Постпандемична епоха: AstraZeneca цели $80 милиарда приходи до 2030 г.
Компанията ще се съсредоточи върху онкологията, биофармацевтиката и редките болести и очаква да пусне на пазара допълнителни 20 лекарства за периода
Във вторник фармацевтичната компания AstraZeneca заяви, че планира да увеличи общите си приходи до 80 млрд. долара до 2030 г. - 75% повече от 45,8 млрд. долара през 2023 г.
"Имаме голяма увереност в тази 80-милиардна амбиция заради ширината и мащаба на портфолиото, които виждаме днес", заявява главният финансов директор на AstraZeneca Арадхана Сарин пред CNBC.
Компанията ще се съсредоточи върху бизнеса си в областта на онкологията, биофармацевтиката и редките болести и очаква да пусне на пазара 20 лекарства през следващите шест години.
"Много от тях имат потенциала да бъдат медикаменти за 5 млрд. долара", отбелязва Сарин.
В изявление на компанията се уточнява, че тази цифра на приходите може да бъде достигната в рамките на година за много от новите лекарства.
Плановете на AstraZeneca включват разработване на лекарства за лечение на поне половината от видовете рак и разработване на алтернативи на класическите лечения като химиотерапия и радиация.
"За да се замени целият пазар, ще е необходимо време, но смятаме, че днес разполагаме с технологията, за да започнем да го правим", казва Сарин.
Някои лечения на рак, разработени от AstraZeneca, вече са одобрени от Американската агенция за контрол на храните и лекарствата, включително Enhertu, т.нар. конюгат на антитела, разработен с японския производител Daiichi Sankyo, който има за цел да лекува пациенти с рак на гърдата.
Фармацевтичният гигант също така обяви придобивания на компании, включително фокусирани върху лечението на рак Fusion Pharmaceuticals. В понеделник компанията разкри плановете си за изграждане на завод за производство на конюгирани медикаменти с антитела в Сингапур.
Постпандемичната епоха
AstraZeneca стана известна по време на пандемията, когато разработи една от първите инжекции срещу вируса в сътрудничество с Оксфордския университет. Лекарството, известно като Vaxzevria, ще бъде изтеглено от пазара предвид намаляващото търсене и появата на алтернативи, които са пригодени за специфични варианти на Covid.
"За нас със сигурност това е ерата след Covid", отбелязва Сарин. "Доставяхме ваксини по време на пандемията, защото, знаете, това беше криза в общественото здраве. Всъщност не беше наш бизнес да участваме във ваксините."
Бизнесът на AstraZeneca исторически е бил фокусиран върху области като онкология и сърдечно-съдово здраве и това ще остане фокусът на компанията и занапред, посочва Сарин. Лекарствата за диабет и метаболитни заболявания също ще играят роля в развитието на AstraZeneca.
"Разглеждаме и някои лекарства за регулиране на теглото, като потенциално ги комбинираме с такива, които помагат при съпътстващи заболявания, които много от пациентите с проблеми с теглото имат", казва главният финансов директор на компанията.
Миналата година AstraZeneca сключи сделка с базираната в Шанхай фармацевтична компания Eccogene за лекарство за отслабване и кардиометаболизъм, с което се включи в надпреварата за медикаменти за отслабване, която в момента се доминира основно от Wegovy и Ozempic на Novo Nordisk и Eli Lilly.