Цените на самолетните билети в Европа и Азия започват да се понижават, което е знак, че продължителният бум на пътуванията след COVID-19 се охлажда. И това се превръща в пречка за авиокомпаниите, борещи се с по-високи разходи и ограничена наличност на самолети.

Глобалният дисбаланс между предлагането на полети и нарастващото търсене, което се появи след пандемията, доведе до повишаване на цените на билетите и на приходите от пътници - мярка за средната цена на километър, заплащана от всеки пътник. Ръководители, инвеститори и анализатори от бранша обаче коментират пред Reuters, че тенденцията „пътуване на всяка цена“ е започнала да се балансира, като някои клиенти стават по-чувствителни към цените заради инфлацията, която повиши разходите им за живот.

Главният изпълнителен директор на нискотарифния превозвач Ryanair Майкъл О'Лиъри предупреждава, че този месец цените на билетите са нараснали по-малко от очакваното, което е довело до спад на акциите на европейските авиокомпании.

„Малко е изненадващо, че ценообразуването не е по-силно и не сме съвсем сигурни дали това е само заради настроенията на потребителите или заради усещането за рецесия в Европа“, казва О'Лиъри.

През първите месеци на тази година цените на билетите в целия блок не са се променили в сравнение с 2023 г., сочат данни на групата за туристически проучвания ForwardKeys.

Картината е още по-ярка в Азиатско-тихоокеанския регион, където цените на билетите са намалели най-много на годишна база - с около 16% в периода януари-април, сочат данните.

Миналата седмица Сингапурските авиолинии обявиха рекордна годишна печалба, но ръстът на нетната им печалба спада през последните три тримесечия. Основният азиатски превозвач коментира, че очаква приходите от пътнически билети да продължат да намаляват, тъй като авиокомпаниите увеличават капацитета си. Това се случва, въпреки че Азия изостана от други региони в премахването на ограниченията и увеличаването на полетите до чуждестранни дестинации.

„Вярваме, че търсенето и предлагането ще се балансират и цените на самолетните билети ще продължат да се нормализират през 2024 г.“, заявява през март Роналд Лам, главен изпълнителен директор на базираната в Хонконг Cathay Pacific.

Пътуванията до пазари като Европа, Америка и Австралия от Китай не са се възстановили. Икономиката на Китай е слаба и международните полети остават на около 70% от нивата преди пандемията. И едва на 16,5% по маршрутите САЩ-Китай.

Flight Centre Travel Group съобщава, че международните самолетни билети, продадени в Австралия, също са спаднали с 12,8% на годишна база през първите три месеца на годината. Въпреки това цените в Азиатско-тихоокеанския регион са се повишили с повече от 7% в сравнение с 2019 г., като през 2021 г. тарифите са със 70% по-високи в сравнение с 2019 г.

Чувствителност към цените

Икономистите и инвеститорите все още не са песимистично настроени. Пътуванията все още са приоритет в разходите на повечето потребители, особено в Европа и Съединените щати, твърдят те, но акцентират, че по-ниските цени на самолетните билети в Европа сочат за по-ниски нива на доходи и спестявания, което кара потребителите да търсят по-евтини варианти. Особено след като хотелите и наемането на автомобили поскъпват.

„Въпреки че потребителите все още се интересуват от пътувания, европейските потребители в частност са много чувствителни към цените“, казва Наталия Лехманова от Mastercard. Според нея по-евтините дестинации като Турция, Румъния и Балканите набират популярност сред европейските туристи, които търсят алтернативи на Франция или Италия. Данните на Европейската комисия за пътувания показват, че потребителите ще похарчат 742,8 млрд. евро на континента тази година, което е с 14,3% повече от миналата година. Според експерти от бранша обаче това до голяма степен може да се дължи на по-богатите американски туристи.

Американците продължават да пътуват

Докато европейците се стремят да спестяват, потребителските разходи в САЩ се запазват, като особено силно е търсенето на първокласни пътувания. Около 16 млн. американци са пътували в чужбина през първото тримесечие на 2024 г., поставяйки нов рекорд и надминавайки обемите отпреди пандемията, според Института за икономика на Mastercard.

Според икономисти силният пазар на труда в САЩ помага на потребителите да поддържат по-високи разходи въпреки намалените спестявания на домакинствата. Средните разходи за пътувания на едно американско домакинство са намалели само с 1,5% на годишна база през първите пет месеца на годината, но са с 13% по-високи в сравнение с 2019 г., сочат данни за кредитните и дебитните карти на Bank of America.

Ръководители на световни авиокомпании заявяват, че потребителите все още искат да харчат за пътувания, като дават предимство на преживяванията пред стоките.

„Това е силно циклична индустрия, която е и много чувствителна към макроикономиката“, казва Джейми Линдзи, инвеститор в авиокомпаниите в Artemis Funds, който не очаква спадът в Европа и Азия да доведе до по-широк спад в сектора.