От LVMH до венецианската династия Codognato: Пътят на Франческа Амфитеатроф
Тя е първата жена, която става директор по дизайна в Tiffany & Co, преди да премине в Louis Vuitton. От 2010 до 2013 г. е куратор на музея Gucci
Атилио Кодонято си отива от този свят на достолепната 86-годишна възраст през ноември миналата година.
Животът му обаче, винаги е бил в центъра на събитията, свързани с изкуство, бижута и не на последно място –Венеция.
В продължение на десетилетия той ръководи семейната компания, основана през 1866 г. и е четвърто поколение занаятчия.
Изработва едни от най-търсените бижута; уважаван колекционер, приятел на Кастели и Зонабенд, Раушенберг и Уорхол; своеобразен естетически вектор, който събира хора, идеи и влияния със силата на своята харизма.
Така го описва Франческа Амфитеатроф – артистичен директор на часовници и бижута в Louis Vuitton.
Среща го за първи път, когато е двадесет и няколко годишна, току що прохождаща в бижутерския занаят. Седи в облицованото с кадифе преддверие на новия магазин, преместен на Calle Vallaresso, на крачка от пл. "Сан Марко".
През това време, в изложбената зала синът на Атилио – Марио, куратор и директор на Berggruen Arts & Culture, обменя съвети със занаятчии на скъпоценни камъни, чиято история с Codognato в някои случаи продължава поколения наред, тъй като те са създали неповторимите дизайни на къщата.
Самият Атилио предпочита старинни скъпоценни камъни с деликатни емайли, превъзходно обработено злато и чисто сребро от XVIII в., memento mori и католическа иконография. "Той беше бижутер на бижутерите", описва Марио баща Financial Times. "Изключително уважаван от колегите си, които работеха върху съвсем други мащаби."
"Всеки път, когато бях във Венеция, се отбивах в магазина, за да се видя с Атилио", добавя Франческа. "Винаги си говорехме за най-интересните неща - той имаше този див, сюрреалистичен ум; беше живял в Ню Йорк, познаваше всички художници. Той не беше просто италианец."
Самата тя е плод на брака между италианка и русо-американец, така че израства на няколко континента.
Сега с Марио споделят своята собствена история.
"Бяхме състуденти в Лондон", казва тя за дългогодишното им приятелство. "След това започнах да се занимавам с дизайн, а той работеше в Anthony d'Offay, заедно със Sadie Coles – с Деймиън Хърст в склада; представяте ли си?"
Франческа продължава обучението си в Кралския колеж по изкуствата при италианския златар Джовани Корваджа и след дипломирането си проектира за Alessi, след което работи за модни дизайнерски къщи от Chanel до Wedgwood и Garrard.
През 2014 г. се присъединява към Tiffany & Co като първата жена директор по дизайна, остава там 4 години, преди да премине в Louis Vuitton. От 2010 до 2013 г. е куратор на музея Gucci.
Участието ѝ в Codognato се подготвя от дълго време.
През последните години, когато Атилио произвежда все по-малко нови творби, с Марио започват да говорят за бъдещето. Първоначално обсъждането включва нейната "подкрепяща роля". Напоследък, по молба на Марио, тя става по-активна.
"В годината преди смъртта на Атилио прекарахме много време заедно", спомня си Франческа. "Виждахме се често в неговия дворец, срещахме се с някои от дългогодишните бижутери на къщата. Мисля, че наблюдавайки ме с тях, той осъзна, че знам за какво става дума".
Днес Франческа е ръководител на творческия отдел в Codognato, но запазва и позицията си в Louis Vuitton.
Тясно сплотеният "борд от петима" в Codognato, както се наричат, включва Марио и сестра му Кристина (психотерапевт, базиран в Лондон), приятелката на Марио Хенриета и Натали Луис, дългогодишен стратегически консултант на Франческа във всички нейни начинания, които не са свързани с Louis Vuitton.
Марио остава на работа в Berggruen Arts & Culture, а Кристина продължава работата си в Лондон. Но всички се съветват и си сътрудничат по отношение на идентичността на бижутерската марка.
Автобиографията на Марио включва длъжности като директор-основател и главен куратор на Madre, музея за съвременно изкуство в Неапол, директорски позиции в Blain Southern в Лондон и във фондацията на Аниш Капур във Венеция, както и главен куратор на 21er Haus във Виена.
"Никога не съм мислил, че ще участвам, но съм много щастлив, че съм част от продължението на Codognato и от това, че го запазвам в семейството си. С Франческа имаме общи вкусове, така че в професионално отношение се разбираме веднага. Но тя е и човек, с когото ми е приятно да прекарвам времето си", допълва той.
В Codognato има пет занаятчийски работилници, като в нито една от тях не работят повече от двама специалисти за реализацията на всяко изделие.
"Това е феноменална възможност да разполагам с всички ресурси, които имам във Vuitton, и да имам същите взаимоотношения със занаятчиите, защото всички бижута са ръчна изработка. Но тръпката е различна", допълва Франческа.
Първата ѝ колекция, наречена Ultima Mano, ще дебютира по време на Биеналето във Венеция. Сред проектите са чифт обеци (Vino Veritas), изваяни от ръце, държащи чаши за вино - едната пълна, другата празна, издълбани от планински кристал и гроздове от скъпоценни камъни.
Че Франческа успява да усети и въплъти в дизайна си безпогрешно творческата философия на Codognato, се доказва в края на февруари, когато след седмици на тясно сътрудничество между нея и трето поколение занаятчия в къщата, крайният продукт най-после пристига в магазина.
В средата на следобеда бижуто вече има собственик – американският рапър A$AP Rocky, който случайно минава през Венеция и влиза да разгледа магазина.
И това ако не е сближаване на светове – класика и консерватизъм с модерност и артистичност. Атилио вероятно би одобрил, завършва Financial Times.