Цифрова трансформация 2025: Три горещи и три изстиващи тенденции
Тя не е свързана само с внедряването на най-новите технологии, но и със стратегически инициативи, които стимулират растежа, подобряват преживяванията на клиентите и мащабират работните процеси
Някои твърдят, че появата на изкуствения интелект (AI) е направила „цифровата трансформация“ пасивна. За тях новият термин е AI трансформация. Други предполагат, че всичко трябва да се нарича „бизнес трансформация“ - или просто „трансформация“.
Каква терминология трябва да използвате? Тази, която предизвиква най-голям импулс за действие от страна на вашия борд, ръководители и служители - защото запазването на статуквото е сигурен път към изоставане.
Организациите винаги ще се трансформират, независимо дали са движени от възможностите за растеж, пандемията, налагаща работа от разстояние, рецесията, която дава приоритет на ефективността на автоматизацията, а сега и от това как агентичният изкуствен интелект трансформира бъдещето на работата. Каквато и да е движещата сила, културата, лидерството и оперативните практики на вашата компания трябва непрекъснато да се подобряват, за да отговорят на изискванията на глобално конкурентния, по-бърз и технологичен свят с нарастващи рискове за сигурността и други оперативни заплахи.
Какво определя приоритетите за цифрова трансформация през 2025
Цифровата трансформация не е свързана с внедряването на най-новите технологии, решаването на проблема с техническия дълг или напредването на гъвкавостта на инфраструктурата. Тя е свързана с това как подобни стратегически инициативи стимулират растежа, подобряват преживяванията на клиентите, мащабират работните процеси, повишават качеството и осигуряват други жизненоважни бизнес резултати. Трансформиращите ИТ директори непрекъснато инвестират в своя оперативен модел, като развиват практики за управление на продукти, дизайнерско мислене, гъвкавост, DevOps, управление на промените и управление на данните.
Тази година три промени вероятно ще стимулират трансформациите на оперативния модел и цифровите стратегии:
- През 2024 г. корпоративните SaaS започнаха да вграждат агенти с изкуствен интелект, за да стимулират еволюцията на работните процеси. През тази водещите организации ще започнат да разработват свои собствени агенти с изкуствен интелект.
- Новоизбраният президент на САЩ обещава много промени, оказващи влияние върху предприятията, включително мита за вносни стоки, имиграционни депортации, промени в енергийната политика и облекчаване на други бизнес регулации. Това се очаква да повлияе върху веригите за доставки, пуловете от таланти, наред с други глобални последици.
- Насърчаването на любопитна, съвместна и експериментална култура е важно за програмите за управление на промените, но има доказателства за обратна реакция. Инициативите за дистанционна и хибридна работа са под натиск, като няколко големи предприятия вече загърбиха тези възможности в последните две години.
Въз основа на тези и други критерии CIO изброява три практики за цифрова трансформация, върху които ИТ директорите трябва да увеличат фокуса си през 2025 г., и три, които си струва да бъдат заменени.
За: Трансформиращо лидерство и служители, готови за работа с изкуствен интелект
Един от трите ключови приоритета в областта на цифровата трансформация за ИТ директорите през 2024 г. е развитието на трансформационно лидерство. То помага за увеличаване на количеството стратегически инициативи, експерименти и програми за управление на промените, които ИТ могат да поддържат.
През 2025 г. AI ще продължи да стимулира подобряването на производителността в областта на кодирането, генерирането на съдържание и оркестрирането на работните процеси. Това ще окаже влияние върху персонала и нивата на умения, необходими на гъвкавите екипи за иновации.
Но ИТ директорите ще трябва да повишат бизнес познанията на своите служители в областта на цифровата трансформация, за да гарантират, че правилните инициативи получават приоритет, планираната визия е в съответствие с бизнес целите, а екипите потвърждават точността на моделите на AI. Те трябва също така да стимулират програмите за управление на знанията, обучение и управление на промените, за да помогнат на служителите да се адаптират към работните процеси, базирани на технологията.
„С възхода на AI агентите и стремежът на ръководствата да изпреварват новите технологични разработки, ИТ лидерите ще се сблъскат с по-голям натиск и натоварване. Демократизирането на достъпа до AI и повишаването на квалификацията на служителите ще се превърне в по-голям приоритет от всякога“, казва Ед Макоски, главен продуктов и технологичен директор в Boomi. „През 2025 г. предприятията, които целенасочено повишават квалификацията на кадрите си, ще вдигнат максимално ползите от AI и ще ги превърнат в конкурентно предимство. Тези, които бързат да включат следващото голямо нещо в AI, преди екипът им да е готов, ще бъдат възпрепятствани в усилията си за иновации.“
Против: Иновации в областта на AI, при които липсват бизнес стойност
Колко търпение ще имат управителните съвети и ръководителите към продължаващите експерименти с AI и дългосрочните инвестиции? Gartner наскоро предупреди, че той се насочва към фазата на разочарованието, а два доклада предполагат, че меденият месец на технологията приключва.
„2025 г. ще бъде годината, в която генеративният изкуствен интелект трябва да генерира стойност“, казва Луис Ландри, главен технически директор в Teradata. „Това означава, че инвестициите на това поле ще се забавят, тъй като компаниите ще се фокусират по-малко върху простото влизане в играта с AI и повече върху реалните възможности, които могат да генерират стойност.“
Тъй като много от ранните победи на AI водят до подобряване на производителността и ефективността, ИТ директорите трябва да търсят възможности, при които реалните икономии на разходи стимулират по-нататъшни инвестиции в иновации и инфраструктура.
За: Засилен акцент върху управлението на данните и изкуствения интелект
В миналото за ИТ директорите беше предизвикателство да накарат бизнес лидерите да разберат, да инвестират и да си сътрудничат в управлението на данните. През 2024 определянето на политики и други аспекти на управлението на AI беше приоритет в много организации, които се опитваха да канализират начина на използване на технологията, като същевременно защитават чувствителните данни. През 2025 г. ИТ директорите трябва да интегрират усилията си за управление на данните и AI, да се фокусират върху сигурността на информацията, за да намалят рисковете, и да постигнат бизнес ползи чрез подобряване на качеството на данните.
Рави Итал, GVP и CTO на Proofpoint DSPM, подчертава значението на синергичната стратегия за управление на данни и AI: „Ако хвърляте случайни видове гориво във високопроизводителен двигател, не се учудвайте, ако той се възпламени. За да може AI да предоставя безопасни и надеждни резултати, екипите по данни трябва да класифицират правилно масивите, преди да ги подадат на тези гладни големи езикови модели (LLM).“
Против: Необмислена миграция на приложения и глупави автоматизации
Положителният резултат от навлизането на AI е, че все повече бизнес лидери ще осъзнаят важността на трансформирането на операциите, а не просто преминаването на съществуващите процеси към по-нови и по-добри технологии. Това ще накара повече ИТ директори да се откажат от прехвърлянето на работни натоварвания към облака, модернизирането на приложенията без подобряване на опита и прилагането на чисто роботизирани автоматизации вместо по-трансформиращи бизнеса подходи.
Например мигрирането на работните натоварвания към облака невинаги намалява разходите и често изисква известно префактуриране, за да се подобри мащабируемостта. Брайън Сингър, главен оперативен директор и съосновател на Nobl9, казва: „През 2025 г. организациите ще изоставят мисленето за преместване на всичко в облака и, тъй като ще удвоят усилията си за намаляване на разходите, ще започнат да разбират, че статичните работни натоварвания може да са по-евтини за изпълнение на място. Мигрирането към облака без отчитане на нюансите на разходите и сложността не е добър вариант, защото работните натоварвания с изкуствен интелект увеличават оперативната сложност и имат огромен принос за ръста на разходите за облака.“
Модернизацията на приложенията, която се занимава само с технологични проблеми, също трябва да бъде загърбена. Фокусът ще се измести към подобряване на потребителското изживяване, вграждане на AI възможности и итеративно подобряване на бизнес резултатите.
За: Фокус върху обучението по сигурност и безопасност
Ако за ИТ директорите е предизвикателство да обучават служителите си да разпознават злонамерени имейли и да не кликат върху връзки от непознати източници сега, то новата вълна от заплахи с изкуствен интелект ще изисква удвояване на тези усилия.
„През 2025 г. разпространението на все по-усъвършенствани технологии за deepfake ще представлява значителна заплаха за доверието в цифровото съдържание и онлайн взаимодействията“, казва Атикус Тайсен, CISO и CIO в Intuit. „Тъй като дълбоките фалшификати стават все по-достъпни и по-трудни за откриване, хората и организациите ще трябва да разработят нови стратегии за проверка на информацията и осигуряване на автентичност в цифровата ера, включително обучение и насърчаване на осведомеността на работната сила.“
Майк Ароусмит, главен служител по киберсигурност в NinjaOne, казва, че с развитието на изкуствения интелект той ще става още по-добър в приписването на данни, което ще затруднява организациите при разграничаването на истинските от злонамерените идентичности.
„През 2025 г. ще има засилен фокус върху обучението за идентифициране на рисковете, свързани с AI, за да се гарантира, че организациите са подготвени да се справят с пропуските в сигурността“, посочва той.
Против: Очакване, че служителите ще бъдат в крак с AI
Основната грешка при цифровата трансформация е недостатъчното инвестиране в управлението на промените или изчакването на последния момент, за да се планират те. Възможностите на AI ускоряват темпото на промените, като оставят много служители назад в усвояването на новите технологии и адаптирането към работните процеси, базирани на него.
Темпото на промените изисква организациите да подкрепят ученето през целия живот и да преминат отвъд обучението, основано на умения, към култура, която подкрепя експериментирането и осигуряването на непрекъснати подобрения. През 2025 г. ИТ директорите ще трябва значително да развият културите си, тъй като въздействието на AI, политическите промени, регулациите и други предизвикателства могат или да нарушат, или да ускорят способността на бизнеса да се конкурира.