Батерийна реалност: Европа няма време за догонване, трябва помощ от Китай
Ръководителите на Eramet и Umicore призовават региона да търси сътрудничество с азиатски групи
&format=webp)
Европа е изостанала твърде много в областта на батерийните технологии и трябва да търси партньорства с китайски групи, вместо да се опитва да създаде конкурентна индустрия, твърдят шефовете на две от най-големите метални компании на континента.
Техните коментари идват в момент, когато Европа все още се възстановява от срива през тази година на Northvolt, шведския стартъп, който беше един от най-добре финансираните предприятия в региона и символ на усилията да се прекъсне зависимостта от Китай за батериите, използвани в електромобилите.
Председателят на френската минна компания Eramet, която произвежда метали, използвани в създаването на батерии, и главният изпълнителен директор на Umicore казват пред Financial Times, че усилията за развитие на напълно автономна европейска промишленост няма да дадат резултат.
Вместо да се опитват да наваксат азиатските си конкуренти, като CATL и автомобилния производител BYD, европейските компании трябва по-скоро да търсят партньорства с китайски групи, за да развият верига за доставки на континента, твърдят те.
Ръководителите добавят, че политиците могат да подпомогнат процеса, като изискват от азиатските компании да инвестират в местно производство.
„Европа трябва да бъде реалистична, защото Китай е прекарал две десетилетия в усъвършенстване на технологията си за производство на батерии и сега е с огромна преднина“, казва Кристел Бориес, която до миналата седмица беше главен изпълнителен директор на Eramet.
„Опитът да се започне от нулата, без да се възползваме от китайската технология, няма да проработи“, добавя тя.
Барт Сап, главен изпълнителен директор на белгийско-френската Umicore, се присъединява към това мнение.
„Трябва да приемем Китай, за да ни помогне да произвеждаме заедно в Европа. В противен случай рискуваме да станем зависими от мобилността“, казва той.
Този аргумент е в контраст с подхода на администрацията на Тръмп, която се стреми да развие американска индустрия в сектора на критичните минерали, за да намали зависимостта си от Китай, включително чрез налагане на мита.
Сап се застъпва за по-кооперативен подход към втората по големина икономика в света.
„Вместо мита, аз бих насърчил сътрудничеството. Това е ключът към бъдещето“.
Някои китайски групи вече инвестират в Европа и установяват партньорства с местни компании.
Собственикът на Fiat и Peugeot, Stellantis, и CATL обявиха миналата година планове да инвестират до 4 млрд. евро в завод за батерии в Испания. BYD планира да започне производство в първия си европейски завод в Унгария през тази година, а CATL има фабрики в Унгария и Германия.
Но активисти обвиняват китайските компании, че не споделят технологичните си знания и не наемат местни работници. Джулия Полисканова от кампанията Transport & Environment твърди, че европейските политици трябва да подобрят регулирането на такива инвестиции.
„Те не са толкова склонни да споделят технологиите си, водят свои хора на ключови позиции в компанията и по някакъв начин Европа се превръща в сглобяващ завод“, посочва тя пред FT.
„Европа се нуждае от ясна рамка за съвместни предприятия – разпоредби за споделяне на умения и интелектуална собственост“, добавя тя.
Сап от Umicore твърди, че трябва да се направи повече за насърчаване на рециклирането на материали от батерии, тъй като голяма част от електрическите и метални отпадъци в региона в момента се изнасят и преработват другаде.
Тъй като Европа разполага с ограничен брой мини, „трябва да докараме тези критични метали и да ги задържим тук“, отбелязва той.