Може ли германската инфраструктура да е следващата гореща инвестиция
Страната стартира специален инвестиционен фонд за инфраструктура и климат на стойност 500 млрд. евро, който предизвика интереса на частния сектор
&format=webp)
Новото правителство на Германия насочи фокуса си към частния сектор с цел да стабилизира изпитващата затруднения инфраструктура на страната.
Министърът на икономиката Катерина Райхе призова за „парична инжекция“: „Нуждаем се от бързина и инвестиции, както и от частен капитал“, коментира тя пред CNBC. „От всички инвестиции, които ще направим, 10% от тях могат да са с публични средства, имаме нужда от 90% инвестиции от частния сектор.“
Германия е изправена пред инфраструктурни проблеми след дълъг период на недостатъчни инвестиции и ограничения, свързани с фискалните правила, което е довело до рушащи се мостове, повредени жп линии и ограничена цифровизация, допълва CNBC.
Според коалиционното споразумение на правителството тези въпроси са основен приоритет.
По-рано тази година страната включи в конституцията си специален инвестиционен фонд за инфраструктура и климат на стойност 500 млрд. евро, както и изменение на фискалните си правила, което предвижда увеличаване на разходите за отбрана – и двете се разглеждат като потенциален стимул за изпитващата затруднения икономика.
„Със сигурност има големи възможности в областта на отбраната и инфраструктурата“, коментира Грег Фюзизи, икономист за еврозоната в J.P. Morgan, пред CNBC.
Според Щефан Винтелс, главен изпълнителен директор на германската банка за инвестиции и развитие KfW, ентусиазмът по отношение на инвестиционните възможности на Германия изглежда е обхванал целия свят.
„Интересът към тях е голям. Тази година бях в Ню Йорк, Лондон и Цюрих. Хората искат да инвестират в Германия", коментира той пред CNBC по-рано този месец.
Робин Уинклер, главен германски икономист в Deutsche Bank, подкрепя това мнение, като заяви пред CNBC, че последните политически стъпки могат да предизвикат вълна от инвестиции в частния сектор.
„Наблюдава се забележително засилване на инвеститорския интерес към германската инфраструктура“, каза той, като отбеляза, че мобилизирането на частен капитал ще бъде от решаващо значение за правителството, „за да получи по-голям ефект от новия специален фонд“.
Освен плановете за големи разходи за инфраструктура, ангажиментът да намали бюрокрацията вероятно също ще бъде привлекателен за инвеститорите, смята икономистът.
„През последните години инфраструктурните проекти в Германия бяха възпрепятствани от прекомерни бюрократични и регулаторни пречки. Сега има амбициозен план за намаляването им. Очакваме тези реформи да стимулират и частните инфраструктурни инвестиции.“
Берлин също така предложи да предприеме допълнителни мерки за стимулиране на частните инвестиции, като министърът на икономиката Райхе заяви пред CNBC, че правителството трябва „да оформи програми и да направи предложения за частния сектор да инвестира в нашата инфраструктура“.
Колко средства са необходими
Мостът Карола в Дрезден се превърна в емблема на състоянието на германската инфраструктура. Той се срути частично през септември 2024 г., само няколко минути след като по него премина последният за нощта надземен влак.
По данни на организацията Transport & Environment хиляди мостове в Германия се нуждаят от ремонт и са необходими инвестиции на стойност около 100 млрд. евро.
В други области германската железопътна компания Deutsche Bahn съобщи, че ще се нуждае от около 150 млрд. евро до 2034 г. за модернизиране, поддръжка и разширяване на съществуващата мрежа и за стимулиране на цифровизацията.
В по-общ план, в доклад на Института за икономически изследвания в Кьолн от май 2024 г. се посочва, че за 10 години ще са необходими 600 млрд. евро, за да се постигне напредък в инфраструктурата на страната.
Несигурността остава
Въпросите за инфраструктурните инвестиции остават въпреки политическия импулс, включително опасенията за времевия натиск и капацитета, коментира пред CNBC Йенс Тиле, ръководител на отдел „Финансиране на проекти и корпорации“ в Хамбургската търговска банка.
„Ще бъде интересно да се види колко време ще отнемат процесите на одобрение, за да се доведат проектите до етапа RTB (готовност за бизнес), и дали има достатъчно капацитет за разработване на всички тези проекти в рамките на толкова сгъстени срокове“, допълва той.
Грег Фюзизи от J.P. Morgan също отбелязва, че времето е ключов проблем. „Инвеститорите задават въпроси относно скоростта на доставките. Според мен понятието инфраструктура е широко дефинирано и следователно ограниченията в една област могат да бъдат преодоляни чрез повече работа в друга. В крайна сметка това зависи от политическата воля“, допълва той.
Според него не е ясно и кога и колко успешно целите на правителството за опростяване на процесите на планиране ще станат реалност.