Компанията майка на Facebook Meta придобива малко под 3% от производителя на Ray-Ban EssilorLuxottica – дял на стойност около 3,5 млрд. долара по пазарни цени, заявиха пред Bloomberg запознати източници.

Платформата обмисля по-нататъшни инвестиции, които биха могли да увеличат дела до около 5% с течение на времето, допълват те.

Акциите на EssilorLuxottica поскъпнаха с над 5% след новината, допълва CNBC.

Според анализатори от Bernstein задълбочаванетона връзките с Meta от производителя на Ray-Ban трябва да се разглежда като вот на доверие към него и по-широки възможности за смарт очилата.

„Това представлява още една стъпка в ангажимента на Meta към категорията на смарт очилата“, допълват те.

Представители на Meta и EssilorLuxottica отказаха коментар.

Двете компании работят заедно от години за разработване на интелигентни очила, задвижвани от AI. Понастоящем Meta продава чифт очила Ray-Ban, дебютирали за първи път през 2021 г., с вградени камери и асистент с AI, които осигуряват субтитриране на изображения или цени на акции в реално време.

По-ранен интерес

Главният изпълнителен директор на EssilorLuxottica Франческо Милери заяви още миналата година, че Meta се интересува от придобиване на дял, но този план не беше реализиран досега.

Повишението в дялото на Meta може да осигури на EssilorLuxottica пазарна стойност от 116 млрд. евро. Warby Parker, конкурентен производител на очила, поскъпна с 4,5% в САЩ във вторник след доклада на Bloomberg.

Сделката съответства на ангажимента на главния изпълнителен директор на Meta Марк Зъкърбърг към изкуствения интелект, който е основен приоритет и разход за компанията. Смарт очилата са ключова част от него.

Производствено ноу-хау

Докато Meta в миналото доставяше своите приложения и услуги чрез смартфони на конкуренти, сега очилата предлагат възможност да създаде собствен хардуер и да контролира собственото си разпространение, заяви Марк Зъкърбърг.

Новата сделка дава предимството да разполага с по-подробни производствени познания и глобални дистрибуторски мрежи, които са от основно значение за превръщането на нейните смарт очила в продукти за масовия пазар.

За EssilorLuxottica сделката осигурява по-задълбочено присъствие в света на технологиите, което ще бъде полезно, ако футуристичните залози на Meta се оправдаят. Meta също така залага на идеята, че един ден хората ще работят и ще се забавляват, носейки слушалки или очила.

Т.нар. смарт очила, които не са свързани с AR, показват информация, но не осигуряват пълноценно изживяване с алтернативна реалност, което би променило възприятието на потребителите за околната среда.

Анализаторите на Bernstein твърдят, че Apple също се е насочила към смарт очилата, които не са свързани с AR, тъй като пълната AR е „на няколко години разстояние от практическото приложение“.

Пазарът на интелигентни очила се очаква да нарасне до 8,26 млрд. долара до 2030 г. от 1,93 млрд. долара през 2024 г., според GrandView Research.