Връзката на Монако с автомобилните състезания и лодките е навсякъде – от завоите на пистата за Формула 1 до петпалубните суперяхти на пристанище Херкулес.

Но желанието на малкото кралство да бъде известно като дестинация за устойчиво развитие не е толкова очевидно, пише CNBC, припомняйки историята на кампанията "Зеленото е новият блясък", стартирала през 2018 г.

Тя подчерта много от усилията на страната за опазване на околната среда, а в туристическата кампания за миналата година, устойчивостта беше посочена като един от трите ключови стълба, с "Instagrammability" и атрактивността за дигиталните номади.

Зелените цели са в противоречие със суперяхтите на Монако, отделящи парникови газове и болидите от любимите състезания от Формула 1. Въглеродният отпечатък на последните възлиза на над 223 000 тона въглероден диоксид през сезон 2022 г.

Мрачната статистика обаче среща своята алтернатива в надпреварата E1, в която се състезават 100% електрически задвижвани моторни лодки. Монако е една от шестте локации на събитието, което стартира в Саудитска Арабия през февруари.

По време на състезанието на 28 юли Бернар д'Алесандри, генерален секретар и управляващ директор на Яхтклуб Монако, заяви, че E1 демонстрира нови технологии за състезателни лодки. "Преди E1 беше невъзможно да се проведе състезание с електрически лодки. Ние доказахме, че това е възможно."

Като високотехнологично колибри

Девет отбора, пилотирани съвместно от един мъж и една жена, се състезават с Racebirds – изцяло електрически моторни лодки, специално конструирани за E1. Приличащи на високотехнологично колибри, малките крила, главата и тялото им са прекъснати от удължен нос и елегантен метален екстериор.

Според организаторите на състезанието Racebird е сертифицирана лодка с нулеви емисии, която не отделя нефт или гориво във водата и създава наполовина по-малко шум и вълни от типичните моторни лодки – фактори, които могат да засегнат морските обитатели.

Организаторите използват и роботизирани буйове без котви за маркиране на трасетата, които не увреждат морското дъно, обяснява Роди Басо, главен изпълнителен директор и съосновател на E1, бивш инженер от Формула 1.

От първото състезание насам организаторите постепенно намаляват времето и транспортните контейнери, необходими за провеждането. Сега те работят върху изграждането на лодки в близост до местата на състезанията, а не върху преместването на лодки за всяко.

Басо заяви, че събитието вече е привлякло вниманието на важни "заинтересовани страни", включително на принца на Монако Албер II. "Те видяха, че сме сериозни относно ценностите, които се опитваме да изградим и също така са загрижени за бъдещето на яхтинга."

Електрическите лодки влизат в редиците на елита

Създателят на Racebird Софи Хорн каза, че не е било лесно да се привлече вниманието на яхтения елит на Монако. В началото малцина са повярвали в идеята. Но състезанието променя това, допълва тя и разказва за скорошна среща с дизайнер на мегаяхти в Монако, на когото отдавна се възхищава.

"Да бъда в кабинета му заедно с морските инженери и да обсъждам подробно концепцията за Racebird, която да предизвика различен начин на мислене - това беше огромно удоволствие и чест за мен", каза Хорн.

Тя е основател и председател на отделна компания, Seabird, която се занимава с проектиране и разработване на електрически моторни лодки. Сега приема поръчки от местни ентусиасти, които се интересуват от електрическо лодкоинженерство. "Те разбират, че това е готино, и искат нещо, което приятелите им нямат. Racebird е много различен от това, което са виждали досега".

ВИП факторът

Факторът "знаменитост" на E1 също привлича вниманието – умишлен ход за състезание с лодки, които развиват максимална скорост от 58 мили в час, по-бавно от тези от Формула 1 H2O, които могат да развият почти 150 мили в час.

Деветимата собственици на отбори – актьорът Уил Смит, тенисистът Рафаел Надал, певецът Марк Антъни, играчът от NFL Том Брейди, футболната звезда Дидие Дрогба, състезателят по крикет Вират Кохли, пилотът от Формула 1 Серхио Перес, диджеят и продуцент Стив Аоки и предприемачът милиардер Марчело Клор, са централни фигури в състезанията, а имената и лицата им са изписани на маркетинговите материали.

Но собствениците на отбори са призовани да правят нещо повече от това да подкрепят своите лодки. E1 изисква да играят активна роля в опазването на морските ресурси.

Състезанието коронясва победител не само в шампионата, но и в своята програма за опазване на околната среда – Blue Impact. Отборът на Надал работи за опазването на застрашените от изчезване ливади с морска трева, които се намират в Средиземно море, заобикалящо родната му Майорка, а също и Монако.

Факторът знаменитост повишава и осведомеността за опазване на околната среда, казва проф. Карлос Дуарте, учен в областта на изменението на климата и главен учен на E1. "Хора като Том Брейди се ангажират с действия в океана, което оказва огромно влияние върху обществената ангажираност. Тогава можем да говорим за решения, за нови технологии, за това какво правят общностите в градовете, в които се състезаваме."

Оставащите две състезания от Сериите Е1 са планирани да се проведат на 23 август в езерото Комо, Италия и в Хонконг на 10 ноември.