Швейцарският фармацевтичен гигант Novartis отчете по-добри от очакваните продажби за четвъртото тримесечие, но не успя да изпълни собствените си прогнози за цялата година.

Нетните продажби за четвъртото тримесечие са нараснали с 16% на база постоянна валута до 13,2 млрд. долара, в сравнение с 12,795 млрд. долара, очаквани от анализаторите в анкета на LSEG.

Коригираната основна оперативна печалба за тримесечието възлиза на 4,86 млрд. долара при очаквани 4,23 млрд. долара, съобщава CNBC.

Акциите се повишиха с 2,51% малко след отварянето на пазара.

За 2024 г. нетните продажби нарастват с 12% на база постоянна валута до 50,32 млрд. долара спрямо прогнозираните 50,47 млрд. долара. Основните оперативни приходи за цялата година се увеличават с 22% до 19,5 млрд. долара спрямо прогнозираните 17,02 млрд. долара.

Компанията заяви, че ръстът на продажбите се дължи основно на хитовото ѝ лекарство за сърдечна недостатъчност Entresto и на лекарството за артрит Cosentyx.

През октомври Novartis повиши прогнозата за приходите през 2024 г. за трето поредно тримесечие, като заяви, че очаква целогодишните нетни продажби и основните оперативни приходи да нараснат с „високи тийнейджърски“ проценти спрямо прогнозираните преди това „средни до високи тийнейджърски“.

Главният изпълнителен директор Вас Нарасимхан заяви, че резултатите са положителен ранен сигнал след въвеждането на стратегически преглед през 2023 г., който да позиционира Novartis като „компания за чисто иновативни лекарства“.

„Когато погледнете инерцията, която имаме, наистина чувстваме, че имаме двигатели за растеж, които да се погрижат за нас до 2025 г.“, коментира Нарасимхан пред CNBC.

Novartis очерта своите насоки за 2025 г., като прогнозира, че нетните продажби ще нараснат със „средни до високи едноцифрени числа“, а основните оперативни приходи ще се увеличат с „високи едноцифрени до ниски двуцифрени числа“.

В перспектива Нарасимхан заяви, че компанията е фокусирана върху напредъка на своя проект за развитие, включващ повече от 30 активи „с потенциал да стимулират диференциран растеж в дългосрочен план“.

Това включва няколко ключови резултата от клинични изпитвания, които трябва да бъдат обявени по-късно тази година, най-вече лечение на рак на простатата и лечение на хронична спонтанна уртикария, вид кожно заболяване.

Нарасимхан заяви, че предприятието ще продължи да проучва възможностите за растеж чрез придобивания, особено на по-малки компании, за да стимулира развитието си на ранен и среден етап.

Понастоящем около 60% от продажбите на Novartis идват от вътрешно създадени лекарства, докато 40% са външни, каза Нарасимхан, като добави, че все пак би се радвал това съотношение да достигне 50-50%.

„Големите сделки не се изплащат в биофармацевтиката. Болтъните обаче вършат работа, ако можете да ги интегрирате добре и да въведете тези технологии в компанията“, допълни той. По време на bolt-on транзакция компанията придобива друг по-малък бизнес, за да допълни или разшири съществуващото си предлагане, допълва CNBC.