Meta инвестира над 100 млрд. долара в залог за VR и смарт очила
Главният изпълнителен директор Марк Зъкърбърг заяви, че 2025 г. ще бъде „определяща“ след повече от десетилетие на тежки загуби
Общите инвестиции на Meta във виртуална и добавена реалност ще надхвърлят 100 млрд. доларa тази година, а главният изпълнителен директор Марк Зyкърбърг обяви, че 2025 г. ще бъде „определяща година“ за нейните смарт очила.
В последния си годишен доклад Meta разкрива, че през миналата година е инвестирала 19,9 млрд. долара в своето подразделение Reality Labs, достигайки нов връх след повече от десетилетие на големи загуби.
Подразделението разработва умните очила Ray-Ban Meta, които Зъкърбърг нарече „истински хит“, както и сетът за виртуална реалност Quest, който се налага по-бавно.
През 2024 г. компанията е продала 1 млн. чифта Ray-Ban, според източник на Financial Times.
Кумулативните инвестиции на базираната в Силициевата долина компания в разработване на продукти за VR и AR и придобивания вече надхвърлят 80 млрд. долара от началото на инициативата през 2014 г., когато тя купи производителя на VR комплекти Oculus, според оценки на анализатори и изчисления на FT въз основа на разкритията на компанията. В годишния си доклад тя посочва, че очаква инвестициите на подразделението да се увеличат допълнително, като се предполага, че тази година към сумата ще бъдат добавени над 20 млрд. долара.
Цифрите показват извънредните разходи за дългосрочните усилия на Зъкърбърг за изграждане на нова компютърна платформа, която един ден може да замени смартфоните и да намали зависимостта на Meta от устройствата на Apple и Google за разпространение на нейните приложения и услуги.
Като част от тази дейност Зъкърбърг се надпреварва да разработва по-сложни очила за VR, които да наслагват съдържание върху реалния свят, като през септември представи своя прототип Orion, докато конкурентите Apple и Google работят върху подобни продукти.
„Инвестициите на Meta в Reality Labs са стряскащи, но не е ясно дали не са необосновани, ако вярвате, че тя може да изгради бизнеса, към който се стреми, а именно да замени iOS на Apple“, казва Матю Бол, технологичен инвеститор и автор на книгата The Metaverse.
Meta отказа да коментира темата.
Три години след като компанията майка на Facebook се преименува на Meta, за да подчертае визията си за „метавселена“ или онлайн виртуален свят, Reality Labs реализира приходи от 2,1 млрд. долара през 2024 г., което е с 13% повече спрямо предходната година. Миналата година оперативните й загуби достигнаха нов връх от 17,7 млрд. долара, което е с 10% повече.
От 2019 г. насам, първата година, в която Meta започна да оповестява финансовите резултати на звеното, Reality Labs е генерирала 10,1 млрд. долара приходи.
През 2024 г. Зъкърбърг измести фокуса от създаване на изпълнена с аватари метавселена към изтъкване на напредъка си в разработването на интелигентни очила, задвижвани от бързо развиваща се технология за AI.
По време на разговора за приходите на Meta миналата сряда той беше ентусиазиран относно перспективите за своите „AI очила“, които се произвеждат в партньорство с компанията майка на Ray-Ban - EssilorLuxottica.
„Това ще бъде решаваща година, която ще определи дали сме на път към стотици милиони и евентуално милиарди очила с изкуствен интелект и дали те са следващата компютърна платформа, за която говорим от известно време - или ще бъде просто по-дълъг процес“, каза той.
Очилата имат вградени мини камери, микрофони и високоговорители, които позволяват на потребителя да снима, да слуша музика и да разговаря с AI асистент. Meta планира да пусне нова версия по-късно тази година, като за първи път те ще разполагат с малък дисплей, съобщи по-рано Financial Times.
Сетът Quest VR, чиято цена е над 300 долара за последния модел, все още се бори за масова привлекателност, като анализаторите и разработчиците на игри оценяват, че до момента са продадени около 30 млн. броя. Зъкърбърг заяви, че броят на хората, използващи устройствата Quest и операционната система Horizon, „непрекъснато расте“.
Според Бол, дългосрочната инвестиция на Meta в размер на десетки милиарди долари във VR и AR не се различава по мащаб от други усилия на големите технологични компании да навлязат в нови продуктови категории, като я сравнява с търсачката Bing на Microsoft, асистента Alexa и устройствата Echo на Amazon и звеното за изчисления в облак на Google.
Според него общата инвестиция на Meta в Reality Labs до момента възлиза на 85 млрд. долара, в сравнение с над 40 млрд. долара за Alexa на Amazon и 20-30 млрд. долара за разработката на Vision Pro на Apple - по-скъп конкурент на Meta's Quest.
Инвестициите на Meta в Reality Labs са по-малки от „стотиците милиарди долари“, които Зъкърбърг заяви, че планира да похарчи за AI инфраструктура „в дългосрочен план“. Въпреки тези капиталоемки усилия Meta остава изключително печеливша, благодарение на доходоносния си бизнес с онлайн реклама. Нетните приходи нараснаха с 60% през миналата година до 62,4 млрд. долара.