Голяма част от спортните фенове използват втори екран по време на предавания на живо, докато обсъждат играта с приятели или проверяват социалните мрежи.

На този фон, все повече млади фенове разчитат на видеоплатформи, за да гледат най-интересните моменти, да слушат коментари на живо от инфлуенсъри и да се включват в спортни общности.

YouTube е един от най-големите бенефициенти от тези процеси.

Платформата, собственост на Alphabet, компанията майка на Google, отбелязва, че през 2024 г. гледането на спортно съдържание се е увеличило с 45%, тъй като хората са търсили най-интересните моменти от Олимпийските игри в Париж и са се настройвали за ексклузивното излъчване на NFL в YouTube в неделя.

Създатели на съдържание като Марк Голдбридж, британски стриймър, който организира „гледане на живо“ на футболни мачове от Висшата лига в YouTube, помогат на платформата да предостави алтернативни спортни преживявания, пише в анализ CNBC.

„Хората вече не гледат само Sky Sports след полунощ“, казва той визирайки водещата спортна телевизия в Европа. „Те се включват в нашия чат на живо; играят видеоигри като Championship Manager на фона на спорт.“

Неговите стрийминг излъчвваания, които редовно привличат над 250 000 зрители, осигуряват и алтернативен път за телевизионните оператори да достигнат до глобалната аудитория.

През ноември 2024 г. Sky Sports Austria предостави на Голдбридж правата да излъчи на живо своето предаване на футболен мач от австрийската Бундеслига в YouTube, което му помогна да достигне до своята общност от 1,3 милиона фенове.

За притежателите на права миграцията на зрителите към платформите за стрийминг е изключително изгодна.

Конкуренцията от Amazon, Netflix и Disney е помогнала за увеличаване на стойността на американските права за стрийминг на спортни медии от 14,6 млрд. долара през 2015 г. до близо 30 млрд. долара през 2024 г., според оценки на S&P.

Но въпреки че тези сделки са все по-често срещани в САЩ, не всички държави са в крак с тях.

„На европейските пазари като Германия, Франция и Великобритания до известна степен се наблюдава голям застой“, обяснява пред CNBC Бен Стивънсън, ръководител в изследователската компания SportBusiness.

„Медийните приходи на тези пазари са намалели след пандемията и отборите или лигите са склонни да предпочитат гарантирана гледаемост, която идва с традиционните договори за излъчване.“, допълва той.

Доминирането на традиционните радио- и телевизионни оператори в Европа и Северна Америка означава, че иновациите в стрийминга често се зараждат на по-слабо развити пазари.

„Притежателите на права търсят сделки с традиционните радио- и телевизионни оператори, защото получават гарантиран доход“, казва Стивънсън. „Така че тази тенденция се появява на пазари с липса на сделки за медийни права, които са достигнали минимален гаранционен размер.“

В Бразилия, където футболните клубове, а не лигите, притежават права за излъчване на мачовете от висшата лига, излъчването се прехвърля към социалните медии.

През 2022 г. CazéTV, продуцентска компания, собственост на агенцията LiveMode и популярния бразилски стриймър Casimiro, спечели правата да предава на живо мачове от щатската лига на Рио де Жанейро заедно с реакциите на собствените си коментатори.

Успехът на формата позволява на CazéTV да си осигури правата за излъчване на 50% от мачовете от Световната купа по футбол 2022 в собствените канали на Casimiro в Twitch и YouTube. Съоснователят на LiveMode Серхио Лопес сподели в подкаста StreamTime Sports, че живото предаване на Casimiro е гледано на 48 милиона различни устройства.

Използването на коментара на Casimiro по CazéTV означава, че ФИФА е успяла да избегне „канибализиране“ на собствената си ангажираност, като същевременно е рекламирала и платения си канал.

Тези промени са възможност за традиционните телевизионни оператори да разработят нови доходоносни формати за съдържание, допълва Стивънсън.

„Формула 1 е увеличила стойността на сделките си от около 4 млн. долара годишно до около 80 млн. долара, като е преминала от директно излъчване към цифрово програмиране.“

Междувременно британската Sky Sports също бърза да се адаптира.

През август 2024 г. тя стартира своя стрийминг услуга, за да отговори на нарастващото търсене на спортни събития на живо - предоставяйки на потребитлеите си достъп до четири пъти повече футболни мачове от по-ниските лиги, както и по-голямо покритие на тенис, голф и различни други спортове.