60-тият рожден ден може да е повод за тъга. Старостта не просто е неизбежна, а вече е все по-близо. Думата „бъдеще“ има съвсем различно значение, защото изглежда все по-кратко.

А най-неприятното е, че всичко се е случило сякаш много бързо. Като че ли от разцвета си скочил в залеза без да се порадваш на онзи прекрасен период, който представят рекламите – след години работа си спечелил достатъчно пари, създал си семейство, можеш да си починеш, все още си във форма и в общи линии изглеждаш като брат на Джордж Клуни – усмихнат и с посребряла коса. Имаш селска къща, която ремонтираш сам, защото ти е кеф или пък ретро кола, която можеш да караш бавно, защото не бързаш за никъде.

Ако началото на вашето шесто десетилетие не е изпълнено с тези приятни подробности, а с високо кръвно и тревога за бъдещето - бъдете спокойни. Реалността не е реклама. Но може да се огледате наоколо и да установите, че и шейсетгодишните не са за изхвърляне. Даже ги ползват за манекени.

Ако случайно попаднете в Лондон и се разходите из Уест Енд, на витрината на магазина на италианската марка Ferragamo, може да забележите снимка на застаряващ мъж в елегантен черен костюм. Автор на фотографията е германецът Юрген Телер, а моделът е Питър Савил. Той е на 69 години. Художник и дизайнер, известен като автора на логото на марки като Calvin Klein и Burberry. Преди пет години, когато е на 64, Савил прави дебюта си като модел. А днес е лице на марката.

Getty Images | Питър Савил на модния подиум на ревюто на Salvatore Ferragamo на Пиаца дела Синьория

Последното е смело решение, защото на снимките Савил изглежда доста отегчен. Не е прикрита нито една бръчка по лицето му, нито торбичките под очите. Но целта на тази реклама явно не е да нарисува един вълшебен свят. А да покаже, че този човек е живял.

„Неочаквано е, че голяма модна компания би го сметнала за подходящ за рекламно лице. Та той е на почти 70 години. Оказа се, че във Ferragamo мислят по друг начин и след като през 2022 г. са го наели да работи по новото им лого, са му предложили и да участва в кампания. А той сметнал, че би било грубо да откаже“, пише Financial Times.

Ferragamo са само един от примерите за такова смело решение. Zegna избраха за свое лице колекционера на часовници Ауро Монтанари. Този 67-годишен италианец е елегантен мъж, второ поколение индустриалец от Болоня. Притежава една от най-богатите колекции ръчни часовници в Европа. И, очевидно, Zegna го смятат за много подходящ за рекламно лице.

И Савил, и Монтанари не са първа младост. Нито пък са били професионални модели някога. Но това не пречи техните лица да се превърнат в символ на елегантността.

Такива заигравки с остаряването са правени и друг път. През миналата година испанската марка скъпи чанти Loewe избра за свое лице покойната актриса Маги Смит, по онова време на 89 години. Година по-рано Burberry заложиха първо на 80-годишната британска актриса Ванеса Редгрейв, а по време на лондонската седмица на модата марката бе представена от 67-годишния актьор Ричард Грант.

Getty Images | Ричард Грант дефилира на ревюто на Burberry по време на Седмицата на модата в Лондон през февруари 2025 г.

Но това са примери с известни хора. А при Савил и Монтанари ситуацията е малко по-различна, защото нито един от двамата не популярен колкото един дългогодишен актьор. И те са ценени именно заради тяхната анонимност.

Говорейки за кампаниите, и двамата казват, че са изненадани.

„Лицето ми е навсякъде по летищата, приятели ми изпращат снимки. За мен това е странно, защото не съм известен човек“, казва Монтанари.

„Невероятно е колко много хора са видели снимките. И въпреки че изглеждам много сърдит, всички ми казват хубави неща“, посочва Савил.

И допълва:

„Юрген [фотографът на Ferragamo] искаше да снима нещо естествено и истинско. Професионалните модели не са му интересни“.

Точно такава автентичност са търсили и от Zegna, посочва изпълнителният им директор Емерджилдо Зеня пред FT.

„Елегантността няма възраст. И освен това за първи път от много време насам 20-30-годишните мъже искат да се обличат като бащите си“, казва той.

Зеня избира Монтанари веднага след като му показват снимка на италианеца от Instagram. Самият модел решава, че ще му е забавно да прекара един ден в снимки. И казва:

„И възрастните искат да покажат как са живели. И младите ще станат като нас, но все пак трябва да минат през живота, за да придобият нашия опит“.

Звучи малко подозрително, че мъже на 60 плюс години, при това неособено известни, стават лица на известни марки в опит да продават продукти на далеч по-млади купувачи. Но пък и не е чак толкова лошо. Не е задължително рекламата да представя идеален свят, в който всичко е новородено.