Търси и ще намериш... скоро и в Instagram
Instagram подготвя големи промени в търсачката си с амбицията да се превърне в предпочитан източник на информация за Gen Z
&format=webp)
Instagram отказва да бъде просто мястото, където да споделяш сторитата си от уикенда. Компанията вече гледа към следващата голяма битка в дигиталния свят – търсенето.
С други думи – апликацията иска да бъде реална алтернатива на Google и TikTok, когато става въпрос за търсене на информация, вдъхновение, идеи или просто отговор на въпроси като „къде да хапна довечера“, пише TechCrunch.
В един от последните епизоди на подкаста Build Your Tribe ръководителят на Instagram Адам Мосери признава нещо, което много от потребителите отдавна предполагат – търсачката на приложението просто не е достатъчно добра.
„Започваме да инвестираме повече в търсенето в приложението, защото има толкова много невероятно съдържание“, споделя той. „Но честно казано, това, което наричаме content search – търсене на съдържание, а не просто на акаунти – в момента не работи така, както трябва.“
Причината е, че екипът е малък, фокусът липсва, а приоритетът също е нисък. Meta обаче вече е „подсилила“ звеното, което отговаря за тази част на платформата, и амбицията е доста голяма: да направят търсенето в Instagram не просто по-добро, а конкурентно.
Защо това е важно?
Защото Gen Z – най-активното дигитално поколение – все по-често използва TikTok, а и Instagram, не само за забавление, а и като търсачки. Вече не питаме Google „как да се облека за интервю“, а гледаме видео на човек, който показва перфектния outfit.
Според данни от различни проучвания:
- 51% от Gen Z предпочитат TikTok пред Google за търсене (HerCampus, 2024)
- 45% от тях търсят директно в социалните мрежи (Bernstein Research)
- В някои случаи Instagram дори изпреварва Google сред най-младите потребители в САЩ
А точно тук идва моментът Instagram да се докаже. Според Мосери новата цел е не само потребителите да намират това, което търсят, но и създателите на съдържание да получават дългосрочна стойност от публикациите си – не просто видими за 24 или 48 часа, а трайно присъствие в търсенията.
Също така Instagram се готви да използва коментарите под постове като източник за предложени търсения – точно по модела на TikTok.
„Често най-интересният контекст не е в самото видео, а в коментарите. И ние искаме да го покажем по-ясно“, казва Мосери.
Тази нова функция се очаква да се появи съвсем скоро.
Същевременно той отбелязва и още един важен момент – фийдът в Instagram все повече се превръща в публично пространство, докато истинската комуникация между приятелите се случва чрез сторита и съобщения.
Instagram знае, че за да запази позицията си на пазара, трябва да е много повече от красива витрина с недобре работеща търсачка.
И ако успее да направи търсенето толкова добро, колкото сторитата и рийловете, Google и TikTok може би ще си имат нов сериозен конкурент.