Носталгията владее ефира - това показват глобалните данни за стрийминг предпичитанията на публиката.

Зрителите са прекарали повече време миналата година в гледане на стари сериали, вместо нови продукции, пише Euronews.

„Анатомията на Грей“ е най-популярната поредица в света през втората половина на 2024 г., разкриват данни на компанията за телевизионни анализи digital i. За 6 месеца медицинската драма е гледана над един милиард часа.

Останалите в челната петица на най-гледаните предавания са „Бягство от затвора“, „Изгубени“, „Теория за големия взрив“ и „Декстър“.

На европейския пазар „Анатомията на Грей“ отново е най-популярния сериал, а „Теория за големия взрив“ заема второ място. Британският романтичен „Бриджъртън“ е на трето. „Семейство Симпсън“ и „Престъпни намерения“ заемат останалите две места в челната класация.

Макар че тези сериали предлагат широк спектър от жанрове и стилове - от медицинския „Анатомията на Грей“ до престижния епос „Изгубени“, глуповатия ситком „Теория за големия взрив“ и анимационната комедия „Семейство Симпсън“, всички те споделят един фактор - излъчват се от десетилетия.

От световния и европейския Топ 5 само четири все още са в телевизионния ефир. С изключение на „Бриджъртън“ всички други са излъчени в началото на новия век. Пилотните им епизоди са пуснати през 2005 г.

Всъщност средната година, в която са пуснати първите серии на 10-те най-гледани сериала, е първото тримесечие на 2005 г., тъй като в класацията преобладават ранните години на миналия век, допълва Euronews.

Но ако зрителите са толкова щастливи да гледат същите сериали, които са гледали преди 20 години, дали стрийминг гигантите не харчат напразно милиони за нови продукции?

През 2020 г. за пръв път беше представена концепцията за амбиентната телевизия. В статия за The New Yorker Кайл Чайка разглежда сериала на Netflix „Емили в Париж“ като най-добър пример за нея.

„Целта на „Емили в Париж“ е да осигури симпатичен фон за взиране в телефона ви“, пише той. „Сериалът иска да ви каже, че е нормално да гледаш телефона си през цялото време, защото и Емили го прави.“

Почти трима от всеки четирима британци (72%) използват смартфоните си, докато гледат телевизия. Средностатистическият зрител посяга към мобилното си устройство осем пъти по време на половинчасов период.

Този огромен превес в използването на телефон, докато гледаме телевизия, е свързан с това, че навиците ни се насочват към носталгията в ерата на смартфоните и стрийминга.

Фантастични нови поредици като Adolescence, Severance и The White Lotus може и да разполагат с перфектен кастинг от актьори, които играят отлично по оригинални сценарии със зашеметяваща кинематография, но от това няма полза, ако повечето потребители се фокусират повече върху достигането до следващото ниво на Candy Crush Saga в телефона си, допълва Euronews.

„Изглежда сме объркани и публиката не може да задържи вниманието си върху нещата, така че не можем да направим нищо, което има твърде много смисъл, отнема вниманието ни и изисква от публиката да се съсредоточи“, казва Дейвид Чейс, създател на „Семейство Сопрано“, за съвременните зрители.

Според него, сега „Семейство Сопрано“ би бил невъзможен, защото зрителите искат информацията им да бъде поднесена в добре усвоено блюдо, докато консумират истинския интерес: каквото има на екрана на телефона им.

Въпреки песимизма, невероятни сериали продължават да излизат всяка година. Ако тазгодишният отличник е Adolescence, той се вписва точно в нишата, която оставиха миналогодишният Baby Reindeer и Succession година по-рано. Всички те са сложни драми, които със сигурност могат да отвлекат вниманието на всеки от телефона му.

И все пак, цялото това гледане в дисплея има последствия. Миналата година доклад установи 14% спад на оригиналните сериали, излъчвани в Америка през 2023 г. Мнозина осъдиха новината като край на Peak TV, ерата, която донесе престижни драми като споменатите по-горе. Ако скоро не вдигнем поглед от телефона, за гледане може да ни остане само носталгията по сериали от 20-те години.