Драматичното изкачване на авиоиндустрията от пропастта, в която падна заради пандемията, може би скоро ще приключи скоро. Преглед на множество доклади показва стабилизиране на няколко ключови показателя, тъй като бързият растеж след историческия спад приключва и започва нова ера на нормалност, пише в свой анализ на сектора на пътническите полети CNBC и цитира доклад на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) от декември, в който се казва:

"2024 г. ще отбележи края на драматичните годишни увеличения, които бяха характерни за възстановяването през 2021-2023 г.“

Очаква се глобалният капацитет на полетите да бъде възстановен, като се предвижда около 40 милиона полета (спрямо 38,9 милиона през 2019 г.) да превозят рекордните 4,7 милиарда души (спрямо 4,5 милиарда души през 2019 г.), според IATA.

Водородът ли е бъдещето на пътническата авиация?На най-голямото лондонско летище


Тъй като търсенето на туристически пътувания се смекчава, търсенето и предлагането в сектора на търговските авиокомпании достигат равновесие, което ще помогне за стабилизиране на цените на самолетните билети през 2024 г., според Amex GBT Consulting.

Няколко други доклада потвърждават тези очаквания.

Компанията за организиране на пътувания BCD Travel например очаква цените на самолетните билети в световен мащаб да спаднат през следващата година, но съвсем леко - с по-малко от 1% в сравнение с 2023 г., като по-изразено ще бъде понижението на цените на самолетните билети до и от Азия (3% за бизнес класа, почти 4% за икономична), според нейния Travel Market Report 2024 Outlook.

"След неотдавнашното покачване на цените на билетите, през 2024 г. трябва да очакваме скромна корекция на някои пазари, въпреки че основните цени като цяло трябва да останат стабилни", се казва в него.

В друг доклад, наречен Air Monitor 2024 и изготвен от Amex GBT, се очаква през 2024 г. да намалеят само цените на международните самолетни билети - особено за полетите между Северна Америка и Азия. В него се посочва, че регионалните тарифи ще останат стабилни или леко ще се увеличат.

Пълна лудница: Най-стресиращите летища за празниците тази годинаПроучване на портала VisaGuide.World класира най-стресиращите летища в света към декември 2023 г.


Като цяло пътниците не трябва да очакват голяма промяна през 2024 г., казва Джон Грант, главен анализатор в компанията за данни за пътуванията OAG, и добавя: "Ще има запазване на статуквото, със съвсем малки колебания в цените на билетите. Въпреки че може да видим леко намаление, тъй като търсенето се смекчава през най-слабия сезон, основите на високата база на оперативните разходи остават - увеличените заплати, цените на петрола и т.н., което предполага, че няма да видим голяма промяна."

Кой печели надпреварата за възстановяване?

Според IATA търговските авиокомпании в три региона се очаква да бъдат на печалба през 2023 г. Единият от тях е Северна Америка - "отличник", който ще възстанови рентабилността си напълно.

В Близкия изток се очаква силно финансово представяне през 2023 и 2024 г., а в Европа - силен край на 2023 г. въпреки продължаващите войни и конфликти в Украйна и Газа.

IATA прогнозира, че още един регион ще стане рентабилен през 2024 г – Азиатско-тихоокеанският, тъй като вътрешните пътувания там, особено в Индия и Китай, остават силни.

Само с квота и въглероден паспорт: Идва ли краят на пътешествията без планТуризмът генерира около една десета от емисиите на парникови газове, които са причина за климатичната криза


Два региона се очаква да бъдат "на червено" в края на 2024 г. - Латинска Америка, забавена от икономически и социални сътресения, въпреки силното представяне на Мексико, и Африка, възпрепятствана от финансови и инфраструктурни проблеми, както и от предизвикателства пред свързаността.

Перспективи за 2024 г.

Много авиокомпании отчитат рекордни печалби през 2023 г., но "пейзажът може да изглежда по-малко благоприятен през 2024 г.", според Air Monitor 2024 на Amex GBT.

В доклада се посочват няколко вида натиск, пред които е изправена индустрията, включително геополитически проблеми, такива във веригата за доставки, недостиг на персонал и нарастващи разходи за гориво и труд. Въпреки това няколко фактора могат да подкрепят индустрията през следващите 12 месеца, включително дългоочакваното завръщане на бизнес пътуванията, което се очаква да се засили през 2024 г.

Прогнозите на IATA показват, че приходите и печалбите на индустрията ще се увеличат през 2024 г. Асоциацията очаква в глобален мащаб те да достигнат рекордните 964 млрд. долара през следващата година, а нетната печалба да бъде 25,7 млрд. долара.

От звук без слушалки до повече място: Нови самолети, нови екстриJapan Airlines показа интериорни снимки на новите си самолети и предимствата за пътниците, които дават те


Това би означавало марж на нетната печалба от 2,7% - леко увеличение спрямо очаквания марж за 2,6% през 2023 г.

Въпреки това IATA предупреждава, че индустрията е изправена пред значителни предизвикателства - от конкуренцията за клиенти и високите оперативни разходи до правителствените разпоредби.

"Хората обичат да пътуват и това помогна на авиокомпаниите да се върнат към предпандемичните нива", казва генералният директор на IATA Уили Уолш, но акцентира, че въпреки това "печалбите на индустрията трябва да се разглеждат в правилна перспектива - възстановяването е впечатляващо, но маржът на нетната печалба от 2,7% е далеч под това, което биха приели инвеститорите в почти всяка друга индустрия."