Как да казвате „не“ без да се чувствате виновни
Опитайте да не мислите как ще реагира другият човек и се съсредоточете върху това как решението ще бъде от полза за вас лично, съветват експерти
„Не“ е дума, която повечето хора, търсещи публично одобрение, избягват да употребяват.
Така е и с някои служители, които са под ръководството на взискателни шефове. Но все пак, трябва има граница, пише CNBC.
Ако нещо засяда в гърлото ви, преди да откажете или да се противопоставите на някого, опитайте да не мислите за това как ще реагира другият човек и се съсредоточете върху това как решението ще бъде от полза за вас лично, съветва поведенческият учен и доцент от университета Корнел Сунита Сах в подкаста Hello Monday на LinkedIn.
Самата тя признава, че е възпитана да бъде послушна.
„Бях послушна дъщеря и ученичка. Човек е приучен да мисли, че подчинението е добро, а непокорството лошо. И ще бъдеш възнаграден, ако си послушен. Това е началото за много от нас.“, обяснява тя.
Но ако откажете допълнителна работа, когато вече имате пълен график, не означава, че сте мързеливи или лоши играчи в екипа. То показва, че цените дългосрочната си продуктивност и психическо здраве - и ако се съсредоточите да направите услуга на себе си, вместо на някой друг, може да ви е много по-лесно да казвате „не“.
„Това го превръща от негативна конотация в проактивна положителна сила в обществото“, казва Саха.
Можете да използвате някои ключови фрази, за да облекчите удара от вашето „не“, пише Джулиет Фънт, автор на книгата „Минута за размисъл“. Ето пет от тях:
1. Мога ли да отделя един ден, за да отговоря?
2. Ще го направя сега, но не мога да го правя за теб всеки път.
3. За мен това не работи (или няма да работи)
4. Не мога да го направя, но мога да ти предложа друг вариант.
5. Точно сега не може да стане, но нека да погледнем напред в графика.
„Конкретните думи, използвани за отхвърляне на молба, могат да се окажат мъчително трудни за измисляне. Така рискувате да звучите грубо, да се оправдавате дълго или да бъдете неуверени.“, допълва експертът.
Каквото и да кажете, запазете добър тон, обяснете мотивите си и предложете друг начин за изпълнение на задачата, препоръчва експертът по комуникации Джесика Чен в книгата си „Умно, а не шумно“ от 2024 г.
„Можем да предложим на другите алтернативни часове, когато имаме повече свободно време, или да им предоставим други възможности за проучване“, пише тя.
И не забравяйте, че простото „не“ също може да бъде отговор, без да сте задължени да давате обяснения.