Обещанието на президента на САЩ Доналд Тръмп да въведе нови мита тази седмица ще удари най-силно автомобилния сектор на ЕС в ескалиращата трансатлантическа търговска война.

Той често цитира по-високите тарифи на Брюксел върху превозните средства като източник на гнева си - блокът начислява 10% данък върху вноса на превозни средства в сравнение с 2,5%, налагани в момента от САЩ. Освен това, оплакват се високопоставени служители от администрацията на Тръмп, данъкът върху добавената стойност в Европа е около 20% - което води до общи разходи до 30%.

Всякакви мита на Тръмп биха засегнали най-тежко автомобилните производители в Германия. Трите големи германски компании представляват 73% от 820 000 единици, изнесени от ЕС за САЩ миналата година, според изследователската платформа JATO Dynamics.

„Имаме милиони коли, идващи от BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen. И не правим нищо по въпроса“, каза Тръмп пред репортери на 3 февруари, цитиран от POLITICO, в най-категоричното си пряко предупреждение към водещите производители на автомобили в Европа.

Търговската война на Тръмп се развива с бързи темпове на множество фронтове - той вече наложи 10-процентно мито за внос от Китай, като същевременно спря временно 25-процентните мита срещу Мексико и Канада. Но германските производители на автомобили също ще бъдат ощетени от всякакви тарифи срещу Мексико, тъй като много от тях имат значително производство там.

Зависимост от глобалните търговски норми

Всички увеличени разходи за производителите на автомобили в ЕС ще окажат допълнителен натиск върху индустрията, която вече е изправена пред намаляващ пазарен дял в Китай и ниско търсене в Европа.

„Ние сме дълбоко загрижени за възможното налагане на мита от САЩ“, казва Сигрид де Врис, генерален секретар на автомобилното лоби в ЕС ACEA. „ЕС и САЩ трябва да работят заедно за голяма сделка, за да избегнат потенциален търговски конфликт“.

Лобистката група започна годината, призовавайки европейските законодатели да сключат превантивно сделка с Вашингтон, за да предотвратят търговска война. BMW отиде крачка по-далеч, като каза, че блокът трябва да намали тарифите си, за да съответстват на тези на САЩ в опит да успокои Тръмп - и да намали собствените си експортни разходи.

BMW има голям отпечатък в Съединените щати, произвеждайки по-голямата част от своите SUV автомобили от серия X в завода си в Спартанбърг, Южна Каролина. След това те се изнасят за останалия свят.

Подобно предложение обаче би било подарък за Китай.

Взаимните тарифи със САЩ биха разрушили принципа на най-облагодетелстваната нация (НОН), който е в основата на търговската система след Втората световна война. Съгласно него страните, които са членки на Световната търговска организация, разширяват своите най-ниски мита върху определена стока към всички свои търговски партньори.

По този начин, ако ЕС предложи да намали тарифите си за автомобили на 2,5%, той ще трябва да предложи същите условия на китайските производители. Това би подкопало допълнителните мита, които блокът наложи миналата година върху произведените в Китай електрически превозни средства, след като разследване откри доказателства за огромни държавни субсидии.

„Би било голям подарък за страни като Китай, че ще намалим митата си, без да получим нищо в замяна. Това би било в разрез с цялата философия, която стои в основата на преговорите за тарифите“, коментира пред POLITICO базиран в Брюксел търговски адвокат.