Фармацевтична компания Novartis отчете по-добри от очакваните продажби за първото тримесечие и повиши прогнозата си за цялата година.

Нетните продажби са се увеличили с 15% до 13,2 млрд. долара, в сравнение с 13,12 млрд. долара, очаквани от анализаторите в анкета на LSEG.

Тримесечните коригирани основни оперативни приходи нарастват с 27% до 5,58 млрд. долара спрямо очакваните 5,07 млрд. долара, отбелязва CNBC.

Novartis повиши целогодишната си прогноза за 2025 г. като предвижда нетните продажби да нараснат с високи едноцифрени стойности, а основната оперативна печалба да се увеличи с ниски двуцифрени стойности.

Преди това швейцарската компания прогнозираше ръст на нетните продажби със средни до високи едноцифрени стойности и ръст на основните оперативни приходи с високи едноцифрени до ниски двуцифрени стойности.

Продажбите продължават да се движат основно от хитовия медикамент за сърдечна недостатъчност Entresto и медикамента за артрит Cosentyx.

Главният изпълнителен директор Вас Нарасимхан изтъкна нарастващото търсене на лекарствата за лечение на рак на гърдата Kisqali, за множествена склероза Kesimpta и за холестерол Leqvio.

„Нашите приоритетни марки, включително Kisqali, Kesimpta и Leqvio, продължават да показват силна динамика, която очакваме да стимулира растежа ни до 2030 г. и след това“, допълни той и посочи и новите одобрения за редица други лекарства, включително за лечение на рак на простатата Pluvicto. „Продължаваме да сме фокусирани върху развитието на водещия си конвейер и сме уверени в постигането на перспективите за растеж“, добави Нарасимхан.

Резултатите идват в момент, когато фармацевтичната индустрия очаква налагането на американски мита, след като администрацията на президента Доналд Тръмп обяви новината за сектора по-рано този месец. Фармацевтичните продукти досега бяха освободени от мащабни вносни мита, но през март Тръмп предупреди, че целенасочени тарифи ще се появят в „много близко бъдеще“.

Перспективата за високи мита подхранва нарастването на инвестициите в САЩ от европейските фармацевтични компании, които се стремят да запазят достъпа си до доходоносния пазар и да оптимизират вътрешното си производство.

По-рано този месец Novartis обяви, че ще инвестира 23 млрд. долара в изграждането и разширяването на 10 съоръжения в САЩ през следващите 5 години, което според нея ще гарантира, че всички ключови лекарства за американските пациенти ще се произвеждат в страната.

Главният изпълнителен директор, който е оптимист по отношение на растежа на американския пазар, заяви, че митата са фактор, но не водещ за решението. По време на отчета за тримесечието компанията потвърди фокуса върху „приоритетните географски региони“ - САЩ, Китай, Германия и Япония.

Миналата седмица този ход беше последван от швейцарската фармацевтична компания Roche, която обеща да инвестира 50 млрд. долара в САЩ през следващите 5 години и да създаде над 12 000 работни места.Междувременно американските гиганти в индустрията Johnson & Johnson и Eli Lilly също обявиха значителни нови инвестиции в САЩ.