Фармацевтичните гиганти планират поскъпване на 250 лекарства в САЩ през 2025 г.
Списъкът включва медикамента за лечение на COVID-19 Paxlovid на Pfizer, клетъчните терапии за рак на Bristol Myers Squibb и ваксините на френската Sanofi
Производителите на лекарства планират да повишат цените на поне 250 медикамента на пазара в САЩ в началото на годината, показват данни на компанията за здравни проучвания 3 Axis Advisors.
Списъкът включва медикамента за лечение на COVID-19 Paxlovid на Pfizer, клетъчните терапии за рак на Bristol Myers Squibb и ваксините на френската Sanofi.
Почти всички увеличения са под 10% - повечето дори са доста по-ниски. Медианата на увеличението на лекарствата, които поскъпват от 1 януари, е 4,5 %, което съответства на тази за всички увеличения на цените през миналата година.
Увеличенията са на каталожните цени, които не включват отстъпки за управителите на аптеки и други.
Големите увеличения на цените на лекарствата преди бяха много по-често срещани в САЩ, но през последните години производителите ги намалиха, след като в средата на миналото десетилетие повишаването на цените предизвика остри критики, припомня Fast Company.
„Производителите на лекарства вече не разполагат с много възможности за увеличаване на цените, което означава, че по-голямата свобода при определянето им при пускане на пазара е единствената възможност, която имат предвид разширените санкции за увеличение“, заяви президентът на 3 Axis Антонио Сиача.
Анализ на Reuters на цените на новите лекарства установява, че фармацевтичните компании са пуснали на пазара нови лекарства в САЩ през 2023 г. на цени с 35% по-високи от тези през 2022 г.
Сега над 250-те повишения на цените на лекарствата са увеличение спрямо 29 декември миналата година, когато фармацевтичните производители разкриха планове за повишаване на цените на повече от 140 марки лекарства.
На 1 януари фармацевтичните компании обаче предприеха и някои намаления. Merck & Co планира да намали ценовата листа на лекарствата за диабет Januvia и Janumet, „за да приведе ценовата листа в по-близко съответствие с нетната цена“, уточняват от компанията.
САЩ плащат повече за лекарства, отпускани с рецепта, от която и да е друга държава, а бъдещият президент Тръмп обеща да намали разходите, като се съсредоточи върху посредниците в американската здравна система.
През януари - исторически най-големият месец за повишаване на цените от производителите на лекарства - вероятно ще бъдат обявени още увеличения от други конкуренти.
Pfizer повиши цените на най-много лекарства в последния списък - над 60. Освен повишението с 3% на Paxlovid, компанията повиши цените на лекарства, включително на лечението на мигрена Nurtec и на лекарствата за рак Adcetris, Ibrance и Xeljanz с между 3 и 5%.
„Pfizer коригира средните каталожни цени на нашите лекарства и ваксини за 2025 г. под общия темп на инфлация - приблизително 2,4%, за много продукти от разнообразното ни продуктово портфолио“, заяви говорителят на Pfizer Ейми Роуз. Тя допълни, че увеличенията помагат да подкрепят инвестициите в разработването на лекарства и да компенсират разходите.
Bristol Myers повиши цената на скъпите си терапии за рак Abecma и Breyanzi съответно с 6% и 9%. Персонализираното лечение на рак на кръвта вече може да струва близо половин милион долара.
Говорител на BMS заяви, че компанията е „ангажирана с постигането на неограничен достъп на пациентите“ до своите лекарства и цената на Breyanzi в частност „отразява потенциално трансформиращото, индивидуализирано лечение в еднократна инфузия“.
Sanofi повиши цените на около дузина ваксини с между 2,9% и 9%.
Най-голямото увеличение на цените на лекарства е от Leadiant Pharmaceuticals, подразделение на италианската Essetifin.
Компанията повиши цените с около 15% на медикамента за лечение на болестта на Ходжкин Matulane и с около 20% на Cystaran - капки за очи, които помагат на пациенти със симптоми от рядко заболяване, наречено цистиноза.
Говорителите на Leadiant и Sanofi не отговориха на запитванията за коментар.