Китайските и индийските рафинерии ще се снабдяват с повече петрол от Близкия изток, Африка и Северна и Южна Америка, което ще повиши цените и транспортните разходи. Причината - новите санкции на САЩ срещу руските производители и кораби ограничават доставките за най-големите клиенти на Москва, твърдят търговци и анализатори пред Reuters.

В петък Министерството на финансите на САЩ наложи нови ограничения на руските производители на петрол „Газпром нефт“ и „Сургутнефтегаз“, както и на 183 кораба, които са доставяли руски петрол. Те целят да ограничат приходите, които Москва използва за финансиране на войната си с Украйна.

Много от танкерите са били използвани за превоз до Индия и Китай, след като западните санкции и ценовият таван, наложен от Г-7 през 2022 г., пренасочиха търговията с руски петрол от Европа към Азия. Някои от тях са превозвали и петрол от Иран, който също е подложен на санкции.

Износът на руски петрол ще бъде сериозно засегнат от новите ограничения, които ще принудят китайските независими рафинерии да намалят производството си занапред, посочват двама местни търговски източници пред информационната агенция. Очакваното прекъсване на руските доставки доведе до най-високите цени на петрола в света от месеци насам в понеделник, като цената на сорта Брент надхвърли 81 долара за барел.

Сред новосанкционираните кораби 143 са петролни танкери, които през миналата година са обработили над 530 млн. барела руски суров петрол, което представлява около 42% от общия морски износ на страната, изчислява водещият анализатор на товарните превози на Kpler Мат Райт. От тях около 300 млн. барела са били изпратени за Китай, а по-голямата част от останалите са отишли в Индия.

„Тези санкции ще намалят значително флота от кораби, които могат да доставят суров петрол от Русия в краткосрочен план, което ще доведе до повишаване на ставките за превоз“, обяснява той.

Базираният в Сингапур търговец посочва също така, че санкционираните танкери са доставили близо 900 000 барела руски суров петрол дневно за Китай през последните 12 месеца, добавяйки: „Това ще падне от скалата“.

За първите 11 месеца на миналата година вносът на руски суров петрол в Индия е нараснал с 4,5% на годишна база до 1,764 млн. барела дневно, или 36% от общия внос на страната. За същия период обемът на Китай, включително доставките по тръбопроводи, се е увеличил с 2% до 99,09 млн. метрични тона (2,159 млн. барела дневно), или 20% от общия внос. Китайският внос е предимно руски суров петрол ESPO Blend, продаван над ценовия таван, докато Индия купува предимно петрол Уралс.

Анализаторът от Vortexa Ема Ли смята, че износът на ESPO Blend ще бъде спрян, ако санкциите бъдат стриктно приложени, но това зависи от поведението на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп и дали той ще вдигне ембаргото. Има въпросителни и около това дали Китай ще признае санкциите.

Алтернативи

Новите санкции ще тласнат Китай и Индия обратно към пазара на съвместим петрол и ще ги принуди да започнат да търсят повече доставки от Близкия изток, Африка и Северна и Южна Америка, твърдят източниците на Reuters.

Спотовите цени на сорта от Близкия изток, Африка и Бразилия вече се повишиха през последните месеци поради нарастващото търсене от страна на Китай и Индия, тъй като доставките на руски и ирански петрол се свиха и станаха по-скъпи, добавят те.

„Цените на сорта от Близкия изток вече се повишават“, потвърждава и индийски служител в петролната рафинерия. „Няма друг вариант, освен да се насочим към близкоизточния петрол. Може би ще се наложи да търсим и американски.“

Втори източник от индийска рафинерия пък казва, че санкциите срещу руските петролни застрахователи ще накарат Москва да определи цена на своя суров петрол под 60 долара за барел, за да може да продължи да използва западни застраховки и танкери.

Хари Чилингирян, ръководител на изследователския отдел в Onyx Capital Group, посочва: „Индийските рафинерии, които са основните купувачи на руски суров петрол, едва ли ще чакат да разберат това и ще се стремят да намерят алтернативи в Близкия изток и Атлантическия басейн”.

„Силата на дубайския бенчмарк може само да нарасне оттук нататък, тъй като вероятно ще станем свидетели на агресивно наддаване за доставки през февруари“, добавя той.

Миналия месец администрацията на Байдън наложи санкции срещу още кораби, търгуващи с ирански суров петрол, преди очакваните по-строги действия от страна на бъдещата администрация на Тръмп. Това накара китайската Shandong Port Group да забрани на тези плавателни съдове да влизат в пристанищата ѝ.

В резултат на това Китай, основният купувач на ирански суров петрол, ще се насочи към други доставчици от Близкия изток и най-вероятно ще увеличи максимално потреблението си на канадски суров петрол от тръбопровода Trans-Mountain, казва Чилингирян.