Бинарен голям взрив: AI aгентите стават основните потребители на приложения
Според нов доклад на Accenture те ще изместят хората до 2030
Утрешните потребители на приложения може да изглеждат доста по-различно от това, което познаваме днес - и не става дума само за повече хора от поколението Z. Много от тях може да се окажат автономни агенти с изкуствен интелект (AI).
Това се казва в нов набор от прогнози за предстоящото десетилетие, публикувани от Accenture, които подчертават как нашето бъдеще се оформя от автономността, задвижвана от AI. До 2030 г. агентите - а не хората - ще бъдат „основните потребители на вътрешните цифрови системи на повечето предприятия“, твърдят съавторите на проучването. До 2032 г. „взаимодействието с агенти ще надмине приложенията в средното време, което потребителите прекарват на смарт устройства“.
Това предвещава момент на преход, който основният автор на доклада, главният технически директор на Accenture Картик Нараин, нарича „Бинарен голям взрив“.
„Когато фундаменталните модели преодоляха бариерата на естествения език, те дадоха началото на промяна в нашите технологични системи: как ги проектираме, използваме и как работят“, пише Нараин, цитиран от ZDNET. „Тези нови разработки разширяват границите на софтуера и програмирането, умножават цифровата продукция на компаниите и полагат основите на когнитивните цифрови мозъци, които вливат изкуствения интелект дълбоко в ДНК на предприятията“.
Според него нововъзникващият пейзаж на технологично развитие ще се фокусира върху три области: агентични системи, цифрово ядро и генеративни потребителски интерфейси. Те ще бъдат разгърнати на базата на висококомпозитни и модулни градивни елементи.
Агентични системи
„Понастоящем агентичните системи обещават много с малки части от кода и при наличие на документация и примери могат да извикват функции и API с висока точност“, обръща внимание той. „Те могат да създават функции и API, които да използват по-късно. Компаниите бързо интегрират тези възможности в нови модели, за да ускорят скоростта на инженеринга“.
Екипът на Accenture дава конкретен пример: „Една от водещите агентични системи за софтуерно инженерство днес е Claude 3.5 Sonnet на Anthropic. Когато беше тестванa на SWE-Bench Verified, еталон за софтуерно инженерство с реални проблеми от GitHub, тя постигна забележителен процент на решени проблеми от 49%. През 2023 г. агентите имаха процент под 5“.
Цифрово ядро
Цифровото ядро е технологичната архитектура и инфраструктура, която управлява предприятието, задвижвано от AI. Агентите ще разчитат на дигитално ядро, което им позволява да „свързват източниците на данни с аналитични платформи, които могат да използват тези данни, за да стимулират вземането на решения и полезни действия“. Днешните агентни системи не могат да изградят и поддържат цялото цифрово ядро - „но се справят с части от него“, посочва Нараин.
Около половината от мениджърите, участвали в проучването на Accenture, 48%, съобщават, че скоро очакват агентите да могат да надграждат и модернизират функции и интеграции. Най-малко 46% твърдят, че те скоро ще могат да гарантират качеството на цифровите функции и системи, а 45% очакват, че ще имат достъп до функции от вътрешни системи.
Достъпът до функции от системи на трети страни обаче все още е далеч - само 29% виждат това на близкия хоризонт. Само 38% смятат, че техните агенти могат да имат достъп до данни от цялата организация.
Генеративен потребителски интерфейс
Друго интересно развитие, което Нараин и неговите съавтори виждат за агентите с изкуствен интелект, е генеративният потребителски интерфейс. Той включва използването на техники на изкуствения интелект за генериране на силно персонализирани потребителски интерфейси.
„В продължение на десетилетия високите разходи за разработване на софтуер и ниските разходи за разпространението му са определяли идеята за създаване на единен потребителски интерфейс, който трябва да работи за всеки потребител. Но сега, когато агентичните системи напредват и започват да предприемат все повече действия от наше име в цифровия свят, те стимулират нова софтуерна парадигма. При нея по-евтиният код и интерфейсите, ориентирани към езика, правят динамично генерираните, персонализирани компоненти на потребителския интерфейс все по-осъществими“, се казва в доклада на Accenture.
Като начало, авторите му призовават екипите да експериментират с агенти вътрешно:
„Добър начин да започнете е да създадете вътрешни агенти за конкретни задачи. След като започнете с малки проекти, можете да се движите модулно, като с течение на времето разширявате функциите и данните, до които имат достъп вашите вътрешни агенти, и ги използвате, за да се научите и подготвите за изграждането на агенти с външно лице в бъдеще.“
С разрастването на автономните агенти поддържането на последователност и доверие става от решаващо значение.
„Компаниите ще трябва да ги наблюдават отблизо и да гарантират наличието на предпазни огради“, продължава докладът. „До какви данни имат достъп тези системи, кой ги ръководи, какво е качеството на техните резултати и др. Прозрачността тук ще помогне за повишаване на доверието на служителите в системите. Когато създавате система за мониторинг, съставете пътна карта за управление и технологии за внедряване. Също така, разработете планове за комуникация и поддръжка, така че организацията ви да разбере как работи мониторингът и вашите предпазни огради да са в крак с напредъка“.