Разрастващият се пазар на безалкохолни напитки доказва, че отказът от консумация на алкохол нараства, независимо дали става дума само за „сухия януари“ или цяла година.

Някои от най-големите световни марки залагат на тази тенденция.

Най-добрите примери са кенчетата на Guinness 0.0 и Diageo, както и бирата 0.0 на Heineken. Напитките са доходоносни за тези компании, които исторически са натрупали състоянието си, предлагайки масова бира и алкохол, пише Fortune.

Въпреки популярността на така наречените 0.0 напитки, социалният натиск засенчва избора им от клиентите.

„В продължение на поколения алкохолът е играл основна роля в начина, по който хората се социализират, поради което доминиращите стереотипи, свързани с навиците ни за пиене, остават дълбоко вкоренени в обществото“, казва професорът от Оксфордския университет Чарлз Спенс.

Поколението Z изпитва най-голям натиск, когато става въпрос за консумация на алкохол, показва проучване на Оксфордския университет и Heineken с данни от IPSOS.

И въпреки че тази демографска група с удоволствие избира безалкохолните напитки, има една уговорка: те ще го направят само, ако същото предпочетат техните приятели.

Ето защо поколението Z е ключова таргет група за компаниите, които удвояват цените на безалкохолните.

Те са основни двигатели за умерена консумация на алкохол, което прави отношението им към тази категория напитки определящо за нейния растеж.

Стигмата, свързана с безалкохолните напитки, със сигурност започва да се променя, тъй като все повече марки предлагат своите продукти по световните барове наред с обикновените бирени кранове.

Като цяло „по-възрастните потребители все още имат малко от старите си навици, а именно, че бирата 0,0 е за случаите, когато се отказваш, докато поколението Z е по-отворено към тази плавност“, заяви по-рано пред Fortune Алисън Пейн, глобален маркетинг директор на Heineken за безалкохолни напитки.

Друга тенденция, която се очертава в проучването на Оксфордския университет, в което са разгледани данни от близо 12 000 възрастни в пет държави, е, че много хора прекаляват с обещанията, когато става въпрос за избор на безалкохолни напитки. По-голямата част от тях в крайна сметка предпочитат алкохола, вероятно поради натиска на връстниците си.

„Докладите от хора, които предполагат, че искат да опитат безалкохолни версии на напитки, невинаги водят до увеличаване на продажбите“, допълва Спенс пред Financial Times.

Въпреки социалните фактори, компаниите са извлекли значителни ползи от инвестициите в тази категория. Diageo, една от най-големите алкохолни компании в света, е подхранила интереса в тази област, като е предложила алтернативи с ниско съдържание на алкохол или без алкохол на много от водещите си марки - от Seedlip до Tanqueray.

Продажбите на Guinness 0.0 са се увеличили два пъти в Европа през предходната финансова година, като от 2021 г. насам ръстът е двуцифрен годишно.

Базираната в Белгия AB InBev, която произвежда Budweiser и Stella Artois, също наблюдава рязко нарастване на популярността на тази напитка. Тя твърди, че контролира 20% от световния пазар на безалкохолна бира.

Марката продължава да инвестира сериозно като част от дългосрочната си стратегия, тъй като тенденцията се разгръща, предоставяйки на алкохолните компании голям пазар, на който да се възползват - сега и в бъдеще.

„Ако се замислите за безалкохолната бира такава, каквато беше преди две години, може би никой не би инвестирал“, заяви главният изпълнителен директор на AB InBev Мишел Дукерис пред Fortune. „Но тъй като прогнозираме за 10 години напред, решихме да инвестираме в глобален мащаб. Разработихме технологията, която е доста чиста.“, допълва той.