Защо се провалиха преговорите между Nissan и Honda?
Сделката на стойност 60 млрд. долара щеше да създаде един от най-големите автомобилни производители в света
![Защо се провалиха преговорите между Nissan и Honda?](https://sportal365images.com/autocrop/smp-images-production/profit.bg/12022025/cd4a03ee-0dab-4b27-b8e4-0b52172b677c.jpg?width=1001&height=538&format=webp)
В края на миналата година Nissan беше изпаднал в затруднение, когато конкурентът Honda предложи спасителен пояс: обвързване на стойност 60 млрд. долара. То трябваше да помогне на двата японски автомобилни производителя да се конкурират с китайските марки, които навлизат все по-силно в индустрията.
Години на спадащи продажби и сътресения в управлението разклатиха позициите на Nissan, особено след като компанията подцени търсенето на хибриди в САЩ, нейния основен пазар.
Сега източници на Reuters казват, че преговорите за сливане са се разпаднали за малко повече от месец заради гордостта на Nissan и внезапното решение на Honda да преразгледа условията на сделката и да поиска конкурентът ѝ да стане дъщерно дружество.
Nissan в продължение на години (до 2020 г.) беше вторият по големина производител на автомобили в Япония след Toyota. На тази база компанията е настоявала да получи почти равностойно третиране в преговорите въпреки по-слабата си позиция. Honda е оказала натиск върху Nissan да направи по-дълбоки съкращения на работната сила и капацитета на заводите си, но отговорът е бил категорично негативен.
Тази неотстъпчивост, съчетана с това, което ръководството на Honda определя като бавно вземане на решения от страна на Nissan, са довели до провал на сделката. Тя щеше да създаде един от най-големите автомобилни производители в света.
Сега Nissan е изправен пред задълбочаваща се криза и допълнителната заплаха от американски мита върху автомобилите, произведени в Мексико. На тях се падат повече от една четвърт от продажбите му в САЩ.
Както Nissan, така и Honda трябва да отчетат приходите си в четвъртък.
"Мисля, че това е проблем на ръководството", казва пред Reuters Джули Бут, анализатор в изследователската компания Pelham Smithers Associates, визирайки Nissan. "Те напълно надценяват позициите си и стойността на марката си, както и способността си да обърнат бизнеса".
Миналата седмица главният изпълнителен директор на компанията Макото Учида е посетил своя колега Тошихиро Мибе, за да каже, че иска да прекрати дискусиите, след като Honda направи предложението за дъщерно дружество.
Толкова малко, толкова късно
Nissan зашемети инвеститорите през ноември, когато намали прогнозата си за печалба със 70% заради влошаването на продажбите в Китай и САЩ. Компанията обяви план за оздравяване, който включваше съкращаване на 9000 работни места и една пета от глобалния ѝ капацитет. Учида дори обеща да се лиши от половината от заплатата си и заяви, че е съсредоточен върху това да направи бизнеса по-икономичен и по-устойчив. Според много анализатори обаче това е било твърде малко и твърде късно.
През декември Nissan и Honda обявиха плановете си за сливане - резултат от преговорите, които водеха от март 2024 г., когато заявиха, че искат да си сътрудничат в областта на технологиите. Но дискусиите за сливането бързо се сблъскаха със стена по отношение на изчисляването на съотношението на дяловото участие в обединената компания, обясняват източниците на информационната агенция. Мениджърите на Honda също така смятат, че в стратегията на Nissan за оздравяване липсват подробности и са разочаровани от недостатъчното според тях намаляване на капацитета на заводите.
Нови партньори
Не е ясно какво, ако изобщо има нещо, може да върне автомобилните производители на масата за преговори. Засега изглежда вероятно единствено те да се върнат към първоначалното си споразумение за сътрудничество в областта на технологиите.
Nissan е отворен за работа с нови партньори, включително Foxconn. Председателят на тайванският производител на iPhone за Apple Янг Лиу вече е заявявал, че целта на компанията му е да си сътрудничи с Nissan, а не да го придобие. Бизнесът с електрически превозни средства на тайванската компания се ръководи от бившия изпълнителен директор на Nissan Джун Секи, който в един момент беше разглеждан от вътрешни лица като претендент да стане главен изпълнителен директор на автомобилния производител.
Foxconn вероятно ще бъде по-щедър кандидат от Honda, тъй като се нуждае от търговска марка в автомобилната индустрия, а Nissan би могъл да бъде привлекателен, посочва Амир Анварзадех, стратег в японската консултантска компания Asymmetric Advisors:
"Без значение какво мислите за автомобилите им, за баланса им и т.н., поне марката все още е доста разпознаваема".
Досега японското правителство не е дало достатъчно ясно да се разбере как гледа на прекъсването на преговорите между Honda и Nissan, нито дали би позволило придобиване на Nissan от Foxconn, която е и най-големият акционер в компанията за потребителска електроника Sharp Corp.
За Nissan въпросът сега е какво ще направи ръководството, казва Буте:
"Те нямат реалистична представа за това какво се случва в автомобилната индустрия и какво наистина трябва да се случи с Nissan".