Stellantis обещава 2 млрд. евро местни инвестиции в Италия
Собственикът на Fiat ще увеличи производството, тъй като се стреми да възстанови мостовете към властта след отстраняването на Карлос Таварес
Автомобилният производител Stellantis обещава да инвестира 2 млрд. евро в Италия през следващата година и да увеличи производството в страната.
Амбициозната стратегия отговаря на стремежа да възстанови отношенията си с правителството на Мелони след острите различия за справянето със задълбочаващата се криза в автомобилния сектор, отбелязва Financial Times.
По време на кръгла маса с министри от кабинета на Мелони в Рим, Жан-Филип Импарато, ръководител на европейските операции на Stellantis, заяви, че Рим и компанията трябва да спрат да са на противоположни позиции.
„Дойде време ние, Stellantis, да се обединим с Италия, за да се изправим пред екзистенциалните предизвикателства, които са подценявани от някои“, е заявил Импарато пред министрите, твърди един от присъстващите.
Обещанията идват в момент, когато председателят на Stellantis Джон Елкан, член на италианската индустриална династия Аниели, работи за възстановяване на отношенията между единствения голям производител на автомобили в страната и правителството на Мелони след внезапното отстраняване на главния изпълнителен директор Карлос Таварес.
Именно под неговото ръководството компанията и дясното правителство на Мелони влязоха в ожесточен спор как да подкрепят закъсалия автомобилен сектор на Италия, който осигурява около 250 000 работни места и над 5% от БВП.
Импарато предупреждава, че съживяването на сектора ще бъде предизвикателство, но настоява, че компанията е ангажирана с Италия и ще въведе нови модели с голям обем на производство, включително търсените хибриди, в италианските заводи.
„Не искам да крия, че 2025 г. ще бъде трудна , но всички заводи ще останат отворени“, заяви той пред репортери и допълни, че историческият завод „Мирафиори“ в Торино - люлката на италианската автомобилна индустрия, където работниците са били в отпуск през по-голямата част от годината - ще започне да произвежда хибридни версии на Fiat 500 в края на следващата година.
Министърът на промишлеността на Италия Адолфо Урсо отбелязва, че правителството ще отпусне 1 млрд. евро за подпомагане на автомобилната индустрия, но не за подпомагане покупките на автомобили от потребителите, а със специални фондове за предприятията и за иновации.
„Това е важен ден за италианската автомобилна индустрия и италианските работници“, заяви Урсо след срещата, като добави, че Импарато „е потвърдил централната роля на нашата страна в индустриалното развитие на Stellantis в света“.
Урсо лобира пред Брюксел да облекчи строгите правила за „зелена сделка“, които властта обвинява за срива на продажбите на автомобили на вътрешния пазар в Италия. Stellantis от своя страна е фокусирана върху производство на електрически автомобили, които са твърде скъпи за повечето италиански потребители.
Но по време на напрегнато парламентарно изслушване през октомври Таварес заяви, че тя е била по-подготвена от конкурентите си да се съобрази със строгия график на ЕС за намаляване на въглеродните емисии и че всяко облекчаване на правилата само ще помогне на конкурентите на Stellantis.
Той също така се оплака, че италианските стимули за подпомагане на потребителите да купуват електрически превозни средства не са достатъчни и че цените на електроенергията в Италия са твърде високи.
Неволите на автомобилния сектор също бяха политическо предизвикателство за Джорджа Мелони, като през октомври десетки хиляди съкратени работници от автомобилния сектор излязоха на протест в Рим, допълва Financial Times.
Но внезапната оставка на Таварес даде на Stellantis възможност за ново начало в компанията производител на Fiat 500, както и други модели за масовия пазар и модели от по-висок клас като Alfa Romeo и Maserati.
На срещата във вторник Импарато е заявил, че Stellantis ще подкрепи кампанията на Рим за натиск върху Брюксел да облекчи наказателните глоби за производителите на автомобили, които не постигнат целите си за въглеродни емисии през следващите няколко години.
„Сега се връщаме в заводите, продължаваме с проектите си, като се надяваме, че европейските власти разбират, че трябва да променим темпото на регулациите“, смята той.
Обещанията на Stellantis са добра новина за изпитващата затруднения италианска индустрия за производство на автомобилни компоненти, която очаква да приключи 2024 г. с приходи от около 41 млрд. евро около 30% по-малко от 58,3 млрд. евро, отчетени през миналата година.
Те последваха срещата между Джон Елкан и френския президент Еманюел Макрон в понеделник, на която председателят на Stellantis се опита да даде увереност за ангажимента на компанията към дейността ѝ във Франция, където тя притежава марката Peugeot.