Да говориш езика на китовете: Как AI успява да преведе гласа на дивата природа?
Изследователи и технокомпании се надпреварват да разгадаят тайните на животинската комуникация

Надпреварата за разкодиране на езика на животните изглежда е в разгара си. А новата „златна мина“ не е само в това, което казват – а в звуците, песните и дори паузите в диалога между различни видове.
Преди около два века Чарлз Дарвин предполага, че човешкият език може да е започнал като имитация на птичите песни. Възможно е първите думи да са били форма на междувидово общуване. Сега, благодарение на генеративен изкуствен интелект, може би сме на прага отново да се включим в този диалог, пише The Guardian.
Фондация Jeremy Coller обявява награда от 10 милиона долара за екипа, който пръв „разкодира“ животинската комуникация. А състезанието вече тече с пълна скорост.
Проекти по целия свят използват езикови модели и невронни мрежи, за да подредят, анализират и „превеждат“ звуците, които животните издават, като най-често става въпрос за морски бозайници като китовете и делфините, чийто звуков език прилича най-много на нашия.
Проектът CETI (Cetacean Translation Initiative) анализира комуникацията на кашалотите – едни от най-шумните и социални обитатели на океана.
Те разговарят чрез „коди“ – серия от изключително бързи и точни кликвания, по 1/1000 от секундата всяко. Учените вече са идентифицирали сигнали, които може би обозначават конкретни индивиди, граматически паузи и дори регионални диалекти. Амбицията им е още до 2026 г. хората да могат да разбират езика на китовете – и може би дори да го говорят.
Google също не изостава от надпреварата. Миналия месец компанията представи своята DolphinGemma – езиков модел, обучен върху 40 години данни за делфини. Впечатляващ момент в историята на този проект идва още през 2013 г., когато AI алгоритъм разпознава клик, свързан със саргасово водорасло – звук, който учените преди това са използвали в обучението на същата група делфини. Смята се, че това е първото документирано „вкарване“ на чужда дума в естествения речник на друг биологичен вид.
През ноември 2024 г. учени в Аляска водят 20-минутен „разговор“ с гърбат кит, на име Туейн, като използват повтарящи се вокализации, наречени „whup/throp“.
Във Флорида делфин на име Зевс вече различава и имитира гласни звуци като А, Е, О и У. Сякаш не само ние се опитваме да проговорим езика на животните, но и те се опитват да проговорят нашия.
Но какво вече ни казват животните – и защо не ги слушаме?
Изкуственият интелект може да ни помогне да преведем посланията на животните. Но не ни е нужен преводач, за да чуваме тишината. Когато кораловите рифове са здрави, те пулсират от живот – буквално.
Звукът им е нежен, но плътен. А когато загиват – настъпва мълчание.
Морският шум, генериран от кораби, мини и сондажи, се е увеличил с около 3 децибела на десетилетие от 60-те години насам. А звуковият диапазон на съвременните сондажи съвпада точно с честотата на песента на гърбатите китове.
Резултатът е налице: китовете просто не издават звуци. Доказано е, че на разстояние до 1.2 км от търговски кораб, гърбатите китове спират да пеят.
Можем ли наистина да разберем какво означават звуците за тях?
Звукът е само една от формите на животинска комуникация. Те общуват и чрез миризми, топлина, движения и дори вибрации. За ехолокиращи видове като китовете звукът е зрение, ориентация, дори усещане за време и пространство. Немският еколог Якоб фон Юкскюл нарича тези затворени сетивни светове umwelten. Ако искаме да разберем животните, трябва да влезем в техния umwelt. А тогава – дали няма и те да влязат в нашия?
Сравненията с извънземни не идват случайно. Проектът CETI напомня по име на SETI – института за търсене на извънземен интелект. Екип на SETI дори е участвал в експеримента с гърбатия кит в Аляска. А причината е, че се предполага, че ако някой ден се свържем с извънземна цивилизация, разговорът ще е по-близък до общуването с кит, отколкото до превод на френски.
Във филма Arrival от 2016 г. лингвистката Луиз научава езика на извънземни същества, чието писмо няма граматическо време. Тя започва да възприема реалността не линейно, а като цялост – минало, настояще и бъдеще в едно. Сценарият използва реална езикова хипотеза – тази на Сапир-Уорф, според която езикът оформя мисленето ни.
И може би изкуството не е далеч от истината. В северна Австралия например, хората от Пормпурау не говорят за време като линейно движение напред, а като пространствено – от изток на запад. Това променя както речта, така и възприятието.
Песните на гърбатите китове не са обикновени звуци. Те се развиват с времето, преминават през океаните и се подменят циклично в процес, който учените наричат „революция на песента“. Всяка нова песен изтрива старата. Представете си, ако Бийтълс бяха заличавали целия си каталог с всяко ново парче.
Ако някой ден разберем тази музика, може би ще разберем и себе си една идея по-добре. Защото въпросът не е дали можем да говорим с животните, а дали сме готови да чуем какво точно имат да ни кажат те.