На Фарьорските острови дивото и непредсказуемо време - силни ветрове и дъждове, както и гъста мъгла, която се спуска като завеса - понякога прави пътуването с кола или ферибот проблематично. Затова и не е чудно, че фарьорците обичат тунелите си.

Те са построили 17 от тях на сушата и четири под водата - включително единствения в света подводен тунел с кръгово движение. Тази мрежа улеснява навигацията в самоуправляващата се островна държава в рамките на Кралство Дания.

„Въпреки че сме 18 острова, често се шегуваме, че заради тунелите не се подчиняваме на факта, че сме острови“, казва пред CNN Сузана Сьоренсен, маркетинг мениджър на Visit Faroe Islands.

Разположени в северната част на Атлантическия океан, по средата на пътя между Исландия и Шотландия, девствените пейзажи на вулканичните острови поразяват посетителите. Двата най-нови подводни тунела също правят впечатление.

„Това са нашата Айфелова кула или Биг Бен“, казва Тейтур Самуелсен, главен изпълнителен директор на Eystur-og Sandoyartunlar, компанията, която експлоатира тунелите. „Хората, особено туристите, минават през тях само за да видят изкуството.“

И наистина -  те са зашеметяващо съчетание между изкуство и инженерна мисъл.

Тунел, изпълнен със скулптури

Всеки ден повече от 6 000 превозни средства преминават през близо 11-километровия подводен тунел, свързващ Стримой, най-големия от Фарьорските острови, където се намира Торшавн (една от най-малките столици в света), с Ейстурой, следващия по големина остров на архипелага. В допълнение към зашеметяващите природни пейзажи, на Ейстурой се провежда и летния G! Festival, изключително местно и международно ежегодно музикално събитие.

Изграждането на системата от тунели Ейстурой отнема около четири години и са открити през декември 2020 г. Те се създават чрез метода „пробиване и взривяване“: пробиване на дупки в базалта - здрава магмена скала - и след това напълване на дупките с динамит. В най-ниската си точка тунелът е на около 187 метра под морското равнище. И въпреки че Северният Атлантик над главата ви може да провокира безпокойство, можете да се чувствате уверени в изграждането му, казва Самуелсен, добавяйки:

„Тунелите са проектирани от водещите световни инженери и геолози, така че безопасността по отношение на Атлантическия океан не е проблем“.

Шофирането в тях е някак магическо, като акцентът е изключително скулптурно кръгово кръстовище с променящи се цветове.

„Кръговото кръстовище – наречено „медузата“ – със сигурност е туристическа атракция“, казва Сьоренсен, като добавя, че мнозина правят няколко обиколки около него, за да се насладят на хипнотизиращата сцена. „На Фарьорските острови има много добро изкуство и бихме искали да подкрепим нашите творци. Освен това то разчупва монотонността в дългия, тъмен тунел, така че е полезно за безопасността на шофирането“.

При създаването на този тунел е оставена естествена централна базалтова колона за кръговото кръстовище, където той се разклонява към Страндур и Рокин, разположени от двете страни на фиорда на Ейстурой. Централната колона, излъчваща цветни облаци, е обградена в основата си от поразителна стоманена скулптура. Шофьорите се наслаждават на стоманен пръстен от силуети, хора в естествен размер, които се държат за ръце около колоната и гледат навътре към постоянно променящите се светлини.

Освен с визуални ефекти, тунелът е наситен и със звуково изкуство. Музикантът Йенс Л. Томсен е композирал ефирния звуков пейзаж, който можете да слушате, като настроите FM97, когато пътувате през него.

Изживяването е създадено чрез „записване на звуците от строителството, както и на тишината в тунела“, казва Томсен. Вместо да използвам конвенционални инструменти, „тази техника ми позволи да открия гласа на тунела“.

Тунелът „Ейстурой“ не е единственото ослепително подводно преживяване. От декември 2023 г. Стримой и малкият остров Сандой са свързани с най-новия подводен тунел – „Сандой“. Около 1000 превозни средства на ден преминават по приблизително 10-километровия участък, който в най-ниската си точка е на 155 метра под Северния Атлантически океан. И тук ще откриете завладяващо визуално и звуково изкуство. По грубите базалтови стени има почти дузина светещи изображения, които препращат към някои от героите на фарьорския фолклор, като епископ с бойна брадва, стара вещица и жена тюлен.

Преобразуваща инфраструктура

„С цялата добре развита инфраструктура от тунели за нашите гости е лесно да се придвижват из страната“, казва Сьоренсен.

С тунела с кръгово движение времето за шофиране от столицата Торшавн до остров Ейстурой е намалено от около 60 минути на около 15. Разходките до другите острови също е по-лесно.

„Сега можете да шофирате от Торшавн до Клаксвик, втория по големина град (разположен на остров Боршоя), само за 45 минути при 75 преди“, добавя Сьоренсен.

„Все повече хора се преместват на Сандой от Торшавн. В едно от селата, където живеят 145 души, се строят 10 апартамента. Това е много за нас“, казва жителката Барбара ав Скарди, която никога не би помислила да се премести в Сандой, ако не беше тунелът. „През зимата фериботът понякога можеше да бъде отменен за дни заради поривистите ветрове и непредсказуемите течения“.

Откриват се нови предприятия, а други отбелязват ръст на посетителите.

„Заради тунела съпругата ми Барбара и аз се върнахме в Сандой и отворихме кафене „Ретро“, казва съсобственикът му Давур Якобсен.

А според Олавур Йокладал, директор на Музея на изкуствата, „броят на посетителите се е увеличил повече от два пъти след откриването на тунела“.

Тези изобретателни подводни творения съчетават изкуство и технологии и бележат нова ера на свързаност за отдалечените острови.