27-годишният куотърбек на „Маями Долфинс“ Туа Таговайлоа иска да развенчае мита, че неговото поколение е мекушаво. За щастие, той има силна ръка – и решимост.

Таговайлоа твърди, че е погрешно да се смята, че представителите на Gen Z – родените между 1997 и 2012 г. – са отгледани и възпитани в безопасни пространства и не могат да се справят със суровата реалност. В същото време обаче подчертава, че ръководителите трябва първо да покажат, че се грижат за младите служители, преди да бъдат директни с тях – независимо дали става въпрос за треньори, или за изпълнителни директори.

„Традиционното лидерство изглеждаше като властна фигура, която изисква уважение. Но това просто не работи с днешното поколение“, казва той пред The Wall Street Journal. „Когато някой ме критикува, искам да знам, че го прави с добри намерения.“

Бизнес лидерите често се обръщат към спорта, за да получат съвети как да изграждат у хората си манталитет на победители и ориентирана към успеха култура. В момента обаче най-ценният урок, който могат да вземат, е как да управляват Gen Z служители.

Те вече представляват по-голям дял от американската работна сила от бейби бумърите, а тази пролет се очаква нова вълна дипломиращи се да навлезе на пазара на труда.

Спортните отбори предлагат предварителен поглед върху това, което предстои в офисите, защото там вече голяма част от играещите са именно от Gen Z. Ако някой е разбрал как да ги мотивира, да се свърже с тях – и дори да се учи от тях – това са треньорите и спортните мениджъри.

Време за мен

Професионалните спортисти са изключително талантливи и амбициозни, така че не представляват точното отражение на цялото поколение. Въпреки това споделят типични за Gen Z нагласи – като приоритет върху личния живот извън работата.

Таговайлоа, който плава с лодка, играе голф и свири на китара, казва пред WSJ: „Имам нужда от време за себе си извън професията ми. Чувствам, че съм работил достатъчно усилено, за да мога да се наслаждавам на плодовете на труда си – не прекалено, но достатъчно, за да си почина и да се преоткрия.“

Той вярва, че заниманията извън терена го предпазват от прегаряне и го правят по-добър куотърбек, отколкото ако влагаше цялата си енергия само в тренировки и анализ на мачове.

Много мениджъри трудно приемат, че служителите имат хобита и странични дейности, казва Фред Джонсън, обучител по лидерство, който работи както с бизнеси, така и със спортни отбори, включително и с „Маями Долфинс“. Те често мерят отдадеността на хората си по това дали мислят за работата си денонощно.

Джонсън обаче твърди още, че ако младите изключват лаптопа точно в 17:00 ч. или са по-заинтересовани от пилатес, отколкото от печалби, това не означава, че не са ангажирани. Дори мениджърите да не са съгласни с тази философия, те трябва да се адаптират към навиците на Gen Z – или ще ги загубят.

Млади таланти

Много от младите звезди, които допринасят за спортните победи, работят на бюро.

Двайсет и няколко годишни служители с дипломи от елитни университети вече са двигател на администрацията на спортни франчайзи. Анализите и бизнес операциите са сред най-бързо развиващите се и най-големи отдели, казва пред WSJ Марти Вронски, главен оперативен директор на бейзболния отбор „Милуоки Бруърс“.

„Като бумъри, ние учехме числа, но не и тези брилянтни статистически модели, които младите създават“, казва тя. „Не можем просто да скръстим ръце и да кажем: ‘Няма да се занимавам с това поколение, защото все иска повишения.’ Трябва да спечелим културната битка.“

И това започва още от интервюто. Вронски казва, че младите кандидати задават въпроси, които техните предшественици рядко са повдигали: Каква е мисията на организацията? Колко дни бащинство отпуск предлагате? Как ролята ми се вписва в цялостната картина?

Ако нямате добри отговори, ще изпуснете таланти, казва тя. Макар някои мениджъри да ги възприемат младите като разглезени, Вронски съветва да не бързат със заключенията.

Културата побеждава

Много от изискванията на Gen Z могат да се окажат полезни за служители от всички възрасти и за изграждането на здрава корпоративна култура, казва Брад Дойтсър, изпълнителен директор на консултантската компания Deutser. Съвместно с Excel Search & Advisory, той провежда проучване за връзката между успехите на бейзболни отбори и тяхната вътрешна култура.

Оказва се, че „Бруърс“, които достигнаха плейофите в 6 от последните 7 сезона, имат един от най-високите резултати по отношение на културата. Изводът: тя може да увеличи шансовете за успех с 4%.

Дойтсър е толкова убеден в резултатите, че преобразява заседателната зала на компанията си, за да изглежда като съблекалня.

Спри – и помисли

Генералният мениджър на NFL отбора „Сиатъл Сийхоукс“, Джон Шнайдър, казва, че днешните играчи често се затварят в себе си, когато получат критика – което може да изглежда като слабост.

„Но после се връщат, често с въпроси“, казва той. Научил се е, че това не е отчаяние, а просто нужда от време за обработване на информацията. Според него това е типично за поколение, свикнало с асинхронно учене и общуване.

Например, ако треньор каже на играч да промени техниката си, последният може да изгледа видео в YouTube и да потърси по-задълбочено обяснение на следващата тренировка.

На терена или в офиса – управлението на Gen Z изисква търпение и готовност за диалог, казва Шнайдър.