В Белгия има 400 пивоварни и се произвеждат над 1600 вида бира, но въпреки това потреблението в страната продължава да намалява.

Според годишния доклад на белгийската асоциация на пивоварите то е намаляло с 2,1% през 2024 г., въпреки че спадът не е толкова рязък, колкото миналия от 6% през 2023 г. Той е част от продължаваща низходяща тенденция, като през последните 10 години потреблението в страната е намаляло с почти 20%, отбелязва Euronews.

Асоциацията посочва като причина „постоянния натиск върху покупателната способност, намалената конкурентоспособност, високите разходи и нестабилния геополитически контекст“. Друг фактор е промяната в навиците за консумация и нарастващата загриженост за здравето.

„Белгийците пият по-малко алкохол като цяло, а следователно и по-малко бира.“, казват от организацията.

Но не само в Белгия, а и европейските пивовари се борят с дългосрочния спад, тъй като в ЕС се наблюдава спад в търсенето на алкохолна бира, показва доклад на Евростат.

Все по-популярни стават безалкохолните напитки.

„Преди пет години имаше само една безалкохолна бира, а сега са шест“, казва собственикът на бар Валдо Марлиер пред местни медии.

Безалкохолните напитки също отбелязват бърз ръст в Обединеното кралство, включително популярни тенденции като „сухия януари“, който се състои в това да останеш трезвен през месеца.

Изчислено е, че през 2025 г. в него са участвали 15,5 млн. души в Обединеното кралство.

По-младите поколения, които все повече осъзнават вредното въздействие на алкохола както върху физическото, така и върху психическото здраве, променят тежкото пиене, установено от предишните поколения.

Ново проучване, публикувано в The Times, разкри, че почти половината от хората на възраст между 18 и 34 години са спрели да пият алкохол напълно. По подобен начин проучване на YouGov от 2024 г. установи, че 44% от британците от 18 до 24 години вече предпочитат нискоалкохолни или безалкохолни алтернативи.

За мнозина безалкохолните варианти са начин да ограничат консумацията и да поддържат по-добър самоконтрол по време на вечерите навън.

Последните социално-икономически събития, като пандемията и продължаващата криза с разходите за живот, промениха отношението ни към алкохола, като насърчиха хората да преразгледат финансовите и личните му разходи, допълва Euronews.