Докато си разглеждате TikTok, няма как да не попаднете на чаровен човек с блестяща усмивка, който ви убеждава защо да опитате именно този продукт, ресторант или дестинация. А след него веднага се появява друг. И още един…

Добре дошли в света на инфлуенсър маркетинга.

Това е индустрия, родена от революцията на социалните мрежи, която днес дава шанс на обикновени хора да се превърнат в дигитални знаменитости. А брандовете бързо осъзнават златната възможност – да използват доверието между създатели и аудитория за целите на рекламата.

Днес имена като Миа Мейпълс и Линус Себастиан са новите Серина Уилямс и Джордж Форман – лица, които могат да катапултират продажбите само с един пост. Именно тези личности са вратичката към по-младите поколения, отвикнали от телевизионни паузи и все по-често плащащи за съдържание без реклами. Но дали този модел все още работи?

На теория всяко послание, което се стреми да ни убеди да купим нещо, е реклама. А инфлуенсър маркетингът трябва да бъде нейният еволюирал, по-естествен вариант – препоръка от любим създател, а не безлично видео. Но на практика реалността се оказва различна.

Така наречената „умора от инфлуенсъри“ е все по-забележима. Рекламните включвания вече са почти неизбежни – VPN услуги, бюджетни слушалки или поредният чай за детокс.

Аудиторията знае какво да очаква и често го пропуска… Популярният плъгин SponsorBlock за Chrome има над 2 милиона потребители и автоматично прескача рекламите в YouTube видеа.

В TikTok и Instagram хаштаговете като #ad или #sponsored често водят до мигновено превъртане напред. Вместо да доставят съдържание, което не изглежда като реклама, инфлуенсърите все по-често просто създават... реклами.

Съществува и по-дълбок проблем – загуба на доверие. PayPal придобива Honey – популярна приставка за купони, рекламирана от водещи лица в YouTube. После става ясно, че Honey "препраща" приходите от афилиейт линкове към себе си, дори когато са били предназначени за самите създатели. Освен това манипулира видимостта на кодовете.

BetterHelp – услуга за онлайн терапия – също се превръща в обект на критики, въпреки че беше масово рекламирана от инфлуенсъри. Подобни скандали нанасят удари не само по брандовете, но и по хората, които ги препоръчват.

Според изследване на EnTribe от 2023 г., едва 12% от потребителите са склонни да купуват продукти, промотирани от инфлуенсъри, а 42% от тези, които са го направили, съжаляват за покупката си.

А сега накъде?

Инфлуенсър маркетингът все още не е мъртъв. Но вече не е и в апогея си, както сами можем да видим… Очакванията трябва да се пренастроят.

До младите потребители трудно се достига с класическа реклама и това си остава факт. Но решението не е да им сервираме същото, просто с друго лице. Рекламата трябва да бъде креативна, гъвкава и оригинална.

Подкасти, вградено съдържание в стрийминг платформи, реклама в игри, дори – парадоксално – традиционни медии, когато са подкрепени с правилните данни. Всички те имат място в бъдещия микс.