Когато през 2017 г. председателят на Liberty Media Джон Малоун финализира придобиването на Формула 1 (F1) на стойност 4,4 млрд. долара, той знае, че е напът да постигне нещо голямо.

„Има възможност да изведем F1 на друго ниво“, казва той пред репортери през 2016 г. „Има неизползван цифров пазар, на който F1 само е надраскала повърхността.“

Това, което никой не можеше да предвиди, беше колко скоро ще се появи тази възможност. Когато през 2020 г. започнаха глобалните блокирания заради пандемията, спортните фенове се втурнаха да гледат онлайн и Liberty Media имаше шанс да реализира визията на Малоун.

За да се осъществи това обаче, компанията първо трябваше да се справи с финансовата криза.

„Ако погледнете преди избухването на COVID-19 през 2019 г., ситуацията беше тежка, близо до фалит“, казва пред CNBC Фред Васьор, шеф на отбора на Scuderia Ferrari HP, един от трите отбора тогава, които харчат над 400 млн. долара на сезон.

Това не само изтласква от пазара участници като Honda, но и създава огромна разлика на стартовата решетка. Първите три отбора - Ferrari, Red Bull и Mercedes AMG - надхвърлят разходите на всички останали и получават непропорционално много телевизионни права и парични награди, което изправя конкурентите им в затруднено положение от гледна точка на финансирането.

И тъй като някои отбори се оказват на ръба на финансовия колапс, Liberty се заема да промени структурата на F1. Първо са ограничени „бонусите за наследство“ за най-старите отбори и е разработено по-справедливо разпределение на приходите от излъчване. След като проблемът с финансирането е овладян, компанията начертава планове за ограничаване на разходите.

„Сега имаме ограничение на разходите“, посочва Зак Браун, главен изпълнителен директор на McLaren Racing. „Те са много по-малки, отколкото бяха преди, което позволи на всичките 10 отбора наистина да играят с еднакъв размер бухалки.“

Изравнените възможности доведоха до създаването на по-вълнуващи сюжетни линии, от които Netflix се възползва в перфектния момент. Когато светът навлезе в ограничителния режим на пандемията, платформата пусна втория сезон на документалния си филм Drive to Survive. Това привлече легиони от нови фенове, които се прехласват повече по личностите и драмата около спорта, отколкото от техническите му аспекти зад вратите на гаража.

„Преди си мислех, че това е най-важното нещо, което се е случвало в моторните спортове от 40 години насам, а сега си мисля, че това е най-важното нещо, което се е случвало в спорта от 40 години насам“, казва Стюарт Прингъл, управляващ директор на състезателната писта „Силвърстоун“, пред CNBC.

Но „ефектът на Netflix“ е само една част от „неизползвания цифров пазар“, който Малоун предвижда. Феновете следят участниците във F1 онлайн и се състезават по виртуални писти в официалната видеоигра на франчайза. Осъзнавайки стратегическото значение на тези канали, Liberty инвестира сериозно в цифровата екосистема на F1.

„Нуждаехме се от нови видове корпоративни партньори като Google и Coca-Cola“, казва Браун.

За да ги привлече обаче, F1 се нуждае от нещо повече от цифрова фенска база. Затова с отшумяването на пандемията Liberty започва да инвестира сериозно в САЩ, като добавя Гран при на Маями към календара за 2022 г. и увеличава общия брой на американските състезания на две (заедно с Остин, Тексас).

Но за да пробие в Америка, F1 се има нужда от повече спектакъл и Гран при на Лас Вегас през 2023 г. ѝ го осигурява. Състезателният уикенд, който струва 600 млн. долара, води 315 000 посетители в града, създавайки опашка от частни самолети по летищата в града.

„Причината, поради която инвестирахме във Вегас, беше, че веднага разбрахме потенциала на американския пазар“, посочва главният изпълнителен директор на F1 Стефано Доменикали.

Стратегията се отплаща. Стойността на спонсорските договори се удвоява след Гран при на Вегас, тъй като гигантски американски компании се вливат в моторния спорт. Големи сделки с брандове като American Express поставят F1 пред нова печеливша фенска маса, а партньорствата с Hilton и Virgin Hotels помагат да се повиши привлекателността на на състезанието в световен мащаб. Откакто Liberty Media придоби F1 през 2017 г., стойността ѝ се е удвоила от 8 млрд. долара (включително дълговете) до около 17 млрд. долара през 2023 г.

Но започват да се появяват насрещни ветрове. Разправията между Liberty и американския гигант в моторните спортове Andretti Global се задълбочи. Едновременно с това глобалният календар на състезанието компрометира целите му за устойчивост.

За да се справят с тези предизвикателства, от компанията ще трябва да проявят същата визия и адаптивност, които накараха Forbes да обяви Liberty Media за най-ценната „спортна империя“ в света.

С влизането в сила на новите правила за провеждане на състезанията през 2026 г., очаквайте още драматични ситуации извън пистата, докато F1 се подготвя да защити короната си.