Недостиг на умения забавя цифровите трансформации на 2/3 от компаниите
IDC препоръчва ИТ лидерите да използват генеративния изкуствен интелект, за да създават персонализирани програми за повишаване на квалификацията на служителите
Предприятията винаги са се борили с недостига на ИТ умения. Според доклад на изследователската компания IDC обаче „ускореното навлизане на нови технологии“, като например изкуствения интелект, е увеличило още повече тази пропаст. Това води до забавяне на бизнеса, по-ниска удовлетвореност на клиентите и загуба на приходи.
„Навлизането на нови технологии като AI поставя организациите под нов натиск. Това означава, че намирането на правилните хора с правилните умения на правилните позиции е по-трудно от всякога“, казва пред CIO д-р Джина Смит, директор проучвания в IDC „Въздействието тук е огромно. Глобалните организации казват пред IDC, че недостигът на умения е довел пряко до множество проблеми за бизнеса им.“
Проучването на компанията сред ИТ лидери от Северна Америка, Азия и Европа установява, че недостигът на технически умения е довел до забавяне на разработването на продукти в 54% от организациите, а 58% съобщават и за проблеми с качеството на продуктите или услугите си. ИТ лидерите съобщават също така, че страдат от проблеми с удовлетвореността на клиентите (52%), трудности при постигането на целите за приходите (55%) и загуба на приходи (54%).
„До края на 2026 г. IDC прогнозира, че повече от 90% от организациите ще усетят подобна болка“, казва Смит.
Въпреки че недостигът на ИТ умения е глобален проблем, северноамериканските компании изглежда са най-засегнати - 87% от тях съобщават за забавяне на цифровата трансформация поради липсата на достатъчно умения на разположение, докато това важи за едва 60% от тези в Азия и 54% в Европа.
В Северна Америка продължителността на забавянията на цифровите трансформации, свързани с уменията, е различна: 57% казват, че това ги е накарало да изостанат с един до пет месеца от графика, 32% - с пет до десет месеца, а 11% - че са се забавили с 10 до 15 месеца.
Според IDC предприятията най-вероятно ще търсят технологични служители с умения в областта на изкуствения интелект (94%), киберсигурността (89%), ИТ операциите (84%), ITSM (75%) и генеративния изкуствен интелект (73%).
Консултантската компания препоръчва на ИТ лидерите да използват генеративния изкуствен интелект, за да създават персонализирани и подобрени курсове за обучение и програми за повишаване на квалификацията на служителите. Като създават стабилна среда за обучение, те дават възможност на служителите си да придобият практически опит с нови умения. ИТ лидерите също така трябва да възнаграждават обучаващите се за повишаване на квалификацията, като им предлагат осезаеми ползи като парични бонуси, почивки и други стимули,
„От решаващо значение е също така организациите да намерят начини да предоставят на служителите възможности за практическо обучение. Повече от век образователни изследвания разкриват, че хората учат най-добре, когато си изцапат ръцете. Ученето чрез преживяване - лаборатории, игри, пътешествия, хакатони - дава на учащите се възможност да практикуват новия материал. Това може значително да ускори и подобри резултатите от обучението“, казва Смит.