Венцислав Саров, Планекс Инвест: Инвестициите в управлението на жилищни комплекси ще растат с над 10% годишно
Въпреки предизвикателствата - като инфлация и недостиг на квалифициран персонал - секторът остава перспективен и устойчив, казва експертът

)
Пазарът на Facility Management услуги в България е в динамична фаза на развитие, като перспективите занапред са положителни.
Това казва Венцислав Саров, мениджър на отдел „Експлоатация и поддръжка на имоти“ в Планекс Инвест.
„Причината за увеличения интерес към професионалното управление на жилищни комплекси е желанието на собствениците да осигурят високо ниво на комфорт, сигурност и поддръжка на своите имоти. Това запазва стойността на тяхната инвестиция“, обяснява експертът на инвестиционно-консултантската компания, чието звено PLHome&office предоставя професионални услуги в сферата на фасилити мениджмънта за различни типове сгради – от жилищни комплекси до административни и търговски обекти.
Г-н Саров, какво е състоянието на пазара на услугите по поддръжка на сгради в България в момента?
През последните три-четири години наблюдаваме засилен интерес към професионалното управление на сгради, особено в големите градове и туристическите зони. Разбира се, София, бележи най-голям напредък по отношение на търсене и реализиране на този вид услуги. Това се обуславя от интензивното строителство и по-висок стандарт на живот в столицата.
Причините за повишеното търсене са урбанизацията, нуждата от енергийна ефективност на сградите, дигитализацията на управленските процеси и спазването на закона за етажната собственост.
Въпреки предизвикателствата - като инфлация и недостиг на квалифициран персонал - секторът остава перспективен и устойчив.
Основната трудност, пред която се изправят компаниите от ФМ сектора у нас, е, че всяко увеличение на минималната работна заплата автоматично води и до увеличение на разходите за управление и поддръжка, тъй като в по-голямата си част дейността е свързана с използването на работници.
Как оценявате перспективите за развитие на този бизнес сегмент в България? Какви възможности виждате на пазара през следващите 3 години?
Очаквам значителен ръст в търсенето на професионални ФМ услуги, особено в жилищните и бизнес комплексите от висок клас. Важно е собствениците на имоти в тези комплекси да прецизират избора си, когато търсят обслужваща компания.
В последните години бяха открити много компании, които предлагат подобни услуги. Не всички обаче имат необходимия капацитет за справяне с предизвикателствата и спецификите в менажирането на големи комплекси със значителна инфраструктура, съоръжения и обем от дейности. Във всички случаи обявяването на конкурс с ясно изброени услуги, честота и обем от дейности е правилният подход за сравняване на оферти от ФМ фирми. В противен случай, собствениците увеличават риска от грешен избор.
Акцентът през следващите години ще бъде върху интегрираните решения, които включват умни технологии за енергийна ефективност, автоматизация и устойчиво управление на сградите.
Компаниите, които инвестират в иновации и персонализирани услуги, ще имат конкурентно предимство на пазара.
Какви са прогнозите за растеж в сектора за управление на жилищни комплекси в София и в страната?
Прогнозите са положителни. В големите градове и в курортните зони, но предимно в град София, наблюдаваме увеличен интерес към професионалното управление на жилищни комплекси. Причината за това е желанието на собствениците да осигурят високо ниво на комфорт, сигурност и поддръжка на своите имоти. Това запазва стойността на тяхната инвестиция в недвижим имот. Именно към тази цел трябва да се стреми всяка ФМ компания. Моята прогноза е за ръст на инвестициите в този сегмент с над 10% годишно в следващите три години.

Какво отличава вашата компания в предоставянето на ФМ услуги? Какви са целите ви за развитие в сектора?
Ние се стараем да приложим индивидуален подход и отношение към всеки отделен клиент. Поставяме това на първо място при управлението на комплексите ни в София, Варна и по българското Черноморие. За разлика от други компании, ние залагаме на по-голям брой административен и оперативен персонал, който пряко да отговаря на запитвания и сигнали от клиенти в даден комплекс.
Дори в повечето случаи всеки наш служител се познава лично с поне 95% от клиентите.
Това от своя страна прави услугата по-скъпа в сравнение от други фирми на пазара, но смятаме, че придава по-голяма стойност и удовлетвореност в крайния потребител на ФМ услуги, особено що се отнася до собственици в комплекси от среден и по-висок клас на изпълнение. Бизнес сградите, не правят изключение, като там основния ни фокус е времето за реакция при възникнала аварийна ситуация и превенция с цел минимализиране на рисковете от непредвидени ремонти.

Бихте ли споделили повече за новите жилищни комплекси, които влизат в портфолиото на PLHome? Какви са техните ключови особености и размери?
Портфолиото ни се състои от 15 жилищни, бизнес и ваканционни сгради с близо 200 000 кв.м РЗП. През втората половина на изминалата година, поехме поддръжката и управлението на комплекс Sofia Land Residence. Комплексът е локализиран в гр. София и може да се квалифицира в „луксозния“ сегмент. Общо РЗП от 58 000 кв. м., около 257 индивидуални имота, разпределени в осем сгради и подземен гараж с над 600 паркоместа и гаражи.
Нашият стремеж е да продължим развитието на дейността си именно в подобни по вид, клас и размери жилищни комплекси.
Убедени сме, че имаме необходимия опит и професионална оценка в предоставянето на значителни по обем и вид професионални услуги, които да запазят стойността на имотите в дългосрочен план.

Какви услуги за поддръжка и управление включват договорите за тези комплекси? Предлагате ли персонализирани услуги за всеки от тях или всички получават едни и същи?
Ако трябва да развия темата като продължа примера от предходния въпрос, комплекс Sofia Land Residence се управлява на база индивидуални договори за поддръжка и управление, като изпълняваме значителен по обем и вид услуги. Те включват три поста 24/7 охрана, 24/7 мониторинг и видеонаблюдение, поддръжка на сило- и слаботокови системи, ежедневно почистване, сметосъбиране и сметоизвозване, ежедневно машинно почистване на подземен гараж, поддръжка на асансьорни уредби, поддръжка на пожароизвестителна и пожарогасителни системи, на дизел агрегат, секционни гаражни врати и бариери, поддръжка на зелени площи, АПС (Автоматична поливна система), техническа поддръжка, водни съоръжения, професионално управление и много други.
В зависимост от нуждите на клиентите ни, предлагаме както стандартни, така и персонализирани решения. Стандартните услуги включват поддръжка на общите части, охрана, почистване, ландшафтен дизайн и управление на комуналните разходи. В допълнение, всеки комплекс може да има специфични изисквания, като интелигентни системи за управление, видеонаблюдение, smart home интеграция, поддръжка на водни площи, дизел агрегати и др.
Обемът от услуги, тяхната честота и вид, са в пряка зависимост от техническите особености, вертикалната планировка и съоръжение предвидени в проекта, с цел обезпечаване правилната експлоатация и поддръжка на дадения комплекс.

Има ли специфични регулации или стандарти, които трябва да следвате за този тип комплекси?
Управлението на жилищни комплекси се регулира от Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), както и от редица строителни и екологични норми и закони. Освен това, за да гарантираме високо ниво на услуги, отговаряме на международни стандарти като ISO 9001 (Система за управление на качеството). За да подсигурим максимална сигурност на нашите клиенти, изпълняваме ФМ услугите си със сключена застраховка „Професионална отговорност към трети лица“, което гарантира обезпеченост в поддръжката на комплексите във всички ситуации и евентуални несъответствия.

Какво предвиждате по отношение на разходите за поддръжка в рамките на следващите 3 години?
Очакваме увеличение на разходите за поддръжка в следствие на растящите цени на енергийните ресурси и инфлацията. Възможно е разходите да се увеличат с 10-15% годишно в зависимост от пазарните условия. За да минимизираме този ефект, работим върху внедряването на енергийно ефективни системи, като интелигентни осветителни решения, автоматизирани климатични и отоплителни системи и оптимизирано управление на водните ресурси. Предоговаряме условия по договори с фирми партньори, с цел минимализиране на ефекта от увеличенията върху крайния потребител на ФМ услугите. Освен това, дигитализацията на процесите и използването на предикативна поддръжка могат да доведат до намаляване на оперативните разходи в дългосрочен план.
Венцислав Саров се присъединява към Планекс Инвест през 2017 г., заемайки позицията „Мениджър недвижима собственост“ за град София. Има богат опит в работата с клиенти и към настоящия момент ръководи цялостната дейност на фирмата по поддръжка и ремонтни дейности в София, Варна и по Черноморието. Има две магистърски степени - по „Фасилити мениджмънт“ в СУ „Св. Климент Охридски“ и по „Корпоративен мениджмънт“ в Югозападен университет „Неофит Рилски“.
Специално съдържание за Планекс Инвест | В публикацията има продуктово позициониране