Формула 1 винаги е била спорт, доминиран от високите скорости, прецизните движения и тоновете адреналин. В последните няколко години обаче този свят започна да привлича нова, неочаквана аудитория - младите жени от поколението Z, пише Tubefilter.

Докато други спортове като баскетбол и голф продължават да доминират в социалните мрежи и стрийминг платформите, Формула 1 се превръща в тихия „спящ гигант“, който набира нови фенове и то с пълна скорост. Голяма част от тези фенове са именно момичета на възраст между 16 и 24 години.

Как се случва това?

Оказва се, че причината е перфектната комбинация от Netflix, TikTok и недостъпността на самия спорт.

Феновете на моторните спортове със сигурност забелязват, че Формула 1 преживява истински ренесанс по време на пандемията. Това не се случва случайно - популярният документален сериал на Netflix Drive to Survive дава на зрителите по-дълбок поглед върху интригите, съперничеството и драмата зад бързите коли.

Резултатът е налице, защото само в САЩ вече има над 45 милиона фенове на Формула 1 - а много от тях са жени, които преди дори не са се интересували от автомобилни състезания.

Ако си фен на футболен отбор, можеш сравнително лесно да си купиш билет и да гледаш събитието на живо.

При Формула 1 обаче нещата стоят по друг начин, защото състезанията се провеждат по целия свят, а цените на билетите започват от над 1 000 долара. Добавете към това разходите за пътуване и хотел, и бързо става ясно защо посещението на F1 надпревара е запазено само за фенове с по-големи възможности.

Точно тук се появяват и F1 контент криейтърите, които „запълват празнината“ между феновете и самия спорт. Те предоставят новини, анализи и вътрешен поглед към състезанията за хора, които не могат да присъстват на живо.

Един от най-популярните F1 създатели на съдържание в момента е Лиси Макинтош - 25-годишна британска TikTok звезда с над 400 000 последователи.

Тя създава видеа за Формула 1 от четири години, а аудиторията ѝ се състои от почти 80% жени, като 70% са представители на поколението Z.

Лиси създава съдържание както за новите фенове на спорта, така и за по-опитните зрители. Нейният слоган „Какво по дяволите представлява Формула 1?“ се превръща в запазена марка, с която тя обяснява сложните правила и терминологията на спорта по забавен и достъпен начин.

Освен това тя създава и свой F1 подкаст - Going Purple, който допълнително привлича интереса на младите фенове.

Популярността на Макинтош ѝ осигурява партньорства с марки като Charlotte Tilbury - официален партньор на F1 Academy.

Тази връзка между грим индустрията и моторните спортове изобщо не е случайна - F1 Academy е състезателна серия, предназначена за жени под 25 години. И макар че жените са допускани да се състезават във Формула 1, реално много малко от тях стигат до върха, вероятно заради огромния натиск и предразсъдъците в този свят, създаден за мъже.

Друг голям F1 контент криейтър е Тони Коуан-Браун, която от 2021 г. създава съдържание за спорта на пълен работен ден.

Тя има 113 000 последователи в TikTok, основател е на платформата Sunday Fangirls, насочена към женската F1 фен общност и води два подкаста за моторните спортове.

Но въпреки че жените съставляват 42% от фенбазата на Формула 1, Коуан-Браун смята, че спортът все още не използва напълно този пазарен потенциал.

„F1 не прави почти нищо, за да привлече женската си аудитория,“ казва тя пред Financial Times. Освен това тя, както и много жени в спорта, се е сблъсквала с онлайн хейт заради съдържанието, което споделя.

„Омразата може да бъде брутална,“ признава тя. „Вече не става въпрос просто да не им обръщаш внимание.“

Въпреки предизвикателствата, F1 Academy иска да промени статуквото.

Според Сузи Волф, управляващ директор на академията, социалните мрежи играят огромна роля, когато става дума за привличането на повече жени в спорта.

„Искаме младите момичета веднага да разберат, че тук има място за тях и че са добре дошли,“ казва Волф.

И може би бъдещите звезди на моторните спортове ще се появят точно от това ново поколение фенове - момичетата, които са запалени по F1 благодарение на TikTok, подкаст съдържанието и контент криейтърите като Макинтош и Коуан-Браун.