Лари Салцман не е киноман, така че не винаги гледа наградите „Оскар“. Тази година обаче той има своя лична причина да следи церемонията с интерес.

Нюйоркският музикант е човекът, който учи Тимъти Шаламе да свири на китара за ролята му на Боб Дилън в A Complete Unknown.

Упоритата работа със сигурност се отплаща, защото Шаламе е номиниран за „Оскар“ за най-добър актьор, а филмът също е сред претендентите за най-добра лента на годината, пише Fast Company.

Салцман е утвърден китарист, свирил със звезди като Simon & Garfunkel, Бет Мидлър и Дейвид Йохансен. Освен това е част от оркестрите на бродуейски хитове като Hairspray и Ain’t Too Proud to Beg.

Но през последните години името му се свързва и с друго, не по-малко престижно призвание – това на преподавател, който подготвя актьори за музикалните им образи. Сред учениците му, освен Шаламе, са Адам Драйвър и Сейди Синк от Stranger Things.

Първата голяма възможност за китариста в киното идва преди около десет години, когато получава обаждане от филмово студио. Тогава той не знае на кого точно ще преподава, а дългите преговори го изнервят.

„Правех всичко възможно, за да не ме наемат“, признава той. След петото обаждане разбира истината – той ще преподава на Мерил Стрийп.

Легендарната актриса трябва да се научи да свири на електрическа китара за ролята си в Ricki and the Flash (2015), където играе застаряваща рок певица, опитваща се да спаси кариерата и живота си след поредица от разочарования.

„Времето, прекарано с нея, беше невероятно“, спомня си Салцман. „Тя е умна и има перфектна методика на учене. Имаше постоянен прогрес в продължение на три-четири месеца. Справи се отлично.“

След успеха със Стрийп нови ученици започват да се появяват на хоризонта. Днес уроците за актьори представляват около 40% от работата на Салцман.

Филмовата индустрия вече не се задоволява с имитации. В свят, в който публиката веднага ще разпознае фалша, да се преструваш, че свириш, напомня повече на лошо синхронизирано озвучаване – номерът просто не минава. А когато става дума за персонажа на Боб Дилън, задачата е още по-сериозна.

Шаламе не просто трябва да свири, а и да пее, като пресъздаде автентичността на Дилън в ранните му години. Това означава сериозна подготовка – над 50 урока със Салцман, започнали на живо и преминали в онлайн формат по време на пандемията.

„Когато актьорите идват при теб, те са уязвими. Искат да се справят блестящо“, казва китаристът.

За Шаламе обаче уроците с преподавателя му се превръщат в нещо повече от обучение.

„Започнах през 2018 г. с този страхотен учител, Лари Салцман, който в един момент се превърна не просто в преподавател, а в човек, с когото се поддържахме психически по време на пандемията“, споделя актьорът. „Говорехме си по Zoom по три-четири пъти седмично, свирехме песни, които дори не участваха във филма.“

Любовта на Салцман към Боб Дилън също помага за подготовката. Фокусът му е върху „пред-електрическия“ стил на музиканта – нещо, което Шаламе усвоява толкова добре, че през януари 2024 г. се появява като музикален гост в Saturday Night Live, изпълнявайки малко известни парчета на Дилън.

„Тимъти стигна много далеч“, казва Салцман. „Разрови се и намери много ранни, редки песни на Дилън, които дори не бяха включени в сценария.“

Има причина Салцман да предпочита да преподава на актьори, а не на обикновени ентусиасти. Когато работи с бъдещи звезди, фокусът е ясен – те трябва да научат конкретни песни, за да влязат в образа на своя герой. При свободните уроци, когато някой просто иска да се научи да свири на китара, процесът често е по-хаотичен, признава той.

Още един плюс? Салцман не е типичният учител по музика, защото при него няма строги методи и фиксирани учебни програми. Това му позволява да подхожда индивидуално към всеки ученик, без да налага излишно напрежение.

Актьорът Джони Каницаро, който играе Литъл Стивън Ван Занд от E Street Band в предстоящия биографичен филм за Брус Спрингстийн Deliver Me From Nowhere, оценява именно този подход.

„Той винаги преподава спокойно“, споделя Каницаро. „Никога не показва раздразнение или нетърпение, а когато научех нещо ново, се радваше повече и от мен. Това ме накара да се чувствам по-уверен.“

За да помогне на Каницаро да се превъплъти в ролята, Салцман не просто го учи да свири на китара, а и изучава детайлно стила на Ван Занд, за да предаде и неговите специфични техники на свирене.

Освен че преподава, Салцман разпределя времето си между записи в студиото, участия в клубове в Ню Йорк и Бродуей. В момента се подготвя за работата си по музикалната продукция Smash.

Но едно от най-интересните му преживявания остава да види учениците си на големия екран. Особено впечатляващ за него е моментът, в който за пръв път гледа A Complete Unknown и се възхищава на трансформацията на Тимъти Шаламе.

Тази година Салцман със сигурност ще гледа „Оскарите“ по още една причина – за да види резултата от работата си и да се гордее с приноса си.

„В моята скромна роля съм само едно малко болтче в цялата тази машина“, казва той.

„Но е удовлетворяващо да знам, че дори в малка степен съм помогнал за създаването на по-добър филм.“