Да купиш не палто, а история: Tivioli отваря нова ера в кожената мода
Марката прилага стратегия за бавно производство от само 500 бройки годишно. Не рекламира и няма платформа за онлайн търговия
През 1970 г. в зората на италианската Alta Moda, Карло Тивиоли основава едноименната си империя за кожени облекла и аксесоари.
Нестандартните му творения пренебрегват дизайнерските конвенции и започват да се появяват на подиума върху модели с дънки, ризи, понякога само с обувки на токчета.
Виждаме ги върху раменете на Клаудия Шифър, Наоми Кембъл и Синди Крауфорд на кориците на Vogue и Elle.
Клементе Тивиоли, наследникът на Карло, прекарва детството си в пътувания между Милано (където на улица Санто Спирито се намира бутикът им) и Торино (където се намира лабораторията на компанията), придобивайки основни познания за икономиката и производството.
Започва да сътрудничи на Tivioli през 2016 г., но преди това работил за кратко в Sotheby's, смятайки, че все пак може да тръгне по собствен път, за да се специализира в областта на съвременното изкуство.
„Работата с баща ми никога не ми е налагана“, споделя в интервю за Financial Times Клементе, който сега е на 31 години и допълва: „Ако не друго, винаги съм имал усещане, че първо трябва да го заслужа.“
И тъй като минимализмът и тихият лукс набират все повече популярност в модата, а репутацията на кожата е все по-оспорвана както в индустрията, така и в културата, финансовото положение на Tivioli започва да се влошава.
Когато Карло умира внезапно през 2020 г., Клементе трябва да направи избор.
Заставайки начело на компанията, той е изправен пред две на пръв поглед противоположни предизвикателства: да изведе Tivioli от затъващите сметки и да осъществи пълна промяна от кожите.
„Трябваше да създам продукт, който да можем да произвеждаме в нашето ателие, с нашите вече обучени занаятчии - някои от които работят в Tivioli от 40 години. По стил и качество, той трябваше да е на същото ниво, което баща ми беше установил. Но имахме нужда от ново средство, за да ги изразим.“, разказва Клементе.
Шерлингът е материал, с който Клементе вече си е играл концептуално. Намира доставчик, който търгува само с кожи от веригата за доставки на месопреработвателната промишленост.
Този вид агнешка кожа е рядка, но с добро качество, което ѝ придава същата аура на ексклузивност, каквато са имали редките кожи по времето на разцвета на Tivioli.
И е безкрайно удобна за обработка, ако някой има въображението да я манипулира с екип от технически грамотни занаятчии, които да изпълняват проектите.
„Моите шерлинги се обработват по занаятчийски начин“, обяснява Клементе. За репутацията на материала казва, че „тя позволява на хората или да се върнат към нас, ако са дългогодишни клиенти, или да ни открият, ако не ни познават“.
Това, което те откриват, са фантастични връхни дрехи, всяка от които е единична бройка или от ограничена серия, чиято палитра се простира в цялата гама на дъгата и чиито украшения идват от Мароко, Африка, Индия, Мианмар, Япония и отвъд.
„Ако имахме едно поколение разлика, нашите ценности щяха да са покварени от масовото производство и манифактурата. Но цялата ценностна система, която имаме, все още е тази от 70-те години на миналия век.“, казва Клементе, който е сериозен, разсъдлив, изглеждащ по-възрастен от своите 31 години.
Днес Tivioli прилага стратегия за бавно производство, като изработва само 500 бройки годишно. Цената на моделите варира между 5 000 и 10 000 паунда за палто.
„Толкова много пари и усилия са вложени в едно събитие“, казва Клементе за участието си в модни ревюта и допълва: „Дори тогава ефектът остана локален Милано-Италия. Моята цел беше да запазя същото ниво на качество и контрол, но и да създам по-глобална информираност. Получи се така, че това повиши желанието за продукта.“
Освен в бутика в Милано, Tivioli продава чрез изложби в Гщаад, Монако, Лондон, Женева, Рим и Париж.
Те са съобразени с вида на марката, която иска да бъде Tivioli; брандът не рекламира и не разполага с платформи за електронна търговия или продажба на едро.
„Всичко е от уста на уста, работа с клиенти, научаване, че определени хора харесват определени неща.“, казва Клементе и допълва, че те осъзнават, че „това говори нещо“, когато носят Tivioli.
„Не си купувате просто палто, а история. И продуктът трябва да гарантира за нея, като отразява всички тези понятия - семейство, ръце, занаят, изследвания, наследство. Но след това, участвате и в разказването й“.
„Нещото, което виждам отново и отново, е, че щом веднъж станете част от нашата история, в крайна сметка наистина се влюбвате в нея.“, завършва Клементе и се усмихва, вероятно съзнавайки, че може да говори за самия себе си.