Разходите за бизнес пътувания се възстановяват навсякъде освен в Азия и Европа
Бумът на летните пътувания не е достатъчен, за да увеличи приходите на авиокомпаниите
Според доклад, публикуван в понеделник от браншова асоциация, разходите за бизнес пътувания в световен мащаб през 2023 г. се възстановяват до нивата отпреди пандемията в Северна Америка, Латинска Америка, Близкия изток и Африка, тъй като компаниите възобновяват личните срещи и конференции.
В годишния доклад на Глобалната асоциация за бизнес пътувания обаче се посочва също така, че разходите за бизнес пътувания, коригирани с инфлацията, остават под нивата от 2019 г., а пълното глобално възстановяване е изправено пред засилени насрещни ветрове от геополитически конфликти и по-бавно възстановяване на пътуванията на големи пазари като Китай.
Глобалните разходи за бизнес пътувания като цяло през 2023 г. са се увеличили с 30% до 1,34 трилиона долара спрямо предходната година, но все още са с около 7% под нивата отпреди пандемията, се казва в доклада.
„Сега очакваме да продължим да наблюдаваме стабилен ръст на разходите за бизнес пътувания, но на по-нормално, умерено ниво, тъй като световните икономики се връщат към по-традиционен цикъл“, казва пред Reuters Сюзън Нойфанг, главен изпълнителен директор на асоциацията.
Организацията прогнозира, че до края на 2024 г. разходите ще достигнат 1,48 трилиона долара, надминавайки рекорда отпреди пандемията, който беше 1,43 трилиона долара.
При коригиране с инфлацията разходите за бизнес пътувания в световен мащаб са с 22% по-ниски през 2023 г. в сравнение с нивата от 2019 г.
Азиатско-тихоокеанският регион е най-бързо растящият през 2023 г., воден от увеличение в Южна Корея и Индия, които са скочили съответно с 27% и 22% на годишна база. Въпреки това регионът все още изостава в пълното си възстановяване, тъй като разходите за бизнес пътувания в Китай все още са под нивата преди пандемията, въпреки че са се увеличили с 9% на годишна база.
Разходите се възстановяват до нивата отпреди пандемията в Северна Америка, Латинска Америка, Близкия изток и Африка. Тези в Северна Америка дори надхвърлят рекордната стойност отпреди пандемията с 346,8 млрд. долара, но ръстът се забавя до 25% на годишна база в сравнение със 73% през 2023.
По подобен начин в Западна Европа разходите за бизнес пътувания се увеличават с 33% през 2023 г. в сравнение със 109% през 2022 г., когато рязко нараснаха, тъй като правителствата разхлабиха ограниченията за пътуване. Като цяло обаче общите разходи за бизнес пътувания в региона са с 6% под нивата отпреди пандемията.
Бумът на летните пътувания не е достатъчен, за да увеличи приходите на авиокомпаниите
В същото време се очакваше рекордното търсене на пътувания през лятото да се отрази на високите приходи на авиокомпаниите, но тримесечните отчети не са толкова добри, колкото показваха прогнозите. Въпреки че много клиенти се стичат към дестинации по целия свят, авиокомпаниите установяват, че излишъкът от места в чувствителния към цените сегмент на пазара ги принуждава да правят отстъпки, за да напълнят самолетите си.
Тази седмица се очаква отчетите на American и Southwest Airlines да донесат още лоши новини след тези на United, Delta, Alaska Airlines и Ryanair.
Ръководителите на авиокомпаниите обясняват свръхкапацитета с прекалено оптимистичната представа за търсенето на пътувания, което според повечето стандарти е стабилно.
Пътническият трафик в САЩ достига рекордни нива през тази година. През първите шест месеца Администрацията за транспортна сигурност на страната (TSA) е проверявала средно около 2,46 млн. пътници на ден, което е с 6% повече от миналата година.
„Просто авиокомпаниите се надяваха, че търсенето ще бъде още по-силно“, казва в интервю за Reuters финансовият директор на Alaska Шейн Такет.
В допълнение към натиска на отстъпките, новите трудови договори и по-високите лизингови ставки и разходи за поддръжка повишават оперативните разходи на индустрията.
През май American намали прогнозата си за печалбата за второто тримесечие, позовавайки се на по-слабата ценова сила на вътрешния пазар, и макар че базираният в Тексас превозвач обеща рестарт, анализаторите твърдят, че обръщането на курса ще отнеме много време и ще струва скъпо.
„Мрежата на American я прави по-изложена на пазарите, на които в момента има най-голямо свръхпредлагане, и по-малко способна да компенсира средата на по-високи разходи“, казва Томас Фицджералд, анализатор на TD Cowen.
Първото тримесечие за европейските авиокомпании също беше по-трудно от очакваното, а резултатите на Ryanair за второто не предложиха особена утеха на инвеститорите в понеделник. Печалбата на нискотаривния превозвач се срина почти наполовина за тримесечието, след като цените на билетите спаднаха с 15%, тъй като клиентите се възпротивиха на по-високите цени.
Анализаторите предупреждават, че тези опасения за цените могат да се разпространят в целия сектор в Европа.
„По-агресивното ценообразуване от страна на пазарния лидер вероятно ще доведе до неблагоприятни последици за останалите европейски авиокомпании“, предупреждава анализаторът на Liberum Джералд Кху.
Deutsche Lufthansa намали за втори път прогнозата си за приходите през 2024 г. и отправи предупреждение за печалбата си за второто тримесечие миналата седмица.
Печалбите на британския нискотарифен превозвач easyJet в сряда и на Air France-KLM в четвъртък ще внесат яснота относно натиска върху разходите и приходите, като някои се опасяват, че френският гигант може да не успее да се възстанови от по-слабото първо тримесечие.
В понеделник акциите на европейските авиокомпании спаднаха повсеместно, като най-силно пострада Ryanair - с 14%.
Главният изпълнителен директор на Wizz Air Йожеф Варади пък заяви, че нискотарифният превозвач все още очаква повишаване на доходността в дългосрочен план, въпреки че се сблъсква с ограничения, свързани с проверките на двигателите RTX, заради което част от флота му е спрян.