Гарантираните хитове са рядкост в индустрията за видеоигри. Още по-рядко е да имаш два такива в една и съща година.

Това създава високи залози за индустрията тази година след трудната 2024 г.

Очаква се новата конзола Nintendo Switch и продължението на хитовия франчайз „Grand Theft Auto“ да привлекат огромно търсене, когато стартират по-късно тази година.

Но ефектът за другите производители на игри ще бъде ограничен. И ако някоя от двете дати на пускане на пазара се изплъзне или самите продукти разочароват, индустрията за видеоигри може да изпадне в нов спад.

Приходите на световния пазар на видеоигри през 2024 се оценяват на 187,7 млрд. долара.

Общите приходи от видеоигри в САЩ са намалели с 1% през миналата година до 58,7 млрд. долара, според компанията за пазарни проучвания Circana. Това следва ръст от само 1% през 2023 г. и спад от 5% година по-рано.

Очакванията все още са големи. Първата Nintendo Switch вече е продадена в малко над 150 млн. бройки и се е превърнала в най-популярна конзола на компанията за всички времена, надминавайки Wii с 48%.

Nintendo също така измина осем години без нова конзола - рекорд на компанията, датиращ поне от времето на системата NES от средата на 80-те години на миналия век.

Междувременно Take-Two изкара почти 12 години, откакто последната игра GTA излезе на пазара. От излизането на тази Grand Theft Auto V през 2013 г. досега са продадени повече от 210 млн. бройки, което я нарежда сред петте най-продавани игри на всички времена.

Конзолата и играта се считат за сигурни хитове в индустрия, която предлага много малко такива. Всъщност дори отдавна установените и успешни франчайзи на игри вече не са защитени от скъпоструващи спънки, пише The Wall Street Journal.

В средата на януари Electronic Arts предупреди инвеститорите за изненадващ недостиг в бизнеса си с футболни видеоигри, който сега се крепи на „EA Sports FC“. Франчайзът, известен някога като „FIFA“, пуска ежегодни заглавия от 1993 г. насам и е най-ценната собственост на компанията. Според оценките на Visible Alpha той генерира повече от половината от нетните приходи на EA за всяка фискална година.

В разговора за приходите си на 4 февруари EA заяви, че ангажираността на играчите до голяма степен се е върнала на правилния път. Но анализаторите все още очакват общите приходи от футбол да спаднат с 6% през фискалната година, която приключва през март, след поне шест поредни години на стабилен ръст, посочват данните на Visible Alpha.

Новата конзола Switch и „Grand Theft Auto VI“ ще трябва да се борят със същата динамика. Дори и двете да успеят да оправдаят високите очаквания, кросоувър ефектът ще бъде ограничен.

Неизвестната дата на излизане на GTA 6 усложнява планирането на издателите на конкурентни екшън игри, които искат да избегнат да се изправят директно срещу такъв блокбъстър. EA планира да пусне първото си продължение на „Battlefield“ от 2021 г. насам през настоящата фискална година, която приключва през март, но това може да се промени с излизането на GTA, отбелязва WSJ.

Очаква се Nintendo да даде повече подробности за собствените си планове за пускане на пазара по време на виртуално събитие, насрочено за 2 април.

Другите издатели на игри отдавна се борят да се наложат на платформите на Nintendo. Това е така, защото тези конзоли обикновено са единственото място, където могат да се играят популярни франчайзи като Mario Bros. и Zelda.

Съществува и риск Switch 2 да се провали. Nintendo вече е минавала по този път: Конзолата Wii U, пусната на пазара през 2012 г., се провали сериозно, продавайки едва 13,6 млн. бройки спрямо 101,6 млн. бройки за Wii. Нейната конзола GameCube през 2001 г. също не успя да надмине своя непосредствен предшественик.

Първата конзола Switch получи значителен тласък в продажбите благодарение на локдауна, което ще направи сравненията още по-трудни за осъществяване.

Акциите на Nintendo скачат с 34% през последните три месеца, като за това време надминават всички акции от S&P 500, с изключение на две. „Просто пазарът обръща все повече внимание на странната компания от Киото, която в пълната светлина на деня очевидно е една от най-големите световни медийни марки“, пише Клей Грифин от MoffettNathanson в доклад от 6 февруари.

Междувременно Take-Two се е повишила с 41% през последната година, докато двата ѝ основни конкурента - издателите на игри EA и Ubisoft - са отбелязали спад през това време. Очаква се новата GTA да превърне компанията в най-големия самостоятелен издател на видеоигри по годишни приходи, като за първи път в историята ще изпревари EA.