Само минути след като съдът на Сметната палата на Италия отхвърли плановете за изграждане на мост от континенталната част на страната до остров Сицилия, министър-председателят Джорджа Мелони реагира с гневно изявление, в което обвини институцията, че е превишила правомощията си.

Все пак резултатът не беше напълно неочакван.

Министърът на инфраструктурата Матео Салвини е пренебрегнал съветите на някои експерти, които през пролетта са го предупредили да не бърза с одобряването на проекта на стойност 13,5 милиарда, според източник на Reuters.

Служителите са поискали повече време, за да съберат документите за 3,7-километровата конструкция, най-дългият планиран висящ мост в света, но Салвини бил решен да започне работа до края на тази година.

Макар че доскоро беше смятан за доминираща фигура в италианската десница, лидерът на партия „Лига“, постепенно губи позиции в полза на Мелони, а неуспехът с моста може да нанесе допълнителен удар на имиджа му, като даде сигнал на инвеститорите, че правителството не е в състояние да изгради инфраструктура, която да съживи икономиката на страната.

„Това беше доста неприятно. Остава да видим дали Мелони е готова да се жертва за Салвини, тъй като правителството не изглежда толкова единно в подкрепата за него“, коментира пред Reuters Франческо Галиети, директор на консултантската компания за политически рискове Policy Sonar.

Следвайки амбициите на Салвини, в началото на август правителството одобри проекта, един от най-оспорваните в историята на Италия.

Отхвърлянето на плана през октомври обаче потвърди опасенията на техническите специалисти и подчерта пропуските в документацията и процедурните съкращения, както и възможното несъответствие с правилата на Европейския съюз за околната среда и обществените поръчки.

Министерството на инфраструктурата не отговори на изпратеното запитване за коментар от Reuters относно решението на Салвини да не следва препоръките на техническите експерти.

Изграждането на мост между Сицилия и континенталната част на Калабрия е въпрос, който е на дневен ред от десетилетия, но работата по проекта никога не е започвала реално поради високите разходи и съпротивата на част от силно разделеното общество, отбелязва агенцията.

Салвини не желае да се откаже от проекта, като заявява, че правителството работи по отстраняване на възраженията на съда и е уверено, че те могат да бъдат премахнати. „Може да ни отнеме малко повече време, но се надявам да започнем строителството преди да напусна този пост“, подчертава той.

Мандатът на правителството изтича през 2027 г.

Според управляващите изграждането на моста ще даде тласък на икономиката с 23,1 милиарда евро, около 1% от БВП, ще създаде 36 700 нови работни места и ще спести време на пътуващите граждани.

Сицилия в момента е свързана с континенталната част чрез фериботи, които превозват автомобили, камиони и влакове. Пътуването обикновено отнема около 20 минути, но качването и слизането могат да го удължат с часове.

Мостът ще съкрати това време до 10-15 минути, според компанията Stretto di Messina (Месински проток), която наблюдава проекта.

Правителството има и друг аргумент – че мостът би помогнал на НАТО да премести бързо сили в централната част на Средиземно море, което критиците разглеждат като опит да се представи проекта като отбранителен, за да се отговори на призивите на Алианса към членовете да увеличат военните си разходи.

„Мостът не е военна инфраструктура. Най-много може да стане военна цел“, според Аурелио Ангелини, бивш ръководител на регулатора за екологична оценка на Сицилия.

Критиците твърдят, че той ще навреди на околната среда и ще отклони средства от по-неотложни нужди в Сицилия и Калабрия, като модернизиране на остарелите транспортни връзки. В момента пътуването с влак между двата основни града на Сицилия, Палермо и Катания, което е с дължина 166 километра, отнема около 3 часа.

Според източници на Reuters натискът върху съда да одобри проекта би бил рискован и предпочитаният вариант е да се отговори на неговите опасения, за да се осигури пълно одобрение.

Основната заплаха, която виси над моста, е нова тръжна процедура – нещо, което правителството опита да избегне с възстановяване на договор, възложен през 2005 г. на консорциума Eurolink, чиято първоначална стойност е едва 3,8 млрд. евро.

Несигурността по актуализираната стойност и промените във финансирането може да наложат нова процедура, която да забави с години старта на проекта, който Салвини планира да завърши до 2032 г.

Когато планът е блокиран за първи път през 2012 г., консорциумът, воден от италианската Webuild и включващ испанската Sacyr и японската IHI, подаде иск за обезщетение в размер на 700 милиона евро. Той би бил оттеглен само, ако работата по проекта бъде възобновена.

„Търгът вече се състоя. Разходите за материали и енергия през 2025 г. не са същите като преди 10 години. Провеждането на друг търг би означавало да се откажем от моста“, заяви Салвини на събитие миналата седмица.

За да отговори на въпросите, повдигнати по време на предварителната екологична оценка, през април правителството одобри документ, в който се посочва, че има наложителни причини от обществен интерес за изграждането на моста.

От Сметната палата обаче заявяват, че той не предоставя убедителни основания за преодоляване на опасенията относно въздействието върху крайбрежните и морските райони в Сицилия и Калабрия. „Предположенията относно различните обосновки от „обществен интерес“ не са потвърдени от технически органи и не са подкрепени с подходяща документация“, допълва съдът.