Митническите войни на Доналд Тръмп трябваше да възвестят нова американска мечта, но те могат да се превърнат в кошмар за Boeing. Американската компания е застрашена да пострада повече от европейския си конкурент Airbus.

Във вторник Вашингтон удари вноса от Канада и Мексико с 25-процентно мито, като наложи и 20-процентна ставка за стоки от Китай - трите най-големи търговски партньори на САЩ. Те отвърнаха на удара с контрамерки. Белият дом бързо се оттегли по отношение на автомобилите и впоследствие отложи налагането на мита върху всички други стоки от Канада и Мексико, които отговарят на условията за безмитна търговия на Споразумението между САЩ, Мексико и Канада. Но много от митата все още са в сила.

Авиационният сектор, който разчита в голяма степен на международните вериги за доставки, ще бъде засегнат. Но Boeing ще има повече трудности да прехвърли евентуално увеличение на цените от Airbus, а също така рискува да загуби на бързо развиващия се китайски пазар.

„Boeing вероятно ще поеме тези допълнителни разходи за материали, което ще доведе до по-високи производствени разходи и намалени маржове на печалба на самолет“, казва пред POLITICO Вутер Дюлф, икономист по въздушен транспорт в Университета в Антверпен.

Тарифите се прибавят към нарастващия списък с проблеми на Boeing, включително такива с безопасността. Самолетният производител се сблъска и със стачки, заради които през 2024 г. загуби по близо 1 млрд. долара месечно.

Още по-лошо за него е, че Тръмп обяви план за налагане на 25-процентно мито върху стоки от Европейския съюз, който според него е създаден, „за да прецака Съединените щати“. Той също така заплаши да въведе мита върху алуминия и стоманата - изключително важни компоненти на самолетите.

Брюксел отговори, че е готов да отвърне на удара с така наречената си „търговска базука“ - коктейл от квоти и мита или ограничения върху чуждестранните инвестиции.

„Подобно развитие на събитията би предизвикало много по-значително въздействие“, казва Дюлф. „Ако администрацията на Тръмп наложи 10-25% мито върху вносните самолети, това би могло да повиши значително цените на Airbus. Но в отговор Европа вероятно ще предприеме ответни мерки, което ще направи самолетите на Boeing още по-скъпи на ключови пазари като европейския“.

Airbus също така ще бъде частично защитен от митата, тъй като разполага със заводи в Алабама, Мисисипи и Флорида, докато Boeing не произвежда в ЕС.

Airbus срещу Boeing

През последната седмица цената на акциите на Boeing е спаднала с 6,5%, докато тази на Airbus се е повишила с 3%. Американският авиационен сектор предупреди Белия дом за въздействието на митата.

„Търговските споразумения, сключени в продължение на десетилетия, дадоха възможност за стабилна търговия с гражданска авиация и отбрана. Това доведе до небивало положително търговско салдо през последните 40 години, превръщайки аерокосмическата и отбранителната промишленост в най-големия американски експортен отрасъл“, заяви Дак Хардуик, вицепрезидент по международните въпроси в Асоциацията на аерокосмическата индустрия на САЩ. „Тарифите за Канада и Мексико могат да променят тази положителна траектория“.

Асоциацията на производителите на обща авиация, лоби, представляващо индустрията за частни самолети, също разкритикува търговската война, като заяви: „Тарифите ще засегнат сложната и много комплексна глобална верига за доставки, чието създаване може да отнеме години. Тя разчита на доставчици с уникални възможности, които са строго регулирани и поради това не могат да бъдат лесно заменени“.

Експертът по аерокосмически технологии Джеролд Лундквист повдига същите въпроси, като отбелязва, че „един Boeing 737 има около 2000 части, идващи от 700 отделни доставчици“.

„Частите на самолетите често преминават през международни граници повече от веднъж“, добавя Лундквист. „Това прави определянето на стойност, която да бъде тарифирана, много трудно. Този процес може да струва допълнително време и пари“.

Към несигурността на тарифите се добавя и въздействието върху продажбите на бързоразвиващия се китайски пазар.

„Най-голямата жертва вероятно ще бъде Boeing, особено след като четирите най-големи китайски авиокомпании, всички мажоритарно притежавани от различни нива на китайското правителство, вероятно ще насочат вниманието си към местно производство – COMAC - и Airbus“, обяснява Деулф. „Не виждам и Китай да увеличи покупките си на Boeing в близко бъдеще. Тази ситуация може да предостави възможност на Airbus да разшири пазарния си дял там, особено в сегмента на широкофюзелажните самолети със своите A330 и A350“.

Последици за авиокомпаниите

Запитан за въздействието на потенциалните мита на Тръмп, главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори заявява през февруари, че компанията му може да даде приоритет на доставките за клиенти извън САЩ.

„Като част от стандартното ни управление на риска непрекъснато оценяваме как най-добре да разпределим производството и доставките в отговор на променящите се пазарни условия“, заявява и говорител на Airbus след влизането в сила на митата.

От Boeing все още няма коментари на променената среда в индустрията.