Героите на продуктивността - или защо някои страни напредват, докато други буксуват
Изследване сред 8300 компании в Германия, Великобритания и САЩ показва, че устойчив растеж на производителността се постига не само със съкращаване на разходи. Истинските успехи идват от малкото компании, които имат смелостта да залагат на нови модели
&format=webp)
Малцина оспорват, че растежът на производителността е от полза за обществото – той обикновено води до по-високи заплати, потребителски излишък, по-високи печалби и по-голяма стойност за акционерите.
По-слабо разбирано остава как се създава този растеж. Ново изследване на McKinsey Global Institute разкрива, че по-голямата част от него се дължи на малък брой компании, които правят смели и нестандартни стратегически ходове.
Въпреки че се смята, че растежът на производителността е резултат от постепенни, колективни подобрения в ефективността на множество компании, анализът на McKinsey сочи друго.
Само шепа компании задвижват мощни скокове напред, именно защото предприемат дръзки, уникални стратегически действия, които принуждават конкурентите им да реагират, пишат в статия за Project Syndicate Крис Брадли, директор в McKinsey Global Institute, и партньор в организацията.
Вместо хиляди фирми да напредват с по един инч, реалният напредък идва от малък брой изключителни компании, които се придвижват с хиляди километри, добавят анализаторите.
Изследването обхваща 8 300 компании в Германия, Великобритания и САЩ, с фокус върху четири сектора: търговия на дребно, автомобилостроене и аерокосмически сектор, пътувания и логистика, както и компютри и електроника. На базата на тях McKinsey Global Institute създава „експериментална икономика“, проследявайки кои компании създават стойност и допринасят за националната производителност – и кои я подкопават.
В периода между 2011 и 2019 г. – относително стабилен след финансовата криза и преди COVID-19 – анализаторите откриват, че по-малко от 100 „отличници“ по производителност са отговорни за две трети от общия растеж в извадката. Това са компании, които са добавили поне една базисна точка към производителността на съответната национална извадка. В същото време още по-малък брой „изоставащи“ са допринесли отрицателно с поне една базисна точка. Това е много по-концентрирана картина, отколкото предполага общоприетото схващане.
Какво отличава „героите“?
Компаниите с най-голям принос са предприели пет основни стратегически хода – често комбинирани:
• Мащабиране на по-продуктивни бизнес модели или технологии (напр. електронна търговия, нискобюджетни авиолинии);
• Пренасочване на продуктови и регионални портфейли към най-продуктивните сектори;
• Преосмисляне на стойностното предложение към клиентите – както в масовия, така и в нишовия пазар;
• Изграждане на мащаб и мрежови ефекти;
• Трансформация на операциите за повишаване на трудовата ефективност и намаляване на разходите.
Примерите включват стратегическата експанзия на Apple в сферата на услугите, ролята на EasyJet в утвърждаването на нискобюджетния авиомодел и пионерството на Zalando в онлайн търговията с дрехи.
Този поглед върху производителността обяснява защо някои страни напредват, докато други буксуват. Знаем, че САЩ водят пред основните европейски икономики по темпове на растеж на производителността. Анализът показва защо: между 2011 и 2019 г. американските компании в извадката са постигнали 2,1% годишен растеж, спрямо 0,2% в Германия и нулев растеж във Великобритания.
В САЩ съотношението между отличници и изоставащи е 44 към 14; във Великобритания – почти изравнено (30 към 25), а в Германия – 13 към 16.
Но не е достатъчно просто да имаш силни компании – важно е и ресурсите да се пренасочват към тях, посочват анализаторите на McKinsey Global Institute. САЩ отново се отличават: половината от растежа им идва от пренасочване на работна сила от нископродуктивни към високопродуктивни компании. В Европа мобилността на труда е по-слаба, а изоставащите компании „дърпат“ производителността надолу.
Последици за политиката
Това има сериозни последици за публичната политика. Много от сегашните стратегии целят подпомагане на малките фирми и разпространение на добри практики. Но ако основният принос идва от малък брой водещи компании, се нуждаем от асиметрични политики, съобразени с реалността. Това означава:
• По-бързо пренасочване на капитал и работна сила;
• Създаване на екосистеми, които да подпомагат лидерите в растежа да мащабират бързо.
Ако Германия например бе разполагала с още 19 компании като търговската верига REWE в анализирания период, растежът на производителността в частния сектор би се удвоил, посочват от McKinsey Global Institute.
Окуражаването на смели ходове може да има още по-голямо значение за развиващите се икономики, където изпреварващите компании могат директно да прескочат някои етапи от развитието чрез внедряване на нови технологии и бизнес модели.
Какво да правят бизнес лидерите?
Предприемачите трябва да спрат да възприемат производителността като страничен резултат от дейността и да започнат да я управляват като стратегическа цел. Това означава:
• Да я измерват;
• Да инвестират в нея;
• Да вземат смели решения, съпроводени с пренасочване на ресурси – къде да растат и къде да се оттеглят.
В условията на днешната икономическа несигурност много компании по света отлагат инвестиции, режат разходи и се стремят да опазят ресурсите си. Но изводът от изследването на McKinsey Global Institute е, че те трябва да правят точно обратното. Истинският растеж на производителността не идва от предпазливост – той идва от създаването на условия, в които смелите залози могат да се отплатят.