Нов дизайн за Божието слово: От Byble знаят как
Австралиецът Дилън Да Силва преосмисля най-продаваната книга в света с впечатляващо издание, което отваря врати към религията за новото поколение
&format=webp)
Най-продаваната книга в света е една от най-пренебрегваните от гледна точка на дизайна.
Повечето издания споделят сходна визия: тънки като оризова хартия страници, дребен шрифт (за да може да побере 783 хиляди думи в един том, при положение че средният роман съдържа около 70-100 хиляди), подвързия от фалшива кожа и евентуално тънка лента за отбелязване.
За вярващите това едва ли е най-достойният „дом“ за текста, определян като Божието слово. За любителите на дизайна пък - това си е светотатство, пише Fast Company.
Но когато принадлежиш и към двете групи, може би най-накрая отговорът е налице. С проекта Byble австралиецът Дилън Да Силва прави точно това – преосмисля Библията, като я превръща в изключителен дизайнерски предмет.
Миналата година той представи първия том – Битие, а сега пуска следващия – Евангелието на Матей. Идеята му е това да бъде „Творение отвъд думите“, както сам обяснява пред Fast Company. „Да създаваме продукти толкова красиви, че да издигнат преживяването на четене на най-могъщата книга, писана някога.“
Да Силва не е дизайнер по професия, а идва от сектора на недвижимите имоти. Но именно това му дава различната перспектива, която е изключително ценна за завършването на проекта.
През 2022 г. той решава да създаде нещо значимо. Забелязва, че макар мнозина да имат Библия вкъщи, тя рядко заема централно място. А в ерата на култа към естетиката това е шанс да се роди нещо ново.
Да Силва си партнира с дизайнер от Гърция и за две години създават чисто типографско решение (без илюстрации или снимки), базирано на версията на Библията на крал Джеймс.
Основната концепция е Библията да бъде разделена на отделни томове, като започват с Битие, чието заглавие доминира върху гърба и корицата в минималистична Grotesk гравировка.
Вдъхновението идва от Гутенберговата Библия, с характерните колони, широки полета и типографски акценти. Включени са и модерни елементи като полупрозрачни страници и цитати, които „забавят“ четенето и правят преживяването по-дълбоко.
Качеството на изработката също е впечатляващо: твърди корици с копринен ситопечат, хартия с цветен печат по ръбовете. Битие се предлага в черно и зелено, а Матей – в бяло и червено (символ на кръвта на Христос).
Всичко това идва с цена от $149. „Да, оценяваме себе си високо“, признава Да Силва, „но маржът е напълно стандартен за всеки бизнес. Бях сигурен, че ще има критики.“
След Матей фокусът му ще е върху осем от най-популярните книги на Библията: Псалми, Притчи, Изход, Римляни, Марк, Павел, Йоан и Откровение. Целта е до края на годината да излязат пет или шест тома, а след това – и специални издания.
Да Силва се обръща не само към вярващите, но и към младите, които търсят естетика и ново преживяване. „Искаме да достигнем до онези, които може би смятат, че Библията или религията са скучни“, казва той. „Опитваме се да отворим врата за тях.“