Ефектът на митата: Ще се върне ли американският бизнес обратно вкъщи?
Въпреки някои неотдавнашни високопоставени изявления от технологичния сектор повечето организации смятат разходите за завръщане за непосилни

Очаква се Китай да загуби част от производството си в резултат на митата на президента Доналд Тръмп. Но означава ли това, че американският производствен сектор ще бъде основният бенефициент?
Не и според ново проучване на CNBC за веригата на доставките.
Администрацията на Тръмп твърди, че предстои бум на преместването на производства в САЩ. Повечето компании, с които разговаря медията, обаче казват, че връщането на веригите за доставки може да доведе до удвояване на разходите им и че вместо това ще започнат да търсят нискотарифни режими по света.
Повече от половината от анкетираните (57%) заявяват, че разходите са основната причина, заради която няма да върнат производството си в САЩ. 21% посочват, че основната причина е предизвикателството да се намери квалифицирана работна ръка.
Администрацията на Тръмп обеща намаляване на данъците за компаниите, които връщат производството си, но според проучването данъците (14%) са на по-ниско място сред факторите, които оказват влияние върху вземането на решения.
Въпреки някои неотдавнашни високопоставени изявления от технологичния сектор, включително плановете на Nvidia за завод за суперкомпютри в САЩ и ангажимента на Apple да инвестира 500 млрд. долара в страната, повечето организации смятат разходите за завръщане като непосилни. В петък Белият дом даде на технологичния сектор отсрочка от новите мита за Китай и други държави, но обяви, че продължава с разследването, свързано с националната сигурност, което е насочено към критични технологии за бъдещи мита.
Взети заедно, мнозинството от анкетираните смятат, че цената на изграждането на нова вътрешна верига за доставки ще бъде поне два пъти по-висока от настоящите разходи (18%) или вероятно ще бъде повече от два пъти по-висока (47%). Според 61% вместо да се преместват вериги за доставки обратно в САЩ, по-рентабилно би било да се преместят в държави с по-ниски мита.
В допълнение към митата, като основни проблеми на веригите за доставки респондентите посочват потребителското търсене и цените на суровините, както и „неспособността на настоящата администрация да предостави последователна стратегия“. Мнозинството от анкетираните (61%), които отговарят на въпроса дали имат усещането, че администрацията на Тръмп „тормози корпоративна Америка“, отговарят с „Да“.
Не на последно място, сред анкетираните, които проявяват интерес към възстановяването на американската верига за доставки, 41% заявяват, че това ще отнеме най-малко от три до пет години, а 33% - повече от пет години.
Автоматизацията ще доминира
Ако производството се върне в САЩ, автоматизацията ще бъде основен компонент на икономическия модел, като 81% от респондентите заявяват, че ще заложат на нея, а не на хора.
„Пазарът на труда в САЩ буди безпокойство, когато се обмисля връщане на производството в САЩ“, казва Марк Бакса, главен изпълнителен директор на търговската група за вериги за доставки CSCMP.
В настоящата среда съкращенията са непосредствена грижа, като респондентите са почти поравно разделени на две. 47% планират съкращения на персонала, а 53% - не. На по-общия въпрос колко време компаниите ще „изчакат, за да вземат решения за персонала“, мнозинството отговарят, че не повече от девет месеца, 38% посочват срок от два до три месеца, а 23% - през следващите три до шест месеца.
Проучване на Фед, публикувано в понеделник, също отбелязва нарастване на опасенията за съкращения.
В момента най-разпространената реакция на митата на Тръмп е отмяната на поръчки, според 89% от анкетираните, и очакването, че потребителите ще намалят разходите си (75%). За продуктите, които влизат в обхвата на новите тарифни ставки, 61% от участвалите в проучването заявяват, че ще повишат цените.
„Непосредственото въздействие е отмяна на поръчки и рискът от отдръпване на потребителските разходи е забележителен“, казва Бакса.
Анкетираните очакват най-засегнатите продукти в резултат на отдръпването на потребителските разходи да бъдат дискреционните стоки (44%), мебелите (19%) и луксозните стоки (19%).
„Към момента наблюдаваме силен процент на анулиране или спиране на товари с произход от Китай, но наблюдаваме и увеличени обеми от други страни в Азия, чиито реципрочни мита бяха спрени за 90 дни“, обяснява Пол Брашиър, вицепрезидент на глобалната верига за доставки в ITS Logistics.
Предупреждение за рецесия от веригата за доставки
63% от анкетираните предупреждават за рецесия, която ще засегне американската икономика през тази година в резултат на политиката на Тръмп за митата. 51% очакват отдръпването на потребителите да се прояви през второто тримесечие.
„Веригите за доставки, които поддържат милиони работни места в САЩ, захранват американските производители и осигуряват достъпен избор за американските потребители, вече изпитват първите признаци на щети, причинени от тези разрушителни мита“, категоричен е Стив Ламар, главен изпълнителен директор на Американската асоциация за облекло и обувки. „По-високите цени, загубата на работни места, недостигът на продукти и фалитите ще бъдат само част от несгодите, които ще преживее американската икономика, докато президентът провежда тази необмислена тарифна политика.“
По думите му щетите за бизнеса в цялата икономика скоро може да се окажат „необратими“.
Многобройни проучвания сред изпълнителните директори показват широко разпространени очаквания, че рецесията може би вече е започнала или скоро ще настъпи. Главният изпълнителен директор на BlackRock Лари Финк обяви, че въз основа на разговорите, които е провел с изпълнителни директори от цялата икономика, САЩ са или много близо до рецесия, или вече са в нея.
По-малките предприятия и стартиращите компании също казват, че митата ще бъдат катастрофални и ще изложат на риск работните места в САЩ.
„Малките потребителски компании, които са започнали с иновативна идея, не разполагат с капитал, който да инвестират в изграждането на фабрики“, казва Брус Каминщайн, член на NY Angels и основател и бивш главен изпълнителен директор на компанията за почистващи продукти Casabella. „Те бяха принудени да отидат в чужбина заради липсата на производствени мощности тук, в САЩ. Фабриките в Китай приветстваха нашия бизнес и ни помогнаха да пуснем продуктите си на пазара“.