Код Baywatch Red: Какво можем да научим от банския на Памела Андерсън
От символ на сексапил през 90-те до звезда на изложбата "Splash! A Century of Swimming and Style" – червеният бански разкрива цяла епоха на мода и идентичност
&format=webp)
Висока талия, цветът „пожарникарско червено“ и изрязаният силует, сякаш създаден специално за бавните кадри… Да, става въпрос за банския костюм на Памела Андерсън от „Спасители на плажа“, който се превръща в нещо много повече от дреха, пише CNN.
Днес, повече от 25 години по-късно, той вече не тича по плажа, а виси в стъклена витрина в The Design Museum в Лондон като част от изложбата Splash! A Century of Swimming and Style, която ще продължи до 17 август.
Без тяло, но все още с чар - червеният цял бански е изложен на невидим манекен, със смелост, която не прикрива нищо.
Това е най-застрахованата дреха в експозицията, споделя кураторът и моден историк Амбър Бъчарт. И не само заради историята, която стои зад нея, а и защото символизира една цяла медийна конструкция на женствеността от 90-те.
„Този тип образи ме преследваха навсякъде“, казва Бъчарт пред CNN. „Те поставяха жените в рамка, казваха им точно как трябва да изглеждат.“
Но днес Памела Андерсън прави всичко възможно да си върне контрола върху собствения си образ. С готварска книга, с изяви без грим на червения килим и с нова роля в артхаус филма на Джия Копола The Last Showgirl (2025), Памела вече не е просто Си Джей Паркър - тя е история, пренаписана от самата себе си.
И все пак, банският остава във времето. Не като моден артикул, а като икона.
Според биографията на Андерсън, някои международни телевизии са купували епизоди на „Спасители на плажа“ само ако в тях участва самата тя - наричали това „клаузите Памела“.
През 2019 г., по повод 30-годишнината на сериала, Pantone дори създава специален нюанс: Baywatch Red.
Оригиналните бански са били направени по поръчка от спортната марка TYR и са подчертавали точно това, което е трябвало да бъде показано. Затова, когато дизайнерският екип обмисля как да изложи този артикул, стандартен манекен просто не върши работа.
„Не искахме да го поставим на тяло, освен ако то не е с точните пропорции на Памела Андерсън“, казва Бъчарт.
Затова банският просто си… виси. Без тяло.
Всъщност Splash! A Century of Swimming and Style предлага доста повече от разходка из модните тенденции на последния век.
Изложбата показва как банските отразяват, формират и понякога дори променят обществените норми - от правото да бъдеш на плажа до правото да се чувстваш добре в собствената си кожа.
Сред експонатите - от плетени униформи от 20-те до луксозни кутюр модели на Viktor & Rolf - се откроява и бански костюм от началото на XX век, брандиран с Margate Corporation.
Това е една от униформите, които местният съвет в Англия е предоставял на хора, които не могат да си позволят собствено плажно облекло.
За Бъчарт това не е просто архаична практика, а доказателство, че банският костюм е социален инструмент, а не просто парче плат.
Съвременният прочит на темата върви в посока приобщаване.
Beefcake Swimwear създават унисекс модели, подходящи за транс тела, докато марката Girls Chronically Rock предлага бански със специални закопчалки за хора с двигателни затруднения.
„Ако нямаш бански, който работи за твоето тяло - ти си лишен от достъп до цяло едно преживяване“, казва Бъчарт.
В друга част от изложбата се крият сенките на „идеалния“ плажен образ - реклама от 1925 г. на депилиращ крем обещава кожа, „гладка, мека и наистина възхитителна“, а Vogue по-късно заявява, че жените, които свалят чорапите си, трябва да поддържат краката си абсолютно обезкосмени по всяко време.
През следващите десетилетия изрязаните линии на банските стават все по-високи - до върха на 90-те, когато се появява и емблематичният бански на Андерсън.
Именно неговата висока талия и цялостен силует го правят запомнящ се - не само заради „магията на Памела“, както я нарича Бъчарт, но и защото точно този стил днес отново е в подем.
Под прочутия бански в изложбата стои и цитат от самата Андерсън, която повече от 30 години по-късно проектира собствена линия в колаборация с Frankies Bikinis.
„Искам нещо практично“, казва тя - „не просто дреха за плажа, а нещо, в което жените да се чувстват добре в реалния свят.“
„Не бих се чувствала комфортно да изложим червения бански по-рано през живота ѝ“, признава Бъчарт. „Но сега, след като тя самата е поела обратно контрола върху образа си, това вече е перфектният момент.“