Европейските авиокомпании заменят големите придобивания с малки сделки
По този начин те искат да обединят фрагментирания пазар, но да ограничат разходите и регулаторната тежест

След като се сблъскаха с регулаторен отпор срещу пълните сливания, големите европейски авиокомпании се насочват към по-малки сделки и обвързване, като се фокусират върху миноритарни дялове, за да укрепят позициите си спрямо конкурентите.
Reuters разговаря с двама ръководители на авиокомпании и други представители на индустрията, запознати с текущи сделки, които заявяват, че те се ориентират към по-малки дялове, за да намалят разходите и времето, изразходвано за допълнителен регулаторен контрол.
Тенденцията за сключване на по-малки по размер сделки и обединения бележи промяна за превозвачите от региона. Те се опитват да обединят фрагментирания пазар, за да се конкурират по-успешно с по-консолидирания пазар в САЩ и с финансираните от държавата гиганти в Близкия изток.
Налице е поредица от по-малки сделки. Миналия месец Lufthansa придобива 10% дял в латвийския превозвач airBaltic за 14 млн. евро, за да подобри партньорството си за „мокър лизинг“ - споразумение, което ѝ позволява по-лесно да споделя самолети, пилоти и екипаж.
Air France-KLM и Lufthansa са изразили интерес и към придобиването на около 20% дял в испанската Air Europa, след като британският собственик на авиокомпанията IAG се отказа от план за пълно поглъщане през 2024 г. след години на преговори. Според един от източниците на информационната агенция делът се оценява на 200-240 млн. евро.
Португалският авиопревозвач TAP - все още потенциална цел за пълно поглъщане и оценяван на около 1 млрд. долара - в момента води преговори за финализиране на продажбата на по-малко от 50% дял. Към него проявяват интерес различни европейски авиокомпании, включително Air France-KLM, чийто главен изпълнителен директор заяви миналата седмица, че е готов да представи предложението си за частична придобиване.
„Понастоящем изглежда, че има известно изместване към придобиване на по-малки дялове в целеви авиокомпании в Европа“, казва Дъдли Шанли, базиран в Дъблин анализатор в Goodbody, добавяйки, че все още очаква консолидация на пазара. „По-малките дялове намаляват регулаторната тежест и контрола в краткосрочен план, въпреки че намаляват и възможността за извличане на синергии както по отношение на приходите, така и на разходите“.
Европейските регулаторни органи се опасяват, че големите поглъщания ще доведат до повишаване на цените на самолетните билети и ще засегнат потребителите - опасения, които възпрепятстваха сделката между IAG и Air Europa. През януари германската Lufthansa най-накрая сключи сделка за 325 млн. евро за придобиване на 41% дял в италианския превозвач ITA Airways, но преговорите с Брюксел за корективни мерки продължиха повече от година.
Авиационният анализатор Джеймс Халстед заявява, че по-малките дялове позволяват на авиокомпаниите да изразходват по-малко средства, за да „изпробват водата“. По думите му преминаването през регулаторни органи като Генерална дирекция „Конкуренция“ на Европейската комисия е станало „сложно и скъпо“.
„Усилията да се премине през одобрение за една от трите авиогрупи, която има 60% от трафика в и от Европа, стават твърде тежки“, пояснява той.
Съществуващи рискове
Ръководителите на авиационни компании отдавна призовават за консолидация в европейския авиосектор, за да се подкрепят по-малките национални превозвачи, които се представят слабо и изсмукват държавните бюджети.
Но по-малките сделки и търговските споразумения, като например споделянето на полетна мрежа, стават все по-привлекателни, тъй като регулаторният контрол се засилва. Преговорите за отстъпки и опасения за конкуренцията могат да бъдат избегнати при дял под 20%, както в случая с 19,9% дял на Air France-KLM в Scandinavian Airlines (SAS), завършен през август миналата година.
Това обаче не е лишено от риск.
Опитите на Etihad Airway от Абу Даби да придобие миноритарни дялове в авиокомпании, включително Air Berlin и Aer Lingus, се оказаха малко изгодни и доведоха до загуба на парични средства. В крайна сметка авиокомпанията се оттегли от някои партньорства, като например инвестицията си във вече несъществуващата Alitalia.
В същото време един от източниците, запознат с разговорите около потенциалния миноритарен дял в Air Europa, заявява, че ползите от търговските обвързаности могат да доведат и до засилен контрол от страна на антитръстовите регулатори и трябва да бъдат подготвени внимателно. И тъй като 72% от капацитета на авиокомпаниите в Европа вече се държи от шест от най-големите регистрирани авиокомпании, според консултантската компания Bernstein, това може да доведе до още по-малък апетит от страна на регулаторните органи да дадат зелена светлина на големи обединения.
„Консолидацията има за цел да намали конкуренцията, а намаляването на конкуренцията понякога не е добре за потребителите. Така че може би те са прави да откажат или да намалят възможността за пълно сливане“, казва Халстед.