Новата колекция на Dior: Феминистки прочит на една бляскава история
Кино иконата Марлене Дитрих вдъхновява ревюто в Бруклинския музей
Кристиан Диор вероятно е направил повече от всеки друг в историята на модата, за да превърне фигурата на пясъчния часовник в символ на съвършената жена.
Супер тънките талии и преувеличените извивки на колекцията му New Look от 1947 г. са не само модна, но и културна сензация. Дизайнерът създава визуален шаблон за женственост, който властва през втората половина на XX век.
Затова Марлене Дитрих, пионерката на андрогинността, която прелъсти Холивуд с костюм, вратовръзка и шапка, се превръща в неочаквана муза за последната колекция на марката, представена преди дни в Бруклинския музей в Ню Йорк, пише The Guardian.
С прически в стил Дитрих – с неприлични количества лак за коса, моделите носеха бели ризи и панталони с плисета, кадифени пижами и рокли от мастилена коприна.
"Тя беше свръхбляскава", заяви зад кулисите дизайнерката на Dior Мария Грация Чиури, допълвайки: "и една от първите актриси, които разбираха силата на външния вид, за да дефинират кои са".
Кристиан Диор и Марлене Дитрих са близки приятели. Кино иконата прекарва уикендите в провинциалната вила на дизайнера близо до Мили-ла-Форе. После пътува до Париж за неговите ревюта и настоява да създава облеклата ѝ на екрана.
Чиури, първата жена творчески директор на модна къща Dior, съживи марката, като оспори представите за това как изглежда и се усеща женствеността. Ревюто, посветено на неочакваното взаимодействие между Диор и Дитрих, е последната глава от феминисткия разказ за историята на дизайнера.
Езотеричен саундтрак – Йоко Оно, смесен с кръстницата на немския пънк Нина Хаген, плюс изпълнение на живо на Ким Гордън създаваше атмосферата на модния спектакъл заедно с инсталация в централния атриум на музея от двойки женски ръце, обковани в ослепителен неонов цвят, толкова ярък, колкото и силуета на Манхатън от другата страна на Хъдсън. Художничката Клер Фонтейн описва творбата като "начинът, по който анатомията е използвана за дискриминиране на жените".
Paris comes to New York.
— Dior (@Dior) April 16, 2024
Sample a selection of key looks that convey the compelling transatlantic essence of #DiorFall24 by Maria Grazia Chiuri, which took to the runway Monday night at the @BrooklynMuseum. Tap the card to explore the collection available from April 18.
Но Dior не организира грандиозното шоу в Ню Йорк само като платформа за феминистко съзнание, отбелязва още The Guardian. Факт е, че Мария Чиури утроява печалбите на модната къща по време на мандата си, а грандиозното събитие за 800 гости, сред които редица знаменитости, беше с основна цел демонстрация на новата колекция дрехи и аксесоари.
Ню Йорк е част от историята на Dior още от времето, когато Кармел Сноу, най-влиятелният моден редактор в Ню Йорк тогава, изрича фразата, станала синоним на марката след хитовото ревю през 1947 г: "Това е истинска революция, скъпи Кристиан!"
На модния подиум френското и американското знаме бяха обединени върху чанта с начална цена 3000 паунда, а Статуята на свободата и Айфеловата кула, изрисувани върху вечерни рокли.
Мария Чиури описва колекцията като "моята представа за това какво е нюйоркски стил. Това е град, в който всички са освободени за стила си, което дава функционалност на модата. Идеята за жена, която е с маратонки, но носи още един чифт обувки в чантата си или е във вечерна рокля с палто, докато се прибира пеша, оказа силно влияние върху моя стил."
Музеят в Бруклин, където се намира първата галерия, посветена на феминисткото изкуство, е избран за място на събитието заради наследството му в подкрепа на жените художници.
По повод проучване, според което художничките съставляват само 14,9 % от произведенията на изкуството, изложени в големите американски музеи, дизайнерката на Dior заяви, че се надява да си партнира с музея, за да повиши осведомеността за недостатъчното представяне на жените в изкуството.