Тя е главен редактор на списание Vogue от 1988 г., а стилът ѝ не може се сбърка - прическа късо боб каре и чифт тъмни очила, независимо дали навън има слънце, или се намира в затворено пространство.

Ана Уинтор е емблематична фигура в модния свят и неслучайно се смята за истинския първообраз на желязната главна редакторка в „Дяволът носи Prada”, в чиято роля влиза Мерил Стрийп.

Наскоро тя даде едно от редките си интервюта за BBC, а срещата се провежда в подземно помещение, където е доста тъмно. Въпреки това, Уинтор не сваля очилата, разказва медията.

„Те ми помагат и да виждам, и да не виждам“, обяснява тя. „Помагат ми да бъда забелязана, и да остана скрита. Бих казала, че те са като реквизит за мен.“

Всъщност, мястото на интервюто е Lightroom в Лондон. Зала, която използва дигитална прожекционна и аудио технология в пространство с огромни стени, за да създаде потапящо преживяване за посетителите.

В нея са организирани хитовите изложби на Дейвид Хокни и на Том Ханкс, посветена на историята на космическите пътувания. Сега пространството дава възможност на публиката да изгледа от първия ред някои от най-зрелищните модни ревюта в историята, като се възползва от архива и мрежата от сътрудници на Vogue. Шоуто се нарича VOGUE: Inventing the Runway.

Уинтор признава, че „за човек, който ходи на толкова много ревюта, се чувства не толкова изморена, колкото свикнала с преживяването“.

Като кралица от света на модата, от десетилетия тя заема място на първия ред - често на дискретен златен стол, мебел, която е вездесъща за високите етажи на модните подиуми, където поканата за нея винаги е сигурна.

В рекламата на VOGUE: Inventing the Runway тя пише, че „вероятно е пропиляла една година от живота си в очакване на началото на модните ревюта, които е посетила, известни с това, че винаги закъсняват“.

Разказва как американският дизайнер Марк Джейкъбс веднъж организирал ревю, което закъсняло с час и половина, но „всички му крещяхме толкова много, че през следващия сезон той не само започна навреме, но дори пет минути по-рано“.

Италианският моден гений Джани Версаче обаче „винаги бил навреме“. „Нямаше значение кой не е там, можеше да е папата, на него не му пукаше“, допълва Уинтор. Това важи и за самата нея, която е „ужасно точна, обикновено подраняваща.“ (Пристига по-рано и за интервюто, допълва BBC).

Шоуто на Vogue предлага на зрителите поредица от ярки епизоди, озвучени от Кейт Бланшет, разказващи историята на модата. „Доста е носталгично да проследяваш като страничен наблюдател невероятните промени, които са се случили в модата“, споделя Уинтор.

Представени са поредица корици на списанието от първите му дни, черно-бели кадри от първите дефилета и снимки на кутюрни салони от началото на 20 век.

Тогава модата е „много елитарна - трябвало да те поканят на ревю и това бил един тесен малък свят“, казва Уинтор.

Съпоставете това с дебютното ревю на музиканта и предприемач Фарел Уилямс за Louis Vuitton през 2023 г. Шоуто, което се превърна в попкултурно събитие, се проведе на Понт Ньоф в Париж, с участието на Бионсе, Риана и, разбира се, Ана Уинтор, и събра един милиард гледания онлайн.

Демократизацията на модата означава, както казва Уинтор, че „сега всеки може да дойде на партито.“

Изложбата ни връща и към 2017 г., когато Карл Лагерфелд създава вдъхновена от космическата станция декорация на модния подиум, допълнена с изстрелваща се ракета, докато моделите стояха до нея, облечени в Chanel.

Уинтор разказва, че това е било „изключително... и нямах търпение да видя какво ще измисли след това“.

Лагерфелд тогава е във форма. Десет години по-рано за Fendi той открива нови пътища, използвайки Великата китайска стена като подиум за моделите.

За посветените, Ана Уинтор е един от най-значимите играчи в модата от над 40 години - създател на кариери, защитник на силата на модата да се слива с А-листата на развлеченията.

Тя е движещата сила на ежегодната Met Gala в Ню Йорк, на която светът на мода и знаменитости се сливат и създават сензация в спектакъл от скандални тоалети и изяви звезди в първия понеделник на всеки май.

А какво мисли за „Дяволът носи Prada”?

„Публиката и хората, с които работя, трябва да решат дали има прилика между мен и героинята“, отговори Уинтор по време на скорошната премиера на новата мюзикъл версия на филма в Лондон.

„Всъщност не мисля за това“, допълва тя пред BBC. „Това, което наистина ме интересува, е творческият аспект на работата ми.“ А на въпроса дали смята, че хората се страхуват от нея, отговаря: „Надявам се, че не.“

Под нейно ръководство, чрез талант, сила на личността и усет какво се продава, Уинтор се опитва да осигури бъдещето на Vogue, превръщайки го в глобална марка. Тя е и глобален съветник по съдържанието на Conde Nast, издателя на списанието.

В съвременната епоха, когато инфлуенсърите снимат всичко и го разпространяват незабавно, Ана Уинтор успешно позиционира списание Vogue като арбитър на вкуса и стила.

Модата и рекламата са преплетени в съдържанието на Vogue, но главният редактор не приема предположението, че модната журналистика е лека и повърхностна.

„Това не е вярно и е разочароващо за нас, които работим в областта, да съществува схващане, че модата е несериозна и повърхностна. Всъщност това е огромен бизнес. Даваме работа на милиони хора по света.“

Като дъщеря на бивш редактор на Evening Standard, по всичко изглежда, че Ана Уинтор вижда себе си по-скоро като посланик на модата, отколкото като журналист. Но тя е едно от най-известнита лица на медийния бизнес на планетата - и такова, което няма очевиден наследник.

Вече на 75 години, отговаря колко дълго планира да остане на поста. „Нямам намерение да напускам работа“, казва тя и добавя: „За момента.“

VOGUE: Inventing the Runway е в Lightroom, Лондон до април 2025 г.