Очаква се Китай да загуби част от производството си в резултат на митата на президента Доналд Тръмп. Но означава ли това, че американският производствен сектор ще бъде основният бенефициент?

Не и според ново проучване на CNBC за веригата на доставките.

Администрацията на Тръмп твърди, че предстои бум на преместването на производства в САЩ. Повечето компании, с които разговаря медията, обаче казват, че връщането на веригите за доставки може да доведе до удвояване на разходите им и че вместо това ще започнат да търсят нискотарифни режими по света.

Повече от половината от анкетираните (57%) заявяват, че разходите са основната причина, заради която няма да върнат производството си в САЩ. 21% посочват, че основната причина е предизвикателството да се намери квалифицирана работна ръка.

Администрацията на Тръмп обеща намаляване на данъците за компаниите, които връщат производството си, но според проучването данъците (14%) са на по-ниско място сред факторите, които оказват влияние върху вземането на решения.

Въпреки някои неотдавнашни високопоставени изявления от технологичния сектор, включително плановете на Nvidia за завод за суперкомпютри в САЩ и ангажимента на Apple да инвестира 500 млрд. долара в страната, повечето организации смятат разходите за завръщане като непосилни. В петък Белият дом даде на технологичния сектор отсрочка от новите мита за Китай и други държави, но обяви, че продължава с разследването, свързано с националната сигурност, което е насочено към критични технологии за бъдещи мита.

Взети заедно, мнозинството от анкетираните смятат, че цената на изграждането на нова вътрешна верига за доставки ще бъде поне два пъти по-висока от настоящите разходи (18%) или вероятно ще бъде повече от два пъти по-висока (47%). Според 61% вместо да се преместват вериги за доставки обратно в САЩ, по-рентабилно би било да се преместят в държави с по-ниски мита.

В допълнение към митата, като основни проблеми на веригите за доставки респондентите посочват потребителското търсене и цените на суровините, както и „неспособността на настоящата администрация да предостави последователна стратегия“. Мнозинството от анкетираните (61%), които отговарят на въпроса дали имат усещането, че администрацията на Тръмп „тормози корпоративна Америка“, отговарят с „Да“.

Не на последно място, сред анкетираните, които проявяват интерес към възстановяването на американската верига за доставки, 41% заявяват, че това ще отнеме най-малко от три до пет години, а 33% - повече от пет години.

Автоматизацията ще доминира

Ако производството се върне в САЩ, автоматизацията ще бъде основен компонент на икономическия модел, като 81% от респондентите заявяват, че ще заложат на нея, а не на хора.

„Пазарът на труда в САЩ буди безпокойство, когато се обмисля връщане на производството в САЩ“, казва Марк Бакса, главен изпълнителен директор на търговската група за вериги за доставки CSCMP.

В настоящата среда съкращенията са непосредствена грижа, като респондентите са почти поравно разделени на две. 47% планират съкращения на персонала, а 53% - не. На по-общия въпрос колко време компаниите ще „изчакат, за да вземат решения за персонала“, мнозинството отговарят, че не повече от девет месеца, 38% посочват срок от два до три месеца, а 23% - през следващите три до шест месеца.

Проучване на Фед, публикувано в понеделник, също отбелязва нарастване на опасенията за съкращения.

В момента най-разпространената реакция на митата на Тръмп е отмяната на поръчки, според 89% от анкетираните, и очакването, че потребителите ще намалят разходите си (75%). За продуктите, които влизат в обхвата на новите тарифни ставки, 61% от участвалите в проучването заявяват, че ще повишат цените.

„Непосредственото въздействие е отмяна на поръчки и рискът от отдръпване на потребителските разходи е забележителен“, казва Бакса.

Анкетираните очакват най-засегнатите продукти в резултат на отдръпването на потребителските разходи да бъдат дискреционните стоки (44%), мебелите (19%) и луксозните стоки (19%).

„Към момента наблюдаваме силен процент на анулиране или спиране на товари с произход от Китай, но наблюдаваме и увеличени обеми от други страни в Азия, чиито реципрочни мита бяха спрени за 90 дни“, обяснява Пол Брашиър, вицепрезидент на глобалната верига за доставки в ITS Logistics.

Предупреждение за рецесия от веригата за доставки

63% от анкетираните предупреждават за рецесия, която ще засегне американската икономика през тази година в резултат на политиката на Тръмп за митата. 51% очакват отдръпването на потребителите да се прояви през второто тримесечие.

„Веригите за доставки, които поддържат милиони работни места в САЩ, захранват американските производители и осигуряват достъпен избор за американските потребители, вече изпитват първите признаци на щети, причинени от тези разрушителни мита“, категоричен е Стив Ламар, главен изпълнителен директор на Американската асоциация за облекло и обувки. „По-високите цени, загубата на работни места, недостигът на продукти и фалитите ще бъдат само част от несгодите, които ще преживее американската икономика, докато президентът провежда тази необмислена тарифна политика.“

По думите му щетите за бизнеса в цялата икономика скоро може да се окажат „необратими“.

Многобройни проучвания сред изпълнителните директори показват широко разпространени очаквания, че рецесията може би вече е започнала или скоро ще настъпи. Главният изпълнителен директор на BlackRock Лари Финк обяви, че въз основа на разговорите, които е провел с изпълнителни директори от цялата икономика, САЩ са или много близо до рецесия, или вече са в нея.

По-малките предприятия и стартиращите компании също казват, че митата ще бъдат катастрофални и ще изложат на риск работните места в САЩ.

„Малките потребителски компании, които са започнали с иновативна идея, не разполагат с капитал, който да инвестират в изграждането на фабрики“, казва Брус Каминщайн, член на NY Angels и основател и бивш главен изпълнителен директор на компанията за почистващи продукти Casabella. „Те бяха принудени да отидат в чужбина заради липсата на производствени мощности тук, в САЩ. Фабриките в Китай приветстваха нашия бизнес и ни помогнаха да пуснем продуктите си на пазара“.