Ръководител на филмово студио и неговият екип от висши мениджъри с нетърпение заемат местата си в частна зала за прожекции, за да гледат за първи път новия филм на Рон Хауърд. „Толкова съм развълнуван, че ще го гледам!“ - казва шефът. Той ще бъде „перфектен“.

Много критици реагираха по подобен начин на същата сцена в сатирата за филмовата индустрия The Studio на Apple TV+, която предизвика шум още преди да започне тази седмица.

Един от рецензентите го нарече „най-доброто ново шоу на 2025 г. досега“. Според друг, това е „най-забавното и точно изображение на Холивуд след The Player на Робърт Алтман“, като приветства „звездните сценарии и плеядата от актьори, които се забавляват“. Трети го възхвалява като „любовно писмо към филмовото изкуство“, пише BBC.

В комедията от 10 части Сет Роугън е в ролята на Мат Реймик, отчаян ръководител на изпитващо затруднения филмово студио, чиито усилия да балансира между търговската рентабилност и художествената цялост неизменно водят до проблеми.

Роугън сам по себе си е голяма атракция, но друга причина за вълнението около сериала е необикновеният набор от холивудски звезди, които играят самите себе си. Сред тях са Мартин Скорсезе, Рон Хауърд, Адам Скот, Оливия Уайлд, Зоуи Кравиц, Чарлийз Терон и други.

Айвън Голдбърг, който е съавтор, сърежисьор и сценарист на сериала със своя приятел от детството и дългогодишен творчески партньор Роугън, казва, че с изключение на двама, които остават безименни, всеки актьор или режисьор, към когото са се обърнали, за да изиграе себе си, е бил готов за това:

„Единственият истински въпрос на хората беше: „Каква е моята шега?“ „Какво ще правя?“.

Дилемата на героя

Реймик е изпълнителен директор, който работи в измисленото студио „Континентал“ от 22 години. Той е филмов маниак; от онези киномани, които могат да ви разкажат за „магическите“ свойства на истинската филмова лента.

Отпуска се, когато гледа „Добри момчета“ за милионен път. Жадува да направи следващия „Ани Хол“ или „Бебето на Розмари“. Обича да е в обкръжението на актьори и режисьори и отчаяно иска тяхното одобрение, но като човек от студиото - костюмар, счетоводител, творците го държат на разстояние.

Когато директорката на студиото е уволнена след поредица от касови загуби, непредсказуемият главен изпълнителен директор Грифин Майл (Брайън Кранстън) избира Мат за неин заместник.

Майл е осигурил филмовите права за Kool-Aid, смес от безалкохолни напитки. Смята, че щом филм за Барби може да донесе милиард долара на Warner Bros, Мат трябва да може да спечели пари от филм за Kool Aid man, анимиран маркетингов талисман на напитката.

Мат се захваща за работа с убеждението, че престижните филми и касовите хитове не се изключват взаимно, но в свят, в който тенденциите в TikTok диктуват решенията, бързо е принуден да постави под въпрос този идеал.

Има сериозен проблем, тъй като не може да съчетае възхищението си от легендите на киното с необходимостта да взема твърди бизнес решения. Не може да каже на Рон Хауърд, че последното действие на последния му филм е гадно. Не може да съобщи на Мартин Скорсезе, че студиото няма да реализира сценария му за култовия Джим Джоунс.

The Studio всъщност е точно този тип сериал, който един киноман като Мат би гледал с удоволствие.

Вдъхновението

Идеята на Роугън е за сериал, подобен на хитовия ситком от 90-те години „Шоуто на Лари Сандърс“, който се развива зад кулисите на нощно токшоу, но е посветен на филмовата индустрия, а не на телевизията.

Роугън, Голдбърг и останалите членове на сценарния екип (Питър Хюик, Алекс Грегъри и Фрида Перес) използват собствения си опит в бизнеса като гориво за сюжетните линии.

Според бележките на продукцията, ключов за образа на Мат е споменът на Роугън и Голдбърг, че един от ръководителите на студиото им казва: „Влязох в този бизнес, защото обичам филмите, а сега работата ми е да ги съсипвам“ - реплика, която е включена в сериала почти непроменена.

Друг класически сериал, вдъхновил сценаристите, е „Семейство Сопрано“.

Мат Реймик няма много общо с мафиотския бос Тони Сопрано, но ги обединява едно - страхът, че са пристигнали на партито твърде късно.

В началния епизод на „Семейство Сопрано“ Тони, който страда от пристъпи на паника, разказва на терапевта си за своята „работа“: „Напоследък имам чувството, че съм дошъл в края. Че най-доброто е свършило.“

По същия начин Мат се притеснява, че златната ера на киното е отминала. В първи епизод той казва на шефката, която е заменил, Пати (Катрин О'Хара): „Тревожен съм, стресиран съм, изпадам в паника през цялото време.“ Офисът на „Континентал“ е построен като храм на киното, но, казва Мат, „усещането е по-скоро като за гробница“. Асистентката на Мат, Куин (Чейс Суи Уондърърс) смята, че е „закъсняла с 30 години“ за индустрията.

Краят на киното такова, каквото е

Упадъкът на киното във формата на старите филмови студия, тъй като услугите за стрийминг стават все по-успешни, е основна тема в цялата поредица. Съществува опасност студиото да бъде погълнато от Amazon.

Тед Сарандъс, съуправител на Netflix, има епизодична роля, като открадва светлината на прожекторите на церемония по връчване на награди.

Раздразненият Скорсезе пък иска Мат да му върне сценария, за да може да отиде да го продаде на Apple „по начина, по който трябваше да го направя на първо място“.

Разбира се, краят на Холивуд е предсказан почти от момента, в който първото студио отваря врати. Легендарният сценарист Бен Хехт си спомня как през 1951 г. се е разхождал из Холивуд с Дейвид Селзник, филмовия магнат, създал „Отнесени от вихъра“, докато Селзник е настоявал, че с филмите е свършено.

„Холивуд е като Египет“, казва той. „Пълен с рухнали пирамиди. Никога няма да се върне.“ И все, той все още е там. Няколко от екстериорните сцени на The Studio запечатват емблематичния знак на Холивуд на заден план.

Хехт е привлечен в Холивуд от приятеля си Херман Манкевич, сценарист на „Гражданинът Кейн“, който му съобщава по телеграфа: „Тук ще бъдат грабнати милиони и единствената ти конкуренция са идиотите.“

В The Studio екипът на Мат - Куин, изпълнителният директор Сал Саперстийн и маркетинговият специалист Мая Мейсън са симпатични глупаци. Грифин Мийл е лунатик от първа величина.

Но Холивуд винаги е бил доволен, когато се надсмива над себе си.

Сериалът на HBO Entourage сатанизира индустрията, а The Studio се появява по петите на друг сериал на HBO - The Franchise, посветен на създаването на филм от типа на филмовата вселена на Marvel. Въпреки това, макар и забавен, The Franchise е твърде язвителен и беше отменен само след един сезон. Един от рецензентите заяви, че намира „постоянния му цинизъм“ за много изморителен.

За разлика от него, The Studio е нежно. То ни кара да подкрепяме Мат, а може би дори и създаването на филми като художествено начинание.

Премиерата е по Apple TV+ на 26 март