Dude Wipes: Как няколко „пича“ превръщат една шега в бизнес за $200 милиона
От бира и приятелски шеги до хит в Walmart и TikTok - как компанията за мъжки мокри кърпички разчупва пазара с нестандартен маркетинг и смели идеи
&format=webp)
Могат ли група приятели, няколко бири и една на пръв поглед глупава идея да създадат бизнес за стотици милиони? Оказва се, че отговорът е „да“ - ако имаш достатъчно хъс, нестандартно мислене и смелост да заложиш на нетипичен маркетинг.
Така се ражда идеята за Dude Wipes - мокри кърпички, създадени специално за мъже. Няколко приятели споделят първия си апартамент и докато пият бира, достигат до заключението, че обикновената тоалетна хартия просто не се справя достатъчно добре при мъжете.
„Започнахме да си говорим за мокри кърпички и да се забавляваме. Всъщност осъзнахме, че в шегата се крие нещо по-голямо“, разказва Шон Райли, съосновател и „главен изпълнителен пич“ в компанията, пред The Wall Street Journal.
Днес Dude Products продава милиони кърпички, убеждавайки мъжете, че мокрите кърпички не са просто алтернатива на тоалетната хартия, а единственият правилен избор. Успехът на компанията до голяма степен се дължи на смелия и нестандартен маркетинг, който създателите ѝ използват.
Първият голям пробив идва още през 2014 г., когато Dude Wipes се превръща в „спонсор на задните части“ на ММА боеца Тайрън Уудли. В буквалния смисъл на израза. Компанията инвестира над 10 000 долара, за да постави логото си върху задната част на шортите му, след като предишният рекламодател се отказва от позицията си. След мача продажбите значително нарастват.
Оттам нататък всичко вече е въпрос на креативна маркетингова стратегия, а компанията със сигурност не си поплюва, като заплаща глобата на спортист, който използва футболна топка вместо тоалетна хартия, и публикува безкрайно количество постове с емотикони на... знаете какво.
И докато рекламните кампании на повечето тоалетни принадлежности са насочени основно към жените (80% от купувачите на тоалетна хартия са жени), Dude Wipes успява да промени тенденцията - 70% от клиентите са мъже. Причината е проста - дизайнът е изчистен, без цветя и плюшени мечета.
„Хората нямат нужда от глезотии. Веднъж опитали нашите кърпички, те рядко се обръщат назад - по-чистото усещане със сигурност е по-добро“, казва Райли.
През 2015 г. големите търговски вериги не проявяват интерес към Dude Wipes. Тогава Райли и екипът му решават да участват в продукцията Shark Tank, където получават инвестиция от Марк Кюбан.
Първият милион идва само от продажби в Amazon. По време на пандемията и кризата с тоалетната хартия, оборотът бързо достига $40 милиона.
Мнозина смятат, че това е просто временна тенденция, но днес продажбите на Dude Wipes вече надхвърлят $200 милиона годишно, а продуктите се продават в Walmart, Target и Kroger.
Най-популярният артикул към момента са екстра големите кърпички - 150 броя на цена от $10.
Една от причините за популярността на Dude Wipes е TikTok. Влиятелни личности като Ийстън Тъпар буквално продават Dude Wipes на живо в платформата. Всеки следобед 26-годишният Тъпар прекарва часове, говорейки за кърпичките пред своите 225 000 последователи. Моделът напомня QVC - само че в социалните мрежи: с един клик зрителите могат веднага да си купят желания продукт.
@armz4days Replying to @🇺🇸🇺🇸 Bill “BBQ Sauce”🇺🇸 dude Wipes mint chill flushable wipes for men. Six pack bundle is only $20 with free shipping. #dudewipes ♬ original sound - armz4days🛒
Резултатът е налице - месечните продажби на компанията достигат $150 000, от които Тъпар печели над $30 000 - достатъчно, за да купи годежен пръстен за приятелката си.
„Хората на моята възраст са в социалните мрежи и обичат забавни брандове“, казва той. „Dude Wipes не се приема на сериозно - както и аз, затова сме перфектната комбинация.“
Не всички идеи на Dude Products са печеливши. По време на пандемията компанията прави опит да лансира дезодоранти и други продукти за лична хигиена, но те бързо се провалят.
„Разбрах, че си има граници за разширяване на един бранд, особено когато вече съществуват гиганти като Old Spice и Axe“, признава Райли.
В момента голямата цел на Dude Wipes е да влезе в Costco - един от най-големите търговци на тоалетна хартия в САЩ.
„Можеш да имаш най-добрия маркетинг, но нищо не може да замени добрата дистрибуция“, казва Райли. „Ако успеем да сложим палет в Costco, нещата със сигурност ще бъдат различни.“
Историята не е нова - много други марки, като Dollar Shave Club, също започват с гръм и трясък. Не всички от тях обаче успяват да задържат позициите и продажбите си.
Unilever купува Dollar Shave Club за $1 милиард през 2016 г., но след време продажбите значително спадат и през 2023 г. компанията е продадена на частен инвеститор.
Следващото попълнение в продуктовата линия на Dude Products ще бъде Dude Wipes Double Deuce - пакет с две кърпички вместо една. Интересното е, че идеята идва от певеца Джон Майър, който директно пише в Instagram профила на компанията: „Живеем в свят, в който винаги ти трябват две кърпички.“
Компанията ще пусне новия си продукт през май и, разбира се, ще изпрати „солидно количество“ на Майър.