TikTok изтегля спорния филтър chubby, който позволяваше на потребителите да променят снимките си така, че да изглеждат по-закръглени, съобщи CNN.

Инструментът с изкуствен интелект редактираше външния му вид по модела на останалите филтри, започвайки с нередактирана снимка на потребителя преди да се спусне по екрана и да добави „пухкавост“ към телосложението, на фона на песента Anxiety на рапъра Doechii.

Много потребирели започнаха да споделят своите снимки „преди и след“, като се шегуваха колко различно изглеждат - други обаче заявиха, че това е форма на „срам за тялото“ и не трябва да се допуска, допълва BBC.

Експерти предупредиха също, че филтърът може да подхрани „токсичната култура на диетите“ онлайн и потенциално да допринесе за хранителни разстройства. Luna, приложение за здравето на тийнейджъри, също разкритикува филтъра за насърчаване на „срама от тялото и нездравословните стандарти за красота“.

Д-р Ема Бекет, учен в областта на храненето, заяви пред BBC, че според нея тенденцията е „огромна крачка назад“ по отношение на стигмата на теглото. „Това са просто същите стари фалшиви стереотипи за хората с повече килограми, които са мързеливи, и нещо, което трябва отчаяно да се избягва.“

Тя предупреди, че това може да има широк социален ефект.

„Страхът от наддаване на тегло допринася за хранителни разстройства и неудовлетвореност, подхранва токсичната култура на диетите, кара хората да се вманиачават към храната и упражненията по нездравословен начин, и ги отваря за измамни продукти и модни диети.“

Някои от най-популярните видеоклипове, използващи филтъра, са били харесвани десетки хиляди пъти.

В отговор на критиките, платформата заяви пред BBC, че е премахнала филтъра и извършва мониторинг на видеоклиповете, в които е използван. Според TikTok, той е добавен от компания CapCut, която е отделна структура, под шапката на същата компания майка - ByteDance.

В TikTok има стотици филтри и много от тях са безобидни - например добавянето на ушички на зайче или кучешка муцунка към лицето на потребителя.

Въпреки това, тези за красота са широко критикувани и определяни като вредни за самочувствието на потребителите.

Проучване от 2019 г. свърза използването на филтри в социалните медии с по-разпространеното възприемане на козметичната хирургия.

Изследователи от Harvard Business Review през 2021 г. установиха, че хората с висока увереност във външния си вид всъщност могат да бъдат по-неспокойни, когато видят „подобрения“ на лицето си, отколкото тези, които са имали несигурност.

През ноември миналата година TikTok обяви, че децата под 18-годишна възраст вече няма да имат достъп до филтрите за красота след доклад, който изследва въздействието на тези ефекти върху младите потребители.