„Богати технологични гадняри“ с твърде много власт: Новият филм на Джеси Армстронг удря точно в целта
Mountainhead проследява как четирима технологични милиардери се събират в планината и кроят планове за световно господство, докато се борят с егото, страха от смъртта и… дипфейкове
&format=webp)
След края на Succession – хитовия сериал на HBO, посветен изцяло на алчността, егото и интригите, заплетени в едно медийно семейство, Джеси Армстронг твърди, че не е планирал и следващият му проект да бъде свързан с милиардери.
Но, както често се случва с добрите истории, вдъхновението го намира напълно неочаквано, пише WIRED.
Докато пише рецензия за книгата Going Infinite на журналиста Майкъл Луис, посветена на възхода и падението на крипто измамника Сам Банкман-Фрийд, Армстронг започва да слуша подкаст съдържание с участието на технологичния елит.
Това води до неговия режисьорски дебют – Mountainhead – черна сатира за трима технологични милиардери и един по-беден, но не по-малко амбициозен приятел… всички опасно близки до абсолютна власт.
„Гласът на технологичните милиардери – онзи самоуверен, аналитичен, но и арогантен тон – просто не ме оставяше на мира“, признава Армстронг пред WIRED.
Резултатът изглежда е филм, който балансира между абсурда, техноутопизма и екзистенциалната тревожност.
Премиерата на Mountainhead предстои на 31 май по HBO. Главните роли са поверени на Стив Карел (в ролята на венчър капиталиста Рандал), Джейсън Шварцман (като Хюго Ван Ялк, наричан „Супър“ – препратка към хранителна банка и ограниченото му богатство), Кори Майкъл Смит (в ролята на Венис – хибрид между Зъкърбърг и Мъск, който пуска опасни дипфейкове чрез платформата си Traam) и Рами Юсеф (като Джеф, готов да направи състояние от AI, който да се справя с хаоса, създаден от Венис).
Сюжетът проследява среща на четиримата приятели в планината, където Супър се опитва да ги впечатли с интериора на хижата си и гурме меню, но среща само снизходително отношение.
„Без сделки, без токчета, без телефони“ е неофициалният код на уикенда. Развлеченията включват моторни шейни и надписване на нетното богатство с червило върху гърдите…
Но зад фасадата на тази „братска“ ирония се крият реални планове за превземане на света… и дори е загатнат „държавен преврат в САЩ“.
Филмът е заснет за няколко седмици през тази пролет на фона на втория президентски мандат на Доналд Тръмп и доминиращата роля на Мъск в DOGE мисията.
Стегнатият график придава на продукцията особена енергия – „всички се доверяват на инстинктите си“, казва Карел.
А Шварцман признава, че „технологичният жаргон“ е бил най-голямото предизвикателство:
„Казах на Джеси – ако искаш да импровизираме, имаш ли речник? Това е като да снимаш филм на френски и изведнъж да минеш на италиански.“
Изкуството често отразява реалността… и този случай не прави изключение.
Армстронг е напълно наясно, че зрителите може да се запитат защо отново ни интересува животът на „богатите гадняри“.
Той не ги съди директно за постъпките им, но отбелязва, че натрупаното „невероятно количество пари“ в сектора и липсата на регулации превръщат осъзнатото боравене с технологичната сила в почти „свръхчовешка задача“.
По негови думи, медийната империя на семейство Рой от Succession изглежда „почти романтична“ на фона на влиянието, което днес имат технологичните лидери.
Карел също избягва да демонизира героя си, но предлага човешко обяснение: Рандал е с диагноза терминален рак и отказва да я приеме. Вместо това той търси път към дигитално безсмъртие, като инвестира в технологии, които да запазят съзнанието му живо.
История, която напомня реални проекти на хора като Брайън Джонсън, които вярват, че смъртта е просто технически проблем за решаване…
Финалът на Mountainhead напълно умишлено е неясен – светът остава в ръцете на четиримата герои, чиито сделки продължават да текат.
Армстронг не ни казва дали да се забавляваме, или да се страхуваме, но един факт е безспорен: когато властта, капиталът и технологиите се съберат в една стая, шегите вече не са толкова забавни.